Újautó vásárlásakor sokan elvesznek a különböző extrák rövidítésének tengerében. Nem is csoda, hiszen senki sem született műszaki szakembernek, ráadásul a gyártók is folyamatosan új funkciókkal gazdagítják egyre okosabb modelljeiket. De mégis melyek azok, amelyeket érdemes megrendelni a kocsinkhoz? Az ország legszélesebb autómárka-kínálatát egy helyen értékesítő vállalat – a Duna Autó Zrt. – segítségképpen összeállított egy (többnyire) hárombetűs kisokost.

A vevői igényekhez igazodva az autógyártók már egyre több biztonsági funkciót építenek be modelljeikbe, és tesznek elérhetővé az alapfelszereltség részeként. Gondoljunk csak bele, milyen nehéz dolgunk lenne, ha például az ABS kimaradna az autónkból… Talán nem is vagyunk vele tisztában, mennyi és milyen komoly balesetveszélyt kerülünk el észrevétlenül, gépkocsink elektronikájának köszönhetően” – hangsúlyozta Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. De mégis mik ezek az alapfunkciók, és miben segítenek bennünket az autózás során? Nézzük ezeket részletesebben:

·        ABS (Anti-lock Braking System) – A blokkolásgátló egy elektronikusan vezérelt fékrendszer, amely felismeri és megakadályozza az autó kerekeinek blokkolását, megcsúszását. Így segít egyenesben tartani a gépkocsit erőteljes fékezés esetén, esetleg csúszós útfelületen. Ideális körülmények között rövidül a féktáv, az autó irányíthatósága pedig megmarad.

·        HBA/EBA (Hydraulic Brake Assist) –Egy 1992-es kutatás rámutatott, hogy a járművezetők több mint 90%-a nem tud elég erővel fékezni, ha vészhelyzetbe kerül. A vészfékrásegítő funkció az ilyen szituációkban jelenthet – akár életmentő – megoldást. A hidraulikus fékasszisztens a fékpedálra való reakcióból megállapítja, hogy teljes fékezést akarunk-e végrehajtani, és ha szükséges, a rendszer felülbírálja a vezető cselekvését és önműködően megnöveli a féknyomást. Ennek köszönhetően a másodperc töredék részén belül jelentősen csökkenthető a féktáv. Érdekesség, hogy ugyanezt a HBA rövidítést a KIA és a Hyundai a távolsági fényszóró asszisztens (High Beam Assist) elnevezésére használja.

·        TPMS (Tire Pressure Monitoring System) – Minden autóban 2014-től kötelező tartozéknak számít a guminyomás-ellenőrző rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást, a fedélzeti számítógép által pedig visszajelzést ad a vezetőnek az abroncsok állapotáról. Ez a vezetéstámogató-rendszer növeli a vezetés biztonságát, megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást és a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, gyorsabb kopást.

 

A guminyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) ma már kötelező tartozék minden autóban

 

A fent említett felszereltségi pontok miatt egyáltalán nem kell aggódnunk, hiszen az idők során kötelező részeivé váltak az autógyártásnak. Ma már nincs olyan új modell, amelyből hiányoznának ezek a vezetéstámogató funkciók. Az alapokon kívül számos egyéb extra elérhető, és mind igazán hasznos – akár kényelmi, akár biztonsági szempontokból nézzük. Az óbudai Autóváros szakembere az alábbi funkciókat ajánlja még, hogy igényeljük új autónkhoz:

  • ACC/SCC (Adaptive Cruise Control)– Az adaptív sebességtartó automatika a hagyományos tempomat továbbfejlesztett változata. Nem csak az autónk sebességét szabályozza folyamatosan, de az intelligens funkció automatikusan biztonságos követési távolságot is tart az előttünk haladó járműhöz képest.  A funkció automatikusan igazodik a bekövetkezett sebességváltozáshoz, így kényelmesebb vezetési élményt eredményez a hosszú utakon. Sőt, szükség esetén fékez is, miközben aktiválja a féklámpákat.

AVM (Around View Monitor) – Többek között a Nissan által is használt innovatív megoldás a 360 fokos parkolókamera, amely hálózatba kötött kis kamerák képét egyesítve vetíti ki autónk képernyőjére a gépkocsit körülvevő tér „helikopter-nézetét”. A rendszer segítségével többé senkinek sem jelenthet gondot a parkolás, még egy nagyobb járművel sem.

 

Az AVM segítségével többé nem jelenthet gondot a parkolás

 

·        BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) – A holttérben történő, ütközést megelőző aktív rendszer csökkenti annak kockázatát, hogy az autó akaratlanul elhagyja a sávját és/vagy egy másik gépkocsival, akadállyal ütközzön. Ennek érdekében, ha szükséges, beavatkozik a vezetésbe, és az autót visszakormányozza a sávjába vagy segíti az elfordulást.

·        BSM/BSD/BCW (Blind-Spot Monitor) – Ahány márka, szinte annyiféleképpen nevezik (és így rövidítik) a modellek holttérfigyelő rendszerét, amely tükrök holtterét ellenőrző, valamint az autó mellett haladó járművek észlelését és a vezető figyelmeztetését szolgáló, vezetéstámogató berendezés. A beépített, finomra hangolt érzékelő egy LED ikon felkapcsolásával figyelmeztet a külső visszapillantó-tükrön az érkező autóra. Azzal, hogy a gyártók ma már egyre nagyobb figyelmet fordítanak a designra, formatervre, egyes modelleknél az ablakok egyre kisebbek, a tükrök pedig kevésbé használhatóak lesznek. Így ezekben az esetekben elengedhetetlen a BSM/BSD/BCW használata.

·        DAA/DAW (Driver Attention Alert) – A vezetői éberség figyelmeztető rendszernek köszönhetően elkerülhető a fáradt, figyelmetlen vezetés, és csökkenthető a baleset kockázata. Ez az extra felszereltség vezetési mintákat elemez a kormányzás, a gyorsítás és az utazás eltelt ideje alapján, és vizuálisan és/vagy hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt, ha autózás közben alacsonyabb figyelmi szintet észlel.

·        DCC (Dynamic Chassis Control) – Az adaptív futómű lehetővé teszi, hogy autónk sebessége és az útfelület állapota szerint megváltoztassuk az elektromos lengéscsillapítók karakterisztikáját. Így javíthatjuk a vezetési élményt, emelhetjük a menetkomfortot, kényelmet. A DCC ráadásul folyamatosan reagál a változó menethelyzetekre, tekintetbe véve a fékezési, kormányzási és gyorsítási manővereket egyaránt. Emellett a segítségével autónk képes alkalmazkodni megnövekedett terheléshez is, ezzel növelve a stabilitást, például ha egy nyaralás során négyen, csomagokkal megrakodva indulunk útnak.

·        EBD (Electronic Brake-force Distribution) – A blokkolásgátló rendszer részeként, az elektromos fékerő elosztó képes szabályozni, hogy melyik tengelyre mekkora erő hasson fékezéskor. Ennek a rendszernek főként kanyarban történő lassításkor van nagy jelentősége, hogy az autó első és hátsó tengelye, valamint jobb és baloldali kerekei között arányosan legyen elosztva a fékerő, a maximális tapadás érdekében.

·        ESC (Electronic Stability Control) – Az elektronikus menetstabilitás-vezérlés lényege, hogy minimalizálja a pályaelhagyásos balesetek számát. Működési elve az irányeltérési szögsebesség mérésén alapul. Ha ez eltér a normálistól, akkor a rendszer közbeavatkozik, és a szükség függvényében mérsékli a vonóerőt vagy lefékezi az adott kereket.  A rendszer 1995 óta szerves része a modern autóknak. Továbbfejlesztett változata a DSC (Dynamic Stability Control), vagyis a dinamikus stabilitásszabályozó, amely automatikusan, a motornyomaték és a menetkörülmények függvényében ideális mértékű nyomatékot és/vagy fékerőt juttat minden kerékre.

 

A ráfutásos ütközéselkerülő támogatás (FCA) a balesetek elhárításában lehet segítségünkre

 

·        FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) – Például a KIA csomagjaiban előszeretettel használt ráfutásos ütközéselkerülő támogatás a balesetek elhárításában lehet segítségünkre. Egy radar és egy kamera segítségével érzékeli a közlekedés többi résztvevőit – legyen szó akár gépjárműről vagy gyalogosról – és figyelmeztet, ha fennáll az ütközés veszélye. Ráadásul, ha nem reagálnánk időben, a rendszer automatikusan lefékezi a járművet, ezzel elkerülve vagy enyhítve az ütközést. A legtöbb gyártónál már elérhető hasonló funkció az autóban, a Suzukinál például a kombinált érzékelős vészfékasszisztens (DSBS – Dual Sensor Brake Support) tölti be ugyanezt a feladatot. Azt azonban fontos észben tartanunk, hogy a funkció nem helyettünk, hanem velünk együtt figyel a biztonságos, balesetmentes közlekedésre.

·        HAC/HSA (Hill Assist Control) – A visszagurulás-gátló rendszer előnye, hogy ha hegyes-dombos környékre vezet utunk, és meg is kell állnunk, akkor indulás előtt nem engedi hátragurulni az autót.   Még azután is fékezi a kerekeket egy ideig, hogy nem nyomjuk a fékpedált. A kevésbé tapasztalt vezetőknek így nem kell attól tartaniuk, hogy az autó hátragurul, esetleg lefullad.

·        LFA (Lane Following Assist) – A sávkövető rendszer kamera és szenzorok segítségével méri fel a biztonságos követési távolságot, valamint az útburkolati jelek mentén a saját sávunkon belül tartja autónkat. Az az előttünk haladó járművekhez viszonyítva pedig szabályozza a gyorsítást, a fékezést és a kormányzást. Hasznát elsősorban akkor érezzük, amikor hatalmas dugó van az autópályán, sokszor kiszámíthatatlan, mikor indul be vagy lassul le a forgalom.

·        RCTA/RCCW (Rear Cross Traffic Alert) – A hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet, vagy más néven elhaladó járműfigyelmeztető rendszere ugyanazt a radarberendezést használja, mint a holttérfigyelő (BSD). Célja, hogy segítsen a vezetőnek a problémamentes kiállásban egy parkoló helyről, ezzel elkerülve a komolyabb, személyi sérüléssel járó baleseteket.

·        VSM/VSA (Vehicle Stability Management) – 1997 óta használják a járműstabilitás-szabályozás rendszerét a gépkocsikban, amely tulajdonképpen az ABS és a kipörgésgátló összeköttetése, továbbfejlesztése. Feladata, hogy a megcsúszással fenyegető helyzetekben segít megőrizni autónk stabilitását és biztonságát. Ehhez a rendszer egyszerre figyeli a jármű sebességét, fojtószelep állását, kerekek sebességét külön-külön, kormányzást, oldalirányú gyorsulást, illetve a kitörési sebességet.

„Felmerülhet a kérdés, jó-e, hogy az autó ennyi mindent csinál? A piac és az autóipar egyre inkább az önvezető autók felé veszi az irányt, és talán emiatt úgy érezhetjük, elveszik a vezetés élménye. A vezetéstámogató rendszerek biztonsági és kényelmi szempontból megkérdőjelezhetetlen előnnyel rendelkeznek. Habár a modern technológia jócskán megkönnyíti az életünket, azt azért fontos hangsúlyozni, hogy egyik biztonságtechnikai kiegészítő sem képes helyettesíteni, pótolni a sofőr éberségét, körültekintő vezetési stílusát. Ezért mindig megfelelően ellenőrzött, műszakilag kifogástalan autóval, maximális koncentrációval induljunk útnak – szem előtt tartva saját magunk, útitársaink, és a közlekedés egyéb résztvevőinek biztonságát” – tette hozzá Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója.

 

Forrás: Duna Autó Zrt.