Életveszélyes is lehet a spórolás, de kevesen tudnak drágábbat venni

 

A régebbi autók ára többnyire alacsonyabb, azonban egy 3 ezer eurónál kevesebbet érő jármű megvásárlása olyan kockázatokkal járhat, amelyekre csak kevesen gondolnak. Minél kevesebbet kérnek érte, annál valószínűbb, hogy lesznek rajta korábbi sérülések. Arra is fény derül, hogy mely autómárkák járművei sérülnek meg a leggyakrabban.

Ahogy arról az Index korábban több alkalommal is beszámolt, a használtautó-vásárlás fokozott körültekintést igényel. Minél kevesebbet kérnek egy használt járműért, annál valószínűbb, hogy lesznek rajta korábbi sérülések.

Korábban szintén az Index írt arról, hogy egyes használt autók értéke épp ellenkező utat jár be, mint amit megszokhattunk, vagyis használat közben növeli értékét, és akár haszonnal is eladható – néhány konkrét példával is szolgáltunk.

 

És az árak egyre jobban elszállnak.

A leggyakoribb forgatókönyv azonban még az, hogy a megvásárolt használt autó folyamatosan veszít értékéből. A magyarok vékony pénztárcákkal válogatnak Nyugat-Európa lerakatában, vagyis az olcsó használt járműveket részesítik előnyben, igaz, nem önszántukból, egyszerűen eddig ér az a bizonyos takaró.

Ebből kifolyólag nem meglepetés, hogy a magyarországi utakon egyre öregebb autók róják a köröket, amik ráadásul – korukból kiindulva – balesetveszélyesek, továbbá az egészségre is károsak.

 

Az olcsóbb autók többször sérültek

Azok, akik spórolás céljából választanak olcsóbb autót Magyarországon, nagyobb eséllyel vesznek sérült járművet – közölte lapunkkal a carVertical. A járműtörténeti elemzőcég adatbázisa szerint 2023-ban

  • az 1000 eurónál kevesebbet érő autók 36,4 százaléka sérült már meg korábban.
  • Az 1000 és 3000 euró között kapható autókat pedig még nagyobb arányban – 40 százalékban – érte valamilyen kár.

Bár nem minden sérülés okoz gondot, az olcsóbb autók gyakran igényelnek komolyabb és drágább javítást, hiszen a tisztességtelen eladók sok esetben elfedik és elhallgatják a problémákat a vevők elől.

 

A drágább járművek rendszerint kevesebb sérülést szenvednek.

  • Az 5–10 ezer eurós árkategóriában az autók 7,9 százaléka sérült.
  • A legkevesebb kár a 10 ezer euró feletti autókban esett – ezeknek a járműveknek mindössze 6,5 százaléka volt érintett közúti balesetben.

Bár a megrongálódott, drága használt autók aránya nem jelentős, ez nem jelenti azt, hogy esetükben nem kell óvatosnak lenni. Ha egy jármű súlyos balesetet szenvedett, több rejtett hibája is lehet. Ezek a hibák talán csak később mutatkoznak meg, a javításuk pedig tetemes összegbe kerülhet” – hívta fel a figyelmet Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

 

Rájár a rúd a német autókra

Egyes autómárkák jobban ki vannak téve a sérüléseknek, mint mások. Fontos szerepet játszik ugyanakkor a motor teljesítménye is: az erősebb járművek gyakrabban szenvednek közúti balesetet, mint a kisebb autók.

Ha az egyes márkákat nézzük, kiderül, hogy a magyar használtautó-piacon a legtöbbet sérült autók közül messze kiemelkedik a BMW. A vállalat által ellenőrzött BMW-k 56,9 százaléka rongálódott már meg korábban.

A BMW-t a Skoda (56,4 százalék), a Mercedes-Benz (49,9 százalék), az Audi (49,5 százalék) és a Ford (47,6 százalék) követi. Ehhez képest az Alfa Romeo, mely a legritkábban sérült autómárka Magyarországon, 34,2 százalékos aránnyal zárja a listát.

 

A BMW gépjárművek erősek, ráadásul sok közülük hátsókerék-meghajtású, ami a kevésbé tapasztalt vezetőknek időnként kihívást jelenthet” – mutatott rá Buzelis.

Ebből is látszik, hogy bár Németország a használt autók beszerzési helyének Mekkája lett az elmúlt években, nem minden fénylik, ami német.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció