Categories: HírekKiemelt

Belső égésű motoros autók 2035 után: mit jelentenek valójában az új szabályozások?

Tényleg lehetetlen lesz 2035 után új, belső égésű motorral hajtott autókat kínálni? És mi a helyzet a használt autókkal: használhatóak lesznek? Kiderült, hogy az elektromos hajtásra való áttérés elkerülhetetlennek tűnik, de a belső égésű motorok jövője továbbra is bizonytalan.

  • Az EU szabályozásokkal 2035-ig fokozatosan csökkenti az új autók szén-dioxid-kibocsátását nullára
  • A belső égésű motorok továbbra is gyárthatók lesznek, de a gyártásuk és eladásuk jövedelmezősége bizonytalan
  • A szintetikus üzemanyagokkal hajtott autók 2035 után is forgalomba helyezhetőek, de ezek előállítása jelenleg drága

Bár 2035 távolinak tűnik, az autóiparban a változások a szemünk előtt zajlanak. Mind az autógyártók, mind a vásárlók kész ténnyel néznek szembe, hiszen az uniós szabályozások kényszerítik őket az elektromobilitásra való átállásra. Az elfogadott törvények még módosulhatnak, ahogyan azt számos autóipari vállalat és politikus szorgalmazza. A szigorított szabványoknak, amelyek az új, belső égésű motorral hajtott autók fokozatos kivonásához vezetnének, ugyanakkor szintén sok támogatója van – írja az autos-swiat.pl.

Németországban egyre nagyobb lendületet vesz a vita a belső égésű motorok jövőjéről. Ez nem meglepő. Az ország továbbra is az autóipar nagyhatalma, és az autóiparban bekövetkező bármilyen zavar valódi hatással van több százezer munkavállalóra. Az európai autóipart beárnyékolták az Európai Unió tervei, amelyek drasztikusan szeretnék csökkenteni az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A kibocsátást 2035-re nullára kell csökkenteni. Vajon ez a belső égésű motorok végét jelenti? Nem teljesen.

Tényleg kivonják az autókat?

A „fokozatos kivonás” kifejezés félrevezető. A tény az, hogy 2030-ra az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátását 55 százalékkal kell csökkenteni a 2021-es szinthez képest. 2035-re a kibocsátást nullára kell csökkenteni. Ezért a szabályozás nem tiltja a belső égésű motorral hajtott autók gyártását. A jövedelmezőség azonban továbbra is kérdés.

Az új szabályozás értelmében a túlzott mennyiségű CO2-t kibocsátó járművekre többletkibocsátási díjat kell fizetni. Egy új jármű által kibocsátott minden egyes gramm CO2/km 95 euróba kerül a gyártóknak. Ez azt jelenti, hogy még a legtakarékosabb belső égésű motorral működő autók ára is körülbelül 10 000 euróval emelkedhet, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi az eladásukat.

Korlátozásokra számíthatnak

Különösen Németországban folynak heves viták az ilyen szigorú szabályok bevezetésének célszerűségéről. Az új szabályozás kritikusai rámutatnak, hogy az EU kizárólag a vezetés során keletkező kibocsátásokra összpontosít, figyelmen kívül hagyva az autók, akkumulátorok és villamos energia gyártásával kapcsolatos kibocsátásokat. Az olyan gyártók, mint a BMW, már dolgoznak a karbonlábnyomuk csökkentésén, ami várhatóan kulcsfontosságú eleme lesz az autóipar átalakulásának. Jó hír a meglévő, belső égésű motorral hajtott autók tulajdonosai számára: a már forgalomba helyezett járművek továbbra is közlekedhetnek az utakon, ám korlátozásokat vezethetnek be: például behajtási tilalmat a városközpontokba a légszennyezés csökkentése érdekében.

Mindez azt jelenti, hogy a használt autók piaca nem tűnik majd el egyhamar, de a belső égésű motorral hajtott modellek elérhetősége fokozatosan csökkenhet. Ez azonban időbe telik, mivel az alkatrészellátást hosszú évekre biztosítani kell.

Jöhet az e-üzemanyag

Az egyik kulcsfontosságú kérdés továbbra is az úgynevezett e-üzemanyagok jövője, amelyek jelentősen csökkenthetik a belső égésű motorral hajtott autók karbonlábnyomát. A 2023-as megállapodás értelmében az ezekkel hajtott autók 2035 után is forgalomba helyezhetők, feltéve, hogy kizárólag szintetikus üzemanyagokkal működnek.

De még a szintetikus üzemanyaggal működő járművek is kihívásokkal néznek szembe. Az első az e-üzemanyagok előállításának magas költsége. Jelenleg nehéz megjósolni, hogy 2035-re megfizethetőek lesznek-e. A második probléma az, hogy az e-üzemanyaggal működő autók szén-dioxidot is kibocsátanak, ami aggályokat vethet fel az uniós szabályozással kapcsolatban.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

A rendőrök nem vicceltek: tényleg él a VÉDA-kamerák új funkciója

Csak óvatosan a biztonsági övekkel, mert nagyon sokba kerülhet. Ahogy arról az Infostarton is beszámoltunk,…

47 perc ago

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

1 nap ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

1 nap ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

2 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

2 nap ago

Taxisok lehetnek az új hősök Budapesten – életet menthetnek majd a főtaxis sofőrök

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Főtaxi Zrt. korábbi együttműködése most új tartalmakkal egészül ki,…

3 nap ago