Categories: Hírek

Új mérés jön? Szigorodhat a műszaki vizsga

A két legnagyobb német autós szervezet és az EU is egyetért a PN-mérés kiterjesztésében.

Új tervezettel állt elő az Európai Unió, amely szerint nemcsak a régebbi besorolású dízelmotoros autókra, de a benzinesekre is kiterjesztenék a műszaki vizsgák során az úgynevezett PN-mérést – azaz a részecskeszám határérték-mérést. Ezt a módszert Németországban 2023 óta alkalmazzák az Euro 6/VI környezetvédelmi osztályba tartozó dízel járművek vizsgálata során, és az eddigi megoldásokhoz képest sokkal részletesebb képet ad arról, hogy egészen pontosan milyen anyagok vannak a kipufogógázban.

A mérési módszerrel kapcsolatban az is érdekes, hogy gyakran az öt évnél fiatalabb dízel járműveket is kiszűri. A Fordnak például nemrég 164 ezer járművet kellett visszahívnia Németországban, mert az idő előtt elöregedő DPF-ükkel nem tudták teljesíteni a normákat. A PN-mérést a TÜV ( Technischer Überwachungsverein) és a GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) is sikeresnek látja. Az öt évnél fiatalabb járművek kettő, míg a tíz évnél idősebb járművek hat százaléka hibás, és ezt a mérés kimutatja.

Azzal kapcsolatban viszont nincs egyetértés, hogy érdemes lenne-e bevezetni a PN-mérést az Euro 5b kibocsátási szabványnak megfelelő dízel autóknál is. Az EU és a TÜV bár támogatja a tervezetet, a GTÜ feleslegesnek tartja. Míg a TÜV úgy látja, hogy ez egy hatékony lépés lenne a levegőminőség javítása felé, addig a GTÜ szerint nincs értelme egy ennyire új szabvánnyal vizsgálni olyan autókat, amik még egy régebbi elv szerint készültek. Szerintük a mérés bevezetésével olyan alkatrészek (például részecskeszűrő) cseréjére kényszerítené a vezetés a tulajokat, amelyek vagy nem léteznek, vagy nagyon komoly költséget jelentenek.

Azzal kapcsolatban azonban mind a három szervezet egyetért, hogy a PN-mérést érdemes lenne bevezetni a benzinüzemű járművek esetében is a műszaki vizsgán. Úgy látják, hogy a benzinmotorok ugyanúgy meghibásodhatnak, mint a dízelüzemű társaik, így nincs ésszerű ok arra, hogy azok részecskekibocsátását ne vizsgálják ugyanolyan szigorral. A gyors bevezetéstől azonban nem kell tartani: még az is idő, mire eldöntik, hogy lesz-e új vizsgálati módszer, és ha igen, akkor annak meg kell tervezni és lapra kell vetni a műszaki, illetve jogszabályi kereteit is. Ezt követően a műszerek gyártóinak kell új eszközöket tervezniük, a kritériumoknak megfelelő szoftvereket írniuk és kereskedelmi forgalomba hozniuk a terméket. Ez pedig valószínűleg hónapok, de az is lehet, hogy évek munkája.

Forrás: totalcar.hu   Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Lemondási díjat vezet be az ismert szolgáltató: ezért mostantól fizetned kell

A Bolt taxiszolgáltató bejelentette, hogy országosan 1500 forintos lemondási díjat vezet be az utazásoknál. Ezt…

7 perc ago

Megkarcolta a Teslát, de felvette az autó kamerája: akár börtönbe is kerülhet a nő

Sok autós – olykor nem is alaptalanul – tart attól, hogy akár rosszindulatból, akár véletlenül…

7 perc ago

Megúszták az idős sofőrök: nem kell ötévente megújítani a jogsit

Elutasították azt az uniós tervezetet, miszerint szigorúbb orvosi felülvizsgálat vonatkozna azokra a 70 éven felüli…

1 nap ago

A rendőr megállította a szabálytalan robottaxit, de nem volt kit megbüntetni

A Szilícium-völgy egyik külvárosi részén, San Brunóban szokatlan rendőri intézkedés történt hétvégén. A rendőrök egy…

1 nap ago

Szerdától már egy ezresért kibuszozhat a reptérre a 100E busszal

Október 1-jétől már csak 1000 forintba kerül a jegy a budapesti 100E reptéri buszokra, amennyiben…

1 nap ago

Pórul járhatnak a teslások: felárat kell fizetni, ha túl sokat töltenek

Eddig csak az Egyesült Államokból ismerhették, most azonban itthon is kénytelenek lesznek megbarátkozni a Teslák…

1 nap ago