Az időhúzás egyelő a kivéreztetéssel

 

November óta folynak hivatalos tárgyalások a budapesti taxisok és a Fővárosi Önkormányzat között, ám jottányit sem közeledtek egymáshoz a felek álláspontja – értesült a megállapodásra törekvő felektől a vilaggazdasag.hu .

A taxisok számára elfogadhatónak a felénél is kisebb tarifaemelésbe hajlandó belemenni a városvezetés – értesült a VG taxis forrásokból. A lap azt írja, hogy míg a taxis szervezetek egyöntetűen mintegy 38 százalékos díjnövekedésről nyújtottak be javaslatot a legutóbbi egyeztetéskor, addig a Városháza illetékesei legfeljebb 18 százalékos pluszt fogadnának el.

A VG forrásai szerint „az ajánlat semmibe veszi a körülbelül 4000-4500 fős budapesti taxistársadalmat, a főváros pedig csak az időt húzza”. A Fővárosi Önkormányzat sajtóosztálya és az Országos Taxis Szövetség már korábban jelezte a médiamegkeresések kapcsán, hogy a tárgyalások tartalmáról, részleteiről a megállapodásig nem akarnak nyilatkozni.

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes állítólag azzal védte a drágítást összességében 18 százalékban maximáló elképzelést, hogy e mögé sikerült politikai támogatást szervezni – teszik hozzá. A konkrét szám egyébként annyiban nem új, hogy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara ökölszabályként hasonló mértéket kalkulált, de még tavaly novemberben. Azóta viszont ennek reálértékét mind az üzemanyagárak változása – igaz, mivel a kormány május közepéig fix hatósági árakat vezetett be, ennek közvetlen hatása még nem érződik –, mind az inflációs környezet jelentősen rontja – teszi hozzá az infostart.hu írásában.

A főpolgármester-helyettes ennek kapcsán azt indítványozta, hogy ezeknek a szempontoknak a beemelésére majd májusban térjenek vissza, amikor már az inflációs ráta mellett az is ismert lesz, hogyan alakulnak a üzemanyagárak piaci viszonyok között. Csakhogy a taxisok éppen azzal érvelnek, hogy a főváros már eddig is elhúzta a megállapodást.

A körülmények sem kedveznek a tárgyalásoknak, gondoljunk csak az orosz-ukrán háborúra, menekültekre stb., az sem tudható, ezen rendkívüli állapot, meddig húzódik el. Közben április 3-án országgyűlési választások lesznek, ám ennek a hatásai – eredménytől függetlenül – őszig kihatnak a közigazgatásra is. Addig itt fű se nő, beleértve a nyári szabadságolásokat is, csakhogy a taxisok a világjárvány nélkül sem képesek, egy ekkora válságidőszakot saját tartalékból megfinanszírozni.

Itt az üzemanyagár robbanása, az infláció és az autó – mint munkaeszköz – árának minden képzeletet felülmúló emelkedése. Az időhúzás így kivéreztetés, ami pedig egyenes út a csőd felé.

Cash/fotó: Google