Categories: Hírek

A Toyota sokkolja a konkurenciát: az új akkumulátor kétszeres hatótávot tud

 

A japán autógyártó kutatócsapattal dolgozik egy új fluorid-ion akkumulátor véglegesítésén, amely háromszoros energiasűrűségű katódot használ. A Toyota nagyobb tartósságot és kapacitást lát benne, mint a lítiumion-technológiában.

 

A Toyota és a Kiotói Egyetem kutatói egy olyan új típusú akkumulátoron dolgoznak, amely teljesen szilárdtest fluoridion technológiát alkalmaz. Az új katódanyagnak köszönhetően az energiasűrűség akár kétszerese is lehet annak, amire egy hagyományos lítiumion-akkumulátor képes, így komoly fejtörést okozhat a konkurenciának az e-mobilitási versenyben.

A kutatók réz-nitridet használnak katódanyagként, amelynek kapacitása térfogategységre vetítve a háromszorosa, tömegegységre vetítve pedig a kétszerese annak, amit a lítiumion-technológia tud a mai ismereteink szerint. A fejlesztés célja, hogy az új anyaggal jelentősen növeljék az elektromos járművek akkumulátorainak hatékonyságát.

 

Az új katódanyag és a fluorid-ion akkumulátor potenciálja

A teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor egyik kulcseleme a katód anyaga. A réz-nitrid reakcióba lép nitrogén- és fluoridionokkal, lehetővé téve három elektron kivonását minden egyes nitrogénatomból. Ez a folyamat háromszoros kapacitást eredményez. A visszafordítható kapacitás eléri az 550 mAh/g értéket, ami több mint kétszerese a lítiumion-katódok 120–250 mAh/g kapacitásának.

A kutatók szerint az új akkumulátor akár több tucat töltési és kisütési ciklust is kibír. Az anyag stabil szerkezete lehetővé teszi, hogy az akkumulátor nagy energiasűrűséggel működjön, miközben biztosítja a fluoridionok gyors mozgását is.

 

Véget ér a hatótávpara? Sokat vár az új technológiától a Toyota

A fluorid-ion akkumulátorok iránti érdeklődés az utóbbi években megnőtt, mivel ezek a technológiák ígéretes lehetőségeket kínálnak az energiatárolás területén. A kutatók kiemelték, hogy a teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátorok növelhetik az elektromos járművek hatótávolságát.

A fejlesztés eredményeként az elektromos autók 600 kilométerről akár 1200 kilométerre növelhetik a hatótávolságukat.

A Kiotói Egyetem kutatói az új akkumulátor tervezése során perovszkit kristályokat is alkalmaznak. A töltési folyamat során a fluoridionok nátrium-klorid rétegeken keresztül mozognak, ami hozzájárul az akkumulátor hatékonyságának növeléséhez.

Az American Chemical Society folyóiratban megjelent tanulmány szerint a réz-nitrid katód lehetőséget teremt a fluoridionok beépülésére a kettős kötésű rézközpontok körüli anionos üregekbe, ami lehetővé teszi a több elektronátvitellel járó folyamatot. A kutatók szerint az új katódanyag kapacitása „meghaladja számos hagyományos fluorid-ion katód teljesítményét.”

 

A kutatás szerint az új töltéskompenzációs kémiai folyamat további lehetőségeket nyithat meg az energiatárolásban. A fluorid-ion akkumulátorok fejlesztése során azonban nemcsak a katód, hanem az anód és a szilárd elektrolit is kulcsfontosságú szerepet játszik.

A Nikkei jelentése szerint a kutatócsoport külön fejleszti az akkumulátor többi alkotóelemét, hogy egy teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor megvalósulhasson. A fejlesztések célja egy olyan energiatároló rendszer létrehozása, amely nagyobb hatékonyságot és tartósságot biztosít az elektromos járművek számára.

Forrás: uzletem.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Ezerszámra hozták Európába az amerikai roncsautókat, magyar céget is bevontak a nemzetközi csalásba

Amerikából behozott, balesetekben megsérült autókat értékesített Európában az a litván vezetésű nemzetközi bűnözői csoport, melynek…

20 óra ago

Az Uber vezetési időkorlátot vezet be Budapesten

A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.…

1 nap ago

Elfogytak a villanyautókra szánt állami milliárdok

Üres a kassza, az állami támogatásból elektromos autóra pályázó cégek mind a 30 milliárd forintra…

3 nap ago

Úgy megugrott az elektromos autók száma Magyarországon, hogy drasztikusan bezuhantak az árak

Márciusban minden korábbinál nagyobb ütemben bővült a zöld rendszámos autók száma Magyarországon – egyetlen hónap…

3 nap ago

Helyi iparűzési adó – Megkezdődött az adószámlák kiküldése

A helyi iparűzési adót most már második éve egyösszegben, május 31-ig (mivel ez a nap…

4 nap ago

Sérült taxi fóliázása – nincs száradási idő?

Az elmúlt 12 évben senkinek sem zárolták a taxi engedélyét olyan apróságnak tűnő probléma miatt,…

5 nap ago