A zöld hidrogén előállítási kapacitások fejlesztésében élenjáró Szaúd-Arábiában megrendezésre kerülő Dakar 2024 Future Program keretein belül indítja el a több japán járműgyártót, köztük a hidrogén alapú meghajtások vezető fejlesztőkének számító Toyotát, valamit a Suzukit, a Hondát, a Kawasakit és a Yamahát tömörítő HySE az első hidrogénmotoros versenyjárművét minden idők legikonikusabb tereprally versenyén, a Dakaron. Kezdeményezésükkel a többi járműgyártót szeretnék ösztönözni a karbonsemleges hajtáslánc-technológiák fejlesztésére, illetve az elektromos vagy bioüzemanyaggal működő hibridek használatára. A zord, embertelen körülmények kitűnő közeget biztosítanak majd a fejlesztés méltó bemutatására és a teljesítménye felmérésére.

 

A HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology) kutatószövetség hidrogénmotoros járművüket, a HySE-X1-et nevezi be a Szaúd-Arábiában megrendezésre kerülő „Dakar 2024” (Dakar Rally) „Mission 1000” Challenge versenyére, amely 2024. január 5-től 19-ig tart majd.

 

A Mission 1000 a Dakar Future Program új része, amely arra irányul, hogy az autógyártókat olyan következő generációs karbonsemleges hajtáslánc-technológiák fejlesztésére ösztönözze, mint a hidrogénmotorok és az elektromos vagy bioüzemanyaggal működő hibridek. A HySE belépője a Mission 1000-be a hidrogénmotorral felszerelt HySE-X1 lesz.

A világ legkeményebb motorsport megmérettetésének számító versenyen a legzordabb körülmények között hajtják majd, így kiváló alkalom nyílik arra, hogy megvizsgálják, hogyan teljesít a hidrogénmotor ilyen körülmények között. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy könnyen azonosítsuk a lehetséges problémákat, amelyek még nem ismertek, és felgyorsíthatják a hidrogénmotorok alaptechnológiájának kialakítását. Ezen túlmenően a világhírű Dakar Rallyn való részvétellel elősegíthetőek a HySE jelenléte és kezdeményezései, ami által egy globális és iparágak közötti hálózat továbbépítésén dolgoznak a kompakt hidrogénmobilitás megvalósítására.

A versenyen részt vevő HySE-X1 a HySE partnercége, az Overdrive Racing (Belgium) által megalkotott alvázra épül, amelynek módosított elrendezése lehetővé teszi a hidrogén-üzemanyag-tartály és az üzemanyag-ellátó rendszer elhelyezését. A meghajtásról a hidrogénüzemű motorkerékpárok motorja gondoskodik, amelyet a HySE jelenleg is használ kutatási tevékenységei során.

A hidrogén utántöltést és karbantartást az Overdrive Racing végzi majd. A HySE  aa HySE-X1 makettjét kiállítja a Motorsport Program standján a jelenleg is zajló 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon.

A karbonsemleges társadalom megteremtésére törekvő szervezetként a HySE a kis hidrogénmotorok kutatásával foglalkozik, és ezt partnercégeivel együtt tervezi folytatni, közös kutatásokat végezve a kis hidrogénmotorok bevezetése és népszerűsítése érdekében.

 

Úgy döntöttünk, hogy részt veszünk a Dakar Rallyn, amelyről tudjuk, hogy gazdag történelme és hagyományai vannak. Részvételünk fő indoka, hogy lehetőséget adjunk arra, hogy kutatásunk eredményeit könnyen érthető módon mutassuk be. Emellett a rendezvényen való részvétellel azonosíthatjuk a potenciális problémákat, és finomíthatjuk technológiánkat a hidrogén kismobilitások kialakításához szükséges műszaki témák mielőbbi megoldására. Reméljük mindenki figyelemmel követ majd minket ott és szurkol nekünk!” – avat be Kenji Komatsu, a HySE elnöke és a Yamaha Műszaki Kutatási és Fejlesztési Központjának ügyvezető igazgatója.

 

HySE-X1

  • hidrogénmotoros jármű
  • Teljes hossz × szélesség × magasság: 3530 mm × 2070 mm × 1700 mm
  • Súly: kb. 1500 kg
  • Motor típusa / szelepek: folyadékhűtéses, négyütemű, soros négyhengeres kompresszoros motor / DOHC 16 szelepes
  • Lökettérfogat: 998 cm3
  • Forrás: Toyota CE