Categories: Hírek

A Toyota sokkolja a konkurenciát: az új akkumulátor kétszeres hatótávot tud

 

A japán autógyártó kutatócsapattal dolgozik egy új fluorid-ion akkumulátor véglegesítésén, amely háromszoros energiasűrűségű katódot használ. A Toyota nagyobb tartósságot és kapacitást lát benne, mint a lítiumion-technológiában.

 

A Toyota és a Kiotói Egyetem kutatói egy olyan új típusú akkumulátoron dolgoznak, amely teljesen szilárdtest fluoridion technológiát alkalmaz. Az új katódanyagnak köszönhetően az energiasűrűség akár kétszerese is lehet annak, amire egy hagyományos lítiumion-akkumulátor képes, így komoly fejtörést okozhat a konkurenciának az e-mobilitási versenyben.

A kutatók réz-nitridet használnak katódanyagként, amelynek kapacitása térfogategységre vetítve a háromszorosa, tömegegységre vetítve pedig a kétszerese annak, amit a lítiumion-technológia tud a mai ismereteink szerint. A fejlesztés célja, hogy az új anyaggal jelentősen növeljék az elektromos járművek akkumulátorainak hatékonyságát.

 

Az új katódanyag és a fluorid-ion akkumulátor potenciálja

A teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor egyik kulcseleme a katód anyaga. A réz-nitrid reakcióba lép nitrogén- és fluoridionokkal, lehetővé téve három elektron kivonását minden egyes nitrogénatomból. Ez a folyamat háromszoros kapacitást eredményez. A visszafordítható kapacitás eléri az 550 mAh/g értéket, ami több mint kétszerese a lítiumion-katódok 120–250 mAh/g kapacitásának.

A kutatók szerint az új akkumulátor akár több tucat töltési és kisütési ciklust is kibír. Az anyag stabil szerkezete lehetővé teszi, hogy az akkumulátor nagy energiasűrűséggel működjön, miközben biztosítja a fluoridionok gyors mozgását is.

 

Véget ér a hatótávpara? Sokat vár az új technológiától a Toyota

A fluorid-ion akkumulátorok iránti érdeklődés az utóbbi években megnőtt, mivel ezek a technológiák ígéretes lehetőségeket kínálnak az energiatárolás területén. A kutatók kiemelték, hogy a teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátorok növelhetik az elektromos járművek hatótávolságát.

A fejlesztés eredményeként az elektromos autók 600 kilométerről akár 1200 kilométerre növelhetik a hatótávolságukat.

A Kiotói Egyetem kutatói az új akkumulátor tervezése során perovszkit kristályokat is alkalmaznak. A töltési folyamat során a fluoridionok nátrium-klorid rétegeken keresztül mozognak, ami hozzájárul az akkumulátor hatékonyságának növeléséhez.

Az American Chemical Society folyóiratban megjelent tanulmány szerint a réz-nitrid katód lehetőséget teremt a fluoridionok beépülésére a kettős kötésű rézközpontok körüli anionos üregekbe, ami lehetővé teszi a több elektronátvitellel járó folyamatot. A kutatók szerint az új katódanyag kapacitása „meghaladja számos hagyományos fluorid-ion katód teljesítményét.”

 

A kutatás szerint az új töltéskompenzációs kémiai folyamat további lehetőségeket nyithat meg az energiatárolásban. A fluorid-ion akkumulátorok fejlesztése során azonban nemcsak a katód, hanem az anód és a szilárd elektrolit is kulcsfontosságú szerepet játszik.

A Nikkei jelentése szerint a kutatócsoport külön fejleszti az akkumulátor többi alkotóelemét, hogy egy teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor megvalósulhasson. A fejlesztések célja egy olyan energiatároló rendszer létrehozása, amely nagyobb hatékonyságot és tartósságot biztosít az elektromos járművek számára.

Forrás: uzletem.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

47 perc ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

23 óra ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

2 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

2 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

2 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

3 nap ago