A japán autógyártó kutatócsapattal dolgozik egy új fluorid-ion akkumulátor véglegesítésén, amely háromszoros energiasűrűségű katódot használ. A Toyota nagyobb tartósságot és kapacitást lát benne, mint a lítiumion-technológiában.
A Toyota és a Kiotói Egyetem kutatói egy olyan új típusú akkumulátoron dolgoznak, amely teljesen szilárdtest fluoridion technológiát alkalmaz. Az új katódanyagnak köszönhetően az energiasűrűség akár kétszerese is lehet annak, amire egy hagyományos lítiumion-akkumulátor képes, így komoly fejtörést okozhat a konkurenciának az e-mobilitási versenyben.
A kutatók réz-nitridet használnak katódanyagként, amelynek kapacitása térfogategységre vetítve a háromszorosa, tömegegységre vetítve pedig a kétszerese annak, amit a lítiumion-technológia tud a mai ismereteink szerint. A fejlesztés célja, hogy az új anyaggal jelentősen növeljék az elektromos járművek akkumulátorainak hatékonyságát.
Az új katódanyag és a fluorid-ion akkumulátor potenciálja
A teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor egyik kulcseleme a katód anyaga. A réz-nitrid reakcióba lép nitrogén- és fluoridionokkal, lehetővé téve három elektron kivonását minden egyes nitrogénatomból. Ez a folyamat háromszoros kapacitást eredményez. A visszafordítható kapacitás eléri az 550 mAh/g értéket, ami több mint kétszerese a lítiumion-katódok 120–250 mAh/g kapacitásának.
A kutatók szerint az új akkumulátor akár több tucat töltési és kisütési ciklust is kibír. Az anyag stabil szerkezete lehetővé teszi, hogy az akkumulátor nagy energiasűrűséggel működjön, miközben biztosítja a fluoridionok gyors mozgását is.
Véget ér a hatótávpara? Sokat vár az új technológiától a Toyota
A fluorid-ion akkumulátorok iránti érdeklődés az utóbbi években megnőtt, mivel ezek a technológiák ígéretes lehetőségeket kínálnak az energiatárolás területén. A kutatók kiemelték, hogy a teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátorok növelhetik az elektromos járművek hatótávolságát.
A fejlesztés eredményeként az elektromos autók 600 kilométerről akár 1200 kilométerre növelhetik a hatótávolságukat.
A Kiotói Egyetem kutatói az új akkumulátor tervezése során perovszkit kristályokat is alkalmaznak. A töltési folyamat során a fluoridionok nátrium-klorid rétegeken keresztül mozognak, ami hozzájárul az akkumulátor hatékonyságának növeléséhez.
Az American Chemical Society folyóiratban megjelent tanulmány szerint a réz-nitrid katód lehetőséget teremt a fluoridionok beépülésére a kettős kötésű rézközpontok körüli anionos üregekbe, ami lehetővé teszi a több elektronátvitellel járó folyamatot. A kutatók szerint az új katódanyag kapacitása „meghaladja számos hagyományos fluorid-ion katód teljesítményét.”
A kutatás szerint az új töltéskompenzációs kémiai folyamat további lehetőségeket nyithat meg az energiatárolásban. A fluorid-ion akkumulátorok fejlesztése során azonban nemcsak a katód, hanem az anód és a szilárd elektrolit is kulcsfontosságú szerepet játszik.
A Nikkei jelentése szerint a kutatócsoport külön fejleszti az akkumulátor többi alkotóelemét, hogy egy teljesen szilárdtest fluoridion akkumulátor megvalósulhasson. A fejlesztések célja egy olyan energiatároló rendszer létrehozása, amely nagyobb hatékonyságot és tartósságot biztosít az elektromos járművek számára.
Forrás: uzletem.hu Kép: illusztráció
A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…
Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…
Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…
Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…
A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…