Az alábbi levelezés egy taxis és az Országos Taxis Szövetség elnöke között zajlott. A téma aktuálisabb mint azt első látásra gondolnánk. Ugyanis a főváros egyes képviselői a legutóbbi tarifa-egyeztetések közben már a jelenleg érvényes fix taxitarifa eltörlésén ötleteltek. Szerencsére a kormányzati intézkedések ezt egyelőre gátolják, de nem véglegesen. Nem árt tehát a figyelem.

 

Azt az idősebb kollégák saját bőrükön érezhették  a ’80-as évek közepétől egészen a Tarlós István által bevezettetett fix taxitarifáig, hogy a fuvarszervezés legegyszerűbb módja az aláígérgetés a konkurencia árainak. Ez úgy zajlott/zajlik(?), hogy a fuvarszervező egy olyan árat határoz meg, mely alacsonyabb a többi társaságénál annak reményében, hogy így az utasok tömegesen hívják majd az adott telefonszámot. A döntéssel nőhet a fuvarigény, ezzel a taxisok száma emelkedik, aminek következményeképpen a tagdíjbevétel is magasabb lehet. Vagyis mindenki jól jár.

Vagy mégsem.

Ennek árát ugyanis a taxis fizeti. Azzal, hogy rezsiköltségen (vagy az alatt) fuvarozza az utast, tehát nincs nyereség (van, de az a fuvarszervezőé), és nincs meg a vállalkozás működtetésére, a munkaeszközre fordítható összeg se. A fuvaros idővel felélve munkaeszközét, vaskos veszteséget termel. Magának. Van, aki még emlékszik a tönkrement taxisokra, akiknek fékbetétre sem futotta a “hűsítő árak”, vagy a “változatlan tarifa” miatt. Van, aki erősen feledékeny, és van, aki később kerülve e körbe, még nem élvezte saját bőrén a “szabad verseny” előnyeit.

Közel tíz éve, amióta a fix taxitarifa a fővárosban kötelező, ez a korábbi gyakorlat elsorvadt, értelmét vesztette.

Vagy mégsem.

Úgy tűnik vannak, akik leporolták a korábbi ötleteket, és élve a jog adta lehetőségekkel, 300 forintos kilométer-díjjal küldik/küldenék a hozzájuk csatlakozott taxisokat vidékre. Aztán azok vagy viszik a címet ennyiért, vagy nem.

Ez az ő dolguk, lelkük rajta.

Ez a néhány sor csak azért született, hogy minden érintett átgondolhassa, mi várható akkor, ha a főváros a fix hatósági árat majd eltörli, vagy akár csak maximáltra váltja…

BK

 

Kedves Zoltán!

Tegnap, azaz március 16-án az egyik kereskedelmi rádióban megdöbbenve hallottam, hogy a Best Taxi 300.-Ft-os tarifával hirdeti magát!? (Ez a rádió vagy a Retro, vagy a Sláger, vagy a Rock volt. Azért nem tudom pontosan, mert csak utólag esett le, hogy miről volt szó.)
Végre eljutottunk oda ezzel a hatósági tarifával, hogy normalizálódott a budapesti taxis helyzet, erre ismét előkerül egy (szinte taglétszám nélküli) cég, amely elkezdi a „menjünk a másik ára alá”-című gusztustalan játékot!
Kérlek szépen, hogy lépj fel keményen emiatt a mi érdekünkben, amit előre is köszönök:
                                           

 P.József

Ui: az ilyen jellegű korábbi „áralámenésnek” lett az eredménye az, hogy a vidéki útjainkon nem számolunk vissza-utat

 

Kedves József!

 

Magam is hallottam a Sláger Rádióban a reklámot.

A budapesti hatósági ár területi hatálya, csak és kizárólag a településre vonatkozik, azaz a fővárosi 31/2013. rendelet szerint Budapest területére, azaz Pest vármegye területére már nem.

Az elmúlt 10 évben annyira aggódtak a fuvarszervezők a vidékre irányuló fuvarok esetében a fuvarvesztéstől, hogy inkább nem számoltak fel visszaútként dupla tarifát, melyre a fenti rendelet amúgy jelenleg is lehetőséget biztosítana.

Furcsa üzleti stratégia, hogy egy un. egyesületbe tömörített taxis-szervezetnek mi lehet a poén abban, hogy a jelenlegi 440.- Ft helyett inkább 300.- Ft-ot számítsanak fel Pest vármegye területére, ráadásul oda-vissza, azaz kilométerenként 150.- Ft-al masírozzanak?!

Kérdésedre válaszolva, nem ellentétes a fővárosi rendelettel a Best Taxi üzletpolitikája, de erősen aggályos, hogy ezt milyen módon vállalják majd a társaság taxis szolgáltatói, maguk a taxisok.

Ha nem teljesítik ezeket a fuvarokat ennyiért, akkor az is egyféle válasz, ha pedig sorban állnak majd érte, az is egy érdekes  visszaigazolás lesz, de ezzel már nekik kell szembenézniük.

Üdvözlettel

Metál Zoltán
elnök

Országos Taxis Szövetség