Különleges oltást igényelnek a jövő „erőforrásai”

Az elmúlt évben több országban is volt rá példa, hogy lítium-ionos akkumulátorral szerelt járművek leégtek. Személyautók és egy busz is meggyulladt, igaz ezek zöme a szabadban. Akadt azonban egy, amelyik parkolóházban lobbant lángra. Az oltáskor szembesültek a tűzoltók azzal a ténnyel: ezeket a járműveket normál vízzel nem, csak speciális folyadékkal szabad oltani.

Miközben az autógyártók folyamatosan jelentik be elkötelezettségüket a károsanyag-kibocsátástól mentes jövő mellett, az átállás nem megy egyik napról a másikra. A 2030-as céldátumig még közel egy évtized van hátra, addig azonban számos kérdőjelet kell kiegyenesíteni az alternatív meghajtású járművekkel kapcsolatban. Az egyik ilyen az akkumulátorokkal kapcsolatos tűzesetek kezelése. Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség tavaly közzétett jelentése alapján a szakemberek egyelőre nem rendelkeznek a megfelelő felkészültséggel.

A német InFranken című kiadvány információi szerint a németországi Kulmbachban nem is szeretnék vállalni a kockázatot. Az egyik helyi mélygarázs vezetése ugyanis úgy döntött, kitiltja az összes elektromos és hibrid autót a létesítményből. A döntés egy öt hónapon át tartó felújítás után született meg, melyre egy járművel kapcsolatos tűzeset miatt volt szükség.

„A jövőben az elektromos és hibrid autók nem használhatják a mélygarázst. A tűzoltók nem tudják kezelni az ilyen eseteket, hagyniuk kell leégni a járműveket. A parkoló ráadásul nem elég magas ahhoz, hogy esetleg ki lehessen emelni az égő autókat” – fogalmazott Michael Kuhnlein, városi építőmérnök.

A szakemberek nem voltak tisztában azzal, hogy a lítium-ionos akkumulátorokat csak különleges folyadékkal lehet oltani és akár napokig is éghetnek. A tavaly szeptemberben történt balesetet egyébként nem egy alternatív meghajtású jármű, hanem egy régi Volkswagen Golf okozta. A történtek kapcsán a helyi mérnökök felfedezték, hogy az épület szerkezete nem tud ellenállni a hosszabb ideig tartó hőhatásnak – olvasható a német kiadványban.

Cash/fotó: InF