Mi a teendő?
Cserélni kell-e a kézi számlatömböket, ha megváltozik a vállalkozásom adószáma? És mi lesz a pénztárgéppel meg a gépi számlázással? – kérdezte olvasónk.
Első körben érdemes tisztázni, hogy mikor változhat az adószám. Azt rögtön az elején kijelenthetjük, hogy az első nyolc számjegy – amely a vállalkozásunk személyes azonosítója -, nem változhat. Az utolsó három számjegy jelzi áfa-státuszunkat, továbbá a székhely szerinti területet.
Ha a vállalkozó bármilyen okból belép az áfakörbe – és ezt be is jelenti -, adószámának hátulról számított harmadik számjegye 1-ről 2-re változik. Ha székhelyet vált, az adószáma utolsó két számjegye változhat meg. Például Budapesti székhellyel lehet 41, 42, vagy 43-as kód, Pest megyeivel 33-as, stb.
Ezeknek a kódoknak a változása nem jelenti azt, hogy az adószám is változott. Az adószám első 8 karaktere (az első kötőjel előtti számsor) a lényeg, ez a vállalkozás azonosítója, az áfastátusz vagy terület változása önmagában nem érvényteleníti az adószámot, sem a korábban beszerzett számlatömböket. A számlatömbök tehát nyugodtan használhatók tovább, természetesen a megváltozott adószám feltüntetésével.
A vállalkozás bélyegzőjét viszont érdemes cserélni, akár egyetlen számjel miatt is. Ha a számlatömb már előre le lett bélyegezve, akkor azt a bizonylatok javítására vonatkozó általános szabályok (áthúzás, fölé írva a helyes adat, szignó) szerint lehet korrigálni de inkább javasolt a tömböket, lapokat érvényteleníteni – és ezt a tényt bevezetni a szigorú elszámolás alá eső nyomtatványok nyilvántartásába –, majd új tömbökről gondoskodni.
Ami a pénztárgépet illeti, ott a PTGTAXUZ nyomtatványon lehet jelezni az adatok módosítását. A tapasztalat azonban az, hogy az adóhatóság ezt központilag hivatalból is elvégzi, igaz némi késéssel.
Ami pedig az online számlázó programokat illeti, ott bizony magunknak kell gondoskodnunk a számlafejléc módosításáról.
-oli-