Egészen pontos matekot egyelőre nem lehet készíteni, de drágábbak lesznek az üzemanyagok és a sztrádamatricák. A finanszírozás viszont olcsóbb lehet.

 

Jövőre biztosan drágábban lehet autózni, ha valaki nem változtat az eddigi szokásain, azaz ugyanannyit fog vezetni, mint az elmúlt években, ezen belül akár 2023-ban.

Vannak még olyan tételek, amelyeknél az áremelkedés mértékét már lehet tudni, vannak, amelyeknél nem.

 

Sztrádamatrica

Az autópálya-matricák árai a vonatkozó jogszabály szerint minden évben az előző évi augusztusi inflációnak megfelelő mértékben növekednek. Kivétel az a 2023-as év, idén a különböző matricák eltérően drágultak, ám a minisztérium 2024-től visszatér a korábbi menetrendhez. Így 16,4 százalékkal kell többet fizetni a matricákért.

A személyautók (D1-es és D2-es kategória) esetében az éves bérletért 57 260, illetve 81 280 forint kell fizetni. A vármegyeiekért pedig 6600 forintot.

 

Üzemanyagok

A tankolás is drágább lesz, de egyelőre azt nem lehet tudni, hogy pontosan mennyivel. Ehhez tudni kellene, hogy december végén hol tart majd a benzin és a gázolaj ára. Az biztos, hogy januártól életbe lép a jövedékiadó-emelés, ez a lépés pedig literenként 41 forintos többletet okoz majd.

Egyebek mellett erről is beszélt Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója november elején az ATV-nek az Index beszámolója szerint. A cégvezető közölte, az Izrael és a Hamász közötti háború hatására 90 dollár fölé is emelkedett a Brent olaj ára, de szerencsére nem történt ellátási sokk. A piac az eszkalációtól tart, és mindenki Szaúd-Arábiára és Iránra figyel, mert ha az olajkitermelésben csak 1 százalékos kiesés lesz, az 10 százalékos emelést jelent.

 

Biztosítás

A kötelező biztosítás (kgfb) díja bonyolultabb kérdés. Autótól, valamint kártörténettől, azaz a bonus-malus-besorolástól is függ. Mindenesetre az autók és az autóalkatrészek árának emelkedése, valamint a bérek növekedése miatt az idén emelkedtek a kgfb-díjak.

A teljes autóflottára vonatkozó kgfb-átlagdíj egyébként fokozatosan emelkedett az elmúlt időszakban. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az idei második negyedévben a közel 4,1 millió személyautóra vetített átlagdíj alig haladta meg az 52 ezer forintot, ami 12 százalékos drágulást jelent. Az országon belül azonban jelentősek az eltérések. Budapesten ugyanis 17 százalékkal majdnem 76 ezer forintra nőtt a több mint 614 ezer érintett autó átlagtarifája. Ezzel szemben a közel 3,5 millió vidéki autó esetében kis híján 48 ezer forint a díj, ami egyébként 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Pontosat a kgfb-díjak emelkedésére nehéz mondani, de jó eséllyel többet kell értük fizetni.

 

Mennyibe kerülnek az autók? 

Az autóvásárlás várhatóan nem lesz olcsóbb. A járvány után az új és a használt autók ára jelentősen nőtt a hivatalos KSH-adatok szerint. 2021-ben az előbbiek 9,2, utóbbiak 0,3 százalékkal drágultak, majd 2022-ben 15,4 és 1,38 százalékos áremelkedés következett éves szinten. Idén októberben az új autók majdnem 5 százalékkal kerültek többe az egy évvel korábbinál, míg a használtaknál közel 10 százalékos volt a csökkenés.

Az új autók piaca zsugorodóban van, ami a bizonytalan környezet és a megugró infláció miatt növekvő kiadásokkal magyarázható. Ilyen esetben a legtöbben a komolyabb kiadásokat leveszik a napirendről, későbbre halasztják, ez igaz az autóvásárlásokra is. Amennyiben a háztartások kedvezőbb anyagi helyzetbe kerülnek, akkor a korábban elhalasztott vásárlások jelenhetnek meg az új és használt autók piacán, ami felfelé mutató kockázatokat jelent az árakat tekintve.

 

A kamatok azonban lejjebb mehetnek

Tehát egy sor autózáshoz köthető kiadás esetében növekedés várható, ugyanakkor a hitel vagy lízing segítségével történő finanszírozás kivétel.

A kamatok ugyanis lejtmenetben vannak, ezért a jövőben olcsóbb konstrukciókkal találkozhatnak az autóvásárlók.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció