A segélyhívások fele akkuhiba
A német ADAC autóklub közzétette legfrissebb listáját a személygépkocsik meghibásodásának legtipikusabb okairól. A 10 százalékos csökkenés mellett, ami szembetűnő: a hagyományos autók esetében a meghibásodások 46,3 százaléka volt az indító akkumulátorok meghibásodása, míg az elektromosoknál ez 54 – olvasható honlapjukon.
A német autóklub listájában 2011 és 2018 közötti gépkocsik meghibásodásai szerepelnek, amelyek miatt 3,386 millió szervizelést végeztek 2020-ban. Mindez egyébként 10 százalékkal alacsonyabb érték, mint egy évvel korábban volt. A koronavírus miatti forgalomcsökkenés tehát itt is jól megfigyelhető, a német utakon jelentősen visszaesett forgalom a „lerobbanási statisztikákon” is meglátszik.
Összességében mára egyértelműen látszik, hogy a legnagyobb hibaforrás az autókban a 12 Voltos akkumulátor – az ADAC szerint – 2020-ban 46,3 százalékban az akkumulátor valamilyen hibája miatt nem indult be egy hagyományos motorú autó. A második leggyakoribb ok az indításgátlók anomáliája 16 százalékkal. A 12 V-os akkumulátorok kapcsán megjegyzik, hogy egyre több a fogyasztó az autókban, ami egyértelműen nagyobb terhet ró az akkumulátorokra, amelyeket nem feltétlen kell azonnal cserélni, ha probléma akadt velük. Ugyanakkor azt javasolják, ha sokat áll az autó és a tulajdonos megteheti, érdemes olyan töltőt csatlakoztatni rá, ami folyamatosan figyeli az állapotát.
Egyre több az elektromos autó, amelynek kapcsán külön értékelést készítettek. Érdekes, de ugyanaz az egység okozza a legtöbb problémát, mint a hagyományos járműveknél, a 12 voltos akkumulátor. 54 százalékkal szerepelt a legnagyobb hibaforrásként, ami majdnem 8 százalékkal több, mint az normál autóknál. Az elektromos autók esetében a kisfeszültségű a 12 V-os akkumulátor szintén elengedhetetlen a jármű üzembe helyezéséhez, sőt még az előtt is. Az ajtók egyszerű kinyitásához a 12 V-os akkumulátor árama kell. A nagyfeszültségű rendszer bekapcsolásához szintén elengedhetetlen, akárcsak a fedélzeti elektronika, a lámpák vagy az infotainment-rendszer áramellátásához.
Az ADAC kiemeli, hogy elektromos autók nagyfeszültségű részei, a jellemzően 400 Voltos akkumulátor, az elektromos motor vagy a töltési rendszerek elemei nagyon megbízhatónak bizonyultak és csak 4,4 százalékkal járulnak hozzá a hibastatisztikákhoz. Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy ezen járművek életkora sokkal alacsonyabb gépparkot ad ki, mint a hagyományos autóké – olvasható az ADAC.de oldalán.
Cash/fotó: Adac.de