Az őszi hónapokban egyre gyakoribb jelenség a köd, az eső és a romló látási viszonyok. Ilyenkor különösen fontos az autó világításának helyes használata. Kovács Hunor, a parndorfi/pándorfalvi Kovács Autósiskola tulajdonosa elmondja, hogyan kell megfelelően használni az első és hátsó ködlámpát, valamint a tompított fényszórót, hogy mi magunk is jól lássunk, és a többi közlekedőt se vakítsuk el – írja a volksgruppen.orf.at.
„Van egy mondás: látni és látszani” – mondja Kovács Hunor. – „Ez azt jelenti, hogy nemcsak nekünk kell jól látnunk, hanem a többi közlekedőnek is jól kell látnia minket.”
Az ősz beköszöntével a nappali menetfény (DRL) sokszor már nem elég. Bár a legtöbb modern autóban automatikusan működik, többnyire csak elöl világít, hátul viszont sötét marad a jármű – sokan pedig tévesen azt hiszik, teljes világítással haladnak
A KRESZ szerint minden olyan helyzetben kötelező, amikor bármi csökkenti a látási viszonyokat:
köd
eső
hó
por, füst, szürkület
Ilyenkor legalább a tompított fényszórót kell használni. Ez biztosítja, hogy a sofőr jobban lásson, a jármű pedig előlről és hátulról is látható legyen.
Az első ködlámpa nem minden autó alapfelszereltsége, de ha van, akkor csökkent látási viszonyok között megfelelő segítség:
sűrű ködben
havazásnál
erős esőben
Kovács Hunor kiemeli: az első ködlámpa nem messzebbre világít, csupán az autó előtti közeli útszakaszt teszi láthatóbbá. Ha nincs rá szükség, zavarhatja a szembejövőket.
A hátsó ködlámpa erős, szinte „szúró” piros fénnyel világít – ezért csak indokolt esetben szabad használni.
Bekapcsolni akkor lehet, ha a látótávolság 50 méter alá csökken. Ez körülbelül a fehér szelvényoszlopok távolságának felel meg az autópályákon.
Kovács Hunor hangsúlyozza: ha javulnak a látási viszonyok, azonnal ki kell kapcsolni és ha valaki felzárkózik mögénk, akkor is ki kell kapcsolni, mert vakít és zavaró.
„Mindig a látótávolságon belül kell tudnunk megállni” – emlékeztet a szakoktató. Ez azt jelenti, hogy a sebességet is csökkenteni kell, nem elég csak a megfelelő lámpákat használni.
Kovács Hunor felhívja a figyelmet: Magyarországon a tompított fényszóró nappal is kötelező. Ausztriában jó látási viszonyok mellett nem kötelező, csak ajánlott.
Az automata világítás viszont egyik országban sem tévedhetetlen. Sok autós úgy közlekedik sötétben vagy ködben „lámpa nélkül”, hogy azt hiszi, felkapcsolt világítással megy – csakhogy a nappali menetfény hátul nem világít.
Ha rosszul látunk, kapcsoljuk fel a megfelelő világítást. Ha már nincs rá szükség, kapcsoljuk ki. Ködben pedig lassítsunk.
A ködlámpa életet menthet – vagy balesetet okozhat – , attól függően, hogyan használjuk.
Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció
Jelentősen bővült Magyarországon az elektromos töltőállomások hálózata, 2024 végére már csaknem 3200 engedélyköteles töltőberendezés üzemelt…
Tizenegy pontos vállalkozási adócsökkentési megállapodást jelentett be Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón. A miniszterelnök…
A mai lítium-ion akkumulátorpakkok energiasűrűségének dupláját emlegeti a cég, és állítólag hamarosan indul a tömeggyártás…
A plug-in hibridek (PHEV-k) népszerű kompromisszumot jelentenek a belső égésű motorral hajtott és az elektromos…
2025. november 16-án labdarúgó-mérkőzés és delegáció miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz Budapest V., VII., VIII. és…
November 15-én, szombat délután 16 órától elindulhat a közúti forgalom a megújult déli hídon Pest…