Categories: HírekKiemelt

Forronganak a flottások a várható uniós kvóta miatt, megvannak a részletek

Még csak javaslatokról van szó, de az érintettek szerint szinte kivitelezhetetlent kérnek tőlük.

Az Európai Unió újabb eszközzel próbálja felgyorsítani az elektromos autók térnyerését: kötelező elektrifikációs kvótát vezetnének be a nagyvállalati flották számára, amely előírná, hogy a cégautók meghatározott hányada zéró- vagy alacsony kibocsátású jármű legyen. A javaslat különösen azért keltett nagy visszhangot, mert miközben az Európai Bizottság enyhíteni készül a 2035-ös belső égésű motoros tiltás feltételein, ezzel párhuzamosan a flottaszektorra szigorúbb kötelezettségek várnának.

A tervezet szerint mind a 27 uniós tagállam saját kvótát kapna, amely meghatározza, mekkora arányban kell elektromos vagy részben elektromos modellekre átállnia a céges autóállománynak – írja az autonews.com. A célértékek országonként jelentősen eltérnek: Németországban, Dániában és Svédországban 2035-re 95 százalékos zéró emissziós arányt ír elő a javaslat, míg Franciaország és Olaszország esetében 80 százalék a cél. Spanyolország 64 százalékos, Bulgária pedig 56 százalékos arányt kapna. A rendszer elsősorban a nagy flották üzemeltetőit érintené: autókölcsönzőket, lízingcégeket, gyártói és kereskedői flottákat.

Az iparági szereplők közül sokan élesen bírálják a kvótaszámítás logikáját. A Bizottság a célok meghatározásakor elsősorban az egy főre jutó GDP-t vette figyelembe, ám a kritikusok szerint ez nem tükrözi az elektromos átállás valós feltételeit – például a töltőhálózat fejlettségét, az energiarendszer kapacitását vagy az áramárakat. Több flottaszereplő szerint a javaslat „kiskapus belső égésű tiltás”, amely gyakorlatilag öt évvel előrehozná az átállást a nagyvállalati piac jelentős részén.

A bírálók különösen a bérflotta- és autókölcsönző szektorra váró terheket emelik ki. A Sixt társigazgatója, Konstantin Sixt arra figyelmeztetett: a szabályozás jelen formájában sok céget kényszerpályára terelne, miközben a szektorban az elektromos arány ma még alacsony.

Németországban például az elektromos autók aránya a gyártói önregisztrációknál 26 százalék, a kereskedői állományban 13 százalék, a kölcsönzőknél pedig mindössze 6 százalék. A kvóta bevezetése ezért a flották radikális átalakítását követelné meg. A szabályozás ugyan csak a 250 főnél nagyobb és 50 millió eurónál nagyobb árbevételű cégekre vonatkozna, ezek azonban így is a piac jelentős részét jelentik.

A kereskedők sem dőlhetnek hátra: Németországban az autókereskedések a tavalyi év végéig a regisztrációk 16 százalékáért feleltek, és közülük sokan nagyvállalatnak minősülnek. A német dealerszövetség elnöke, Thomas Peckruhn szerint bizonyos márkáknál a vállalati kvóták komoly nyomást helyezhetnek a kereskedőkre, és a jelenlegi formában a rendszer nehezen implementálható. A javaslat egyelőre egyeztetési fázisban van, a következő hónapokban pedig várhatóan intenzív politikai alkudozás és iparági lobbizás kíséri majd a véglegesítését.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Ady Endre: Karácsony

I. Harang csendül,Ének zendül,Messze zsong a hálaénekAz én kedves kis falumbanKarácsonykorMagába száll minden lélek. Minden…

3 nap ago

Áramszünet miatt bénultak meg autók

A hétvégén áramkimaradás volt San Franciscóban. A váratlan sötétség az önvezető autók hiányosságaira is rávilágított…

3 nap ago

A Volkswagen szerint az olcsó autóknál fenntarthatatlan lesz a belső égés

Eljön majd az a pont, mikor egyszerűen költséghatékonyabb lesz elektromos kisautókat gyártani Bár végleges döntés…

4 nap ago

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A jövő év áprilisától Magyar Mobilitási és Autóklub néven működik tovább a Magyar Autóklub, a…

5 nap ago

Korlátozott lesz az ügyintézés a kormányablakokban és a kormányhivatalokban

Korlátozott lesz az ügyintézés a kormányablakokban és a kormányhivatalokban december 24-től január 5-ig - tájékoztatta…

5 nap ago

Lehet, hogy mégsem új a szalonautód? Az újautó-forgalmazók mocskos kis titka

Ha szalonból vásárolunk újautót, azt feltételezzük, hogy egy teljesen új, hibátlan és kifogástalan terméket kapunk…

5 nap ago