Túl 20 éven és egymillió kilométeren

 

Brüsszelben nyolc évesen, 300 ezer kilométerrel már eladták ezeket a buszokat, mi pedig örömmel fogadtuk a nyugaton levetett technikát, mondván négy-öt évet futnak és lecseréljük őket. Nem így történt, itt még egymillió kilométert tettek beléjük az elmúlt 12 évben.

 

Idén tölti a második X-et a Van Hool AG300 típus, ami arról nevezetes, hogy ezek voltak a BKV-nál az első külföldről vásárolt használt buszok. Annyit érdemes róluk tudni, hogy 2008-ban került harminckettő a BKV-hoz, nyolc évesen, viszonylag alacsony, 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, Brüsszelből.

Anno élményszámba ment az első húszéves busz a fővárosban, szülinapjára külön matricázást is kapott, manapság ez persze már elképzelhetetlen, hiszen a buszpark életkora és futásteljesítménye egyaránt magas, már harminc év fölötti Ikarus is akad, de az alacsonypadlósok között is rengeteg a húsz év körüli. 2019-ben, amikor a LOV-854 rendszámú jármű visszatért Brüsszelbe, hogy ott kiállítsák egy múzeumban…

 

Ezen első külföldi beszerzésű járművek átlagosan közel 1 millió kilométert szolgáltak Budapesten. Az elmúlt pár évben nyolcat töröltek az állományból, de a típus végleges eltűnésére legalább egy-két évet még biztosan várni kell olvasható az iho.hu összeállításában.

Akad azonban más használtan vásárolt, húszéves busz is a cégnél. Itt van például a szóló Van Hool, az A300, amiből három még mindig van a BKV-nál, ezek idén már huszonegy évesek. Sok Mercedes Citarót is vásárolt használtan a BKV, a legöregebb példányok már ezeknél is elérték a második X-et, a szólók között közel húsz, a csuklósoknál jelenleg hét példány van, ami ilyen idős vagy öregebb.

Szintén nagy számban előforduló típus a csuklós Volvo is: húsz olyan 7000A üzemel még, aminek már kettessel kezdődik az életkora.

Ezek már a nemrég beszerzett korszerű buszok

A korabeli narratíva szerint ezeket a buszokat az Ikarusok felújítása helyett, átmeneti jelleggel, csupán négy-öt évre vették, hogy aztán vadonatújakkal váltsák majd ki őket. Mint látható, ez nem igazán sikerült, sok jármű már a terv két-háromszorosát is túlteljesítette. Jelenleg több száz busz van a BKV-nál, amit gyakorlatilag azonnali hatállyal, nyugodt szívvel le lehetne selejtezni, hiszen a tervezett élettartamukon jócskán túl vannak már, egyre kevésbé felelnek meg a kor követelményeinek, az üzemeltetésük pedig egyre nehézkesebb, hiszen bizonyos típusok már olyan régóta nincsenek gyártásban, hogy az alkatrészellátásuk is megszűnt.

 

A hitelből sok ilyen korszerű autóbuszra futná

Némi bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt napok hírei szerint a BKV autóbusz-beszerzésre 30 milliárd forint hitelt venne fel, ami – típustól függően – körülbelül 250–300 új jármű vásárlását tenné lehetővé. Emellett a „levegőben lóg” egy 100 járműves gázbusz tender, illetve további 111 dízel Conectót is lehívhat a BKV egy már meglévő szerződés keretében. A legjobb forgatókönyv esetén tehát a következő pár évben akár félezer új busz is forgalomba állhat a fővárosban.

Cash/fotó: Garamvölgyi Gergő