A kézi számlák feltöltésének folyamata. 2022.augusztus 25-től érvényes verzió:

  1. Az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon a BEJELENTKEZÉS menüpontot válasszuk (Itt jegyzem meg, hogy bár a művelet okostelefonon is elvégezhető, azon sokkal hosszadalmasabb, inkább ajánlom a számítógépen, laptopon  történő rögzítést, ha van rá lehetőség)
  2. A bejelentkezésre kattintás után a program megkérdezi, hogy elsődleges, vagy másodlagos felhasználóként kívánunk belépni. Válasszuk az elsődlegest, kattintsunk a „Bejelentkezés KAÜ-vel” gombra.
  3. Itt az ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót kell beírni a továbblépéshez.
  4. Sikeres bejelentkezés esetén visszakerültünk az online számla oldalra. A megjelenő kép felső harmadában egy szürke menü csík látható, itt balról a második a számlaadat-rögzítés, válasszuk ki ezt.
  5. Kattintás után választhatunk, hogy egyszerűsített, vagy bővített rögzítést szeretnénk. Ne bonyolítsuk az életünket,kattintsunk az egyszerűsített rögzítés gombra.
  6. A forrás kiválasztása következik. Szerintem értelemszerű, de azért menjünk végig rajta:
  7. Adatszolgáltatás típusa: kézi számla rögzítés.
  8. Számla típusa: egyszerűsített (másnéven készpénzfizetési számla, ahol a kifizetés azonnal történik, akár készpénzzel, akár bankkártyával)
  9. Számla pénzneme: magyar forint
  10. ezután kattintsunk a megjelenő tovább gombra.
  11. Ha számítógépen dogozunk, a képernyő bal oldalán a saját adatainkat látjuk. Katásoknak le kell nyitniuk a további adatok fület, és a megjenenő kódkockában bejelölni a kisadózó státuszt.
  12. A képernyő jobb felén látjuk a vevő adatait. Először a vevő státusza fület kell lenyitni, és kiválasztani hogy magánszemély, külföldi, vagy belföldi áfa alany. Az esetek 99 százalékában ez utóbbival lesz dolgunk.
  13. A kiállított kézi számla alapján a vevő (utas) adószámát, ill. annak első nyolc számjegyét kell beírni.
  14. Ha helyes az adószám, a többi rovat már automatikusan kitöltődik, léphetünk tovább. (a Pénzügyi képviselő adatai rovatokat nem kell kitölteni)
  15. Számla adatai. Kezdjük a számla sorszámával, a betűket és számokat is be kell írni
  16. Számla kelte: értelemszerűen, ami dátum a számlán szerepel. A teljesítés dátuma rovatba is ugyanezt a dátumot írjuk. Figyeljünk a formátumra!
  17. Megjelenési forma: válasszuk a papír alapú számla megjelölést
  18. Lépjünk tovább, és kattintsunk az új tétel hozzáadása gombra. Ekkor megnyílik egy belső ablak.
  19. Megnevezés: Ide be kell írnunk, hogy taxifuvar, vagy taxi szolgáltatás
  20. Az alatta megjelenő kapcsolót tegyük „KI” állásba (mennyiségi egység meghatározható-e?), így máris megspóroltuk három további rovat kitöltését.
  21. Nyissuk meg az adómérték fület, majd azon belül az adómentesség jelölését.
  22. Ezt is lenyitva az alanyi adómentes sort válasszuk ki.
  23. A következő sor az adómentesség leírása. Ide bármit beírunk, azt elfogadja, én mégis az AAM jelzést javaslom (AlanyiAdóMentes)
  24. A bruttó összeg rovatba írjuk be a számlán szereplő összeget, majd kattintsunk a Tétel hozzáadása gombra. (az ismét megjelenő új tétel hozzáadása gombot ne babráljuk!)
  25. Már nincs sok hátra! Az adómentesség leírása sor ismét megjelenik, járjunk el az előzőek szerint (AAM), majd a számlán szereplő összeget kell még két helyre beírnunk, vagy rányomni az „összesítő számítása” gombra.
  26. Ezután a tartalmi ellenőrzés gombra kattintunk, és ha mindent jól csináltunk, a lap alján jobboldalon aktívvá válik (zöldre vált) a számla rögzítése gomb. Rákattintáskor  már el is ment az összes adat a NAV-hoz.
  27. Amennyiben a számla rögzítés gomb szürke marad, tehát nem aktív, akkor valamit rosszul csináltunk. A mellete lévő kitöltés ellenőrzés-re kattintva azonban megmondja hol a hiba: a hiányos rovatokra ugrik, és azokat pirossal jelöli.

 

A fenti leírás kizárólag alanyi ÁFA-mentes taxis vállalkozókra alkalmazható, egyszerűsített számla kiadása esetén. Csak a kötelezően kitöltendő rovatokat jelöltem, aki gondolja, elbíbelődhet a többivel is (de nem javaslom…).

Ha magánszemélyről, vagy külföldiről van szó (belföldi vagy külföldi természetes személy), csak a számlaszámot, a dátumot és az összeget kell feltüntetni, az utas nevét, címét adóazonosítóját nem!

 

-oli