Eddig kevésbé ismert, de annál hasznosabb újítás jelent meg a Corvin-negyedben és Újpesten: a BKK a GRETA-projekt részeként létrehozta az első rövid idejű, legfeljebb félórás parkolóhelyeket, amelyek kifejezetten a gyors ügyintézést szolgálják. A VIII. kerületben több új rakodóhelyet alakítottak ki, a kerékpáros ételfutárok számára külön várakozóhelyeket jelöltek ki, emellett a Corvin sétány hivatalosan is gyalogos-kerékpáros övezetté vált. Ezzel egy időben Észak-Pesten is megjelentek a projekt elemei a IV. kerület több pontján.
A Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Önkormányzat célja, hogy Budapesten a parkolás és az áruszállítás rendszere egy fenntarthatóbb működési modellhez igazodjon. A jellemzően a nagyvárosokban jelentkező citylogisztikai problémák megoldására az európai uniós kutatás-fejlesztés projekt, a GRETA (angolul: Greening Regional Freight Transport in FUAs) nyújt megoldási lehetőséget.
A GRETA-projekt Budapesten már korábban elkezdődött, ezúttal a Corvin-negyedben és Újpesten folytatták a szakemberek azokat a beavatkozásokat, amelyek egyszerre segítik a helyi lakókat, az üzletek működését, a futárok munkáját és a gyalog vagy kerékpárral közlekedők biztonságát.
A Corvin-negyed forgalmas utcáiban eddig gyakori volt a szabálytalan parkolás és rakodás, ami akadályozta a közlekedést és rontotta a közterületek élhetőségét. Ezért a környéken több új rakodóhelyet alakítottak ki, hivatalosan kijelölték a Corvin sétányt gyalogos-kerékpáros zónaként, valamint külön várakozóhelyek létesültek a kerékpáros ételfutárok számára is. Ezzel rendezettebbé válik az áruszállítás és a futárforgalom, miközben a gyalog és a biciklivel közlekedők is biztonságosabb környezetben haladhatnak.
A projekt keretében:
A projekt részeként Újpesten is történt beavatkozás: új rakodóhelyet alakítottak ki a Templom utcában, az Árpád úton pedig K+R megállóhelyet létesítettek, új területet jelöltek ki a lakossági hulladéktárolók kihelyezésére, bővítették az egyik mikromobilitási – azaz a rollerrel vagy kerékpárral használható – pontot, valamint pollerekkel akadályozták meg a szabálytalan parkolást.
A GRETA-projektben olyan módszertant dolgoztak ki, amely segít megtervezni és szabályozni a közterületek szélén – az úgynevezett szegélyzónákban – zajló tevékenységeket. Ilyen lehet a parkolás, a rakodás, valamint a futárszolgáltatások és más hasonló tevékenységek. A cél az, hogy ezek a folyamatok átlátható, előre meghatározott szabályok szerint működjenek. Ez nemcsak élhetőbbé teszi a területet, hanem csökkenti a szabálytalan várakozásokból adódó konfliktusok számát, és elősegíti a környezetbarát közlekedési formák – például a kerékpáros áruszállítás – elterjedését.
A projekt 2026 márciusáig tart, és az a célja, hogy Budapest közterei mindenki számára rendezettebbek és biztonságosabbak legyenek.
Forrás: bkk.hu
Várhatóan október 31-én kezdődik a Flórián téri felüljáró déli hídjának műszaki átadás-átvétele, majd az ideiglenes…
Várhatóan már januártól még több helyszínen válik fizetőssé a parkolás Budapesten. A sok ingázóval indokolják…
Egyre riasztóbb méreteket ölt az e-autók nyilvános töltőállomásain a töltőkábelek ellopása Nyugat-Európa és az USA…
A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben…
Eláruljuk a pontos számot! Tudta, hogy elméletileg már 1 km/órás sebességtúllépésért is megbüntethetik Magyarországon? A…
Három járókelő próbálta kiszabadítani a sofőrt, sikertelenül. Egyes modern autók kilincsei már nem állnak közvetlen fizikai…