Élhető, gyalogosbarát utcák, kellemes terek, tisztább levegő és kisebb gépjárműforgalom – ilyen céljai vannak a Belső-Erzsébetvárosban zajló forgalomcsillapítási intézkedéseknek. A június végén bevezetett forgalmi rend továbbra is megmarad, folytatódik a tesztidőszak, a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága szeptember 1-i ülésén szavaz az ezzel kapcsolatos javaslatról. A VII. kerületi Önkormányzat, a BKK és a Budapest Közút szakemberei a következő hónapokban további méréseket, vizsgálatokat és egyeztetéseket végeznek, hogy a lakossági és vállalkozói igények figyelembevételével alakítsák ki a városrész végleges forgalmi rendjét.
A 2025 nyarán elindított forgalomcsillapítási pilotprogram célja, hogy Belső-Erzsébetvárosban, Budapest egyik legsűrűbben lakott területén csökkenjen a gépjárműforgalom, javuljon a levegőminőség, és biztonságosabb, élhetőbb környezet alakuljon ki az ott élők, valamint az oda látogatók számára. Az eddigi intézkedések hatásai már most érzékelhetők: a tavalyi év hasonló időszakával összehasonlítva jelentősen csökkent a közúti forgalom, kevesebb a torlódás, sokkal többen választják a megosztott mikromobilitási eszközöket, különösen az elektromos rollereket, emellett az egyébként is erős gyalogosforgalom még dominánsabbá vált a területen, ráadásul utóbbi komfortja számottevően javult az elmúlt időszakban. A forgalomcsillapítási intézkedések összhangban vannak a már korábban bevezetett, a közösségi közlekedés gyorsítását és megbízhatóságát biztosító változtatásokkal: a 74-es trolibusz a menetrendet tartva, megfelelő sebességgel tud haladni a Wesselényi és a Dohány utcában.
A pilotprogram megvalósítása során a BKK szakemberei már eddig is több adatforrást használtak: navigációs rendszerekből származó forgalmi adatok, kézi forgalomfelvételek, közösségi közlekedés sebességadatai, valamint megosztott mikromobilitási szolgáltatók statisztikái alapján készült elemzések segítik a döntéshozatalt.
A nyár után ősszel és télen is folytatódik a tesztidőszak (2026. január 31-ig), ha a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága szeptember 1-jén megszavazza azt. A szakemberek a következő hónapokban további méréseket, vizsgálatokat és egyeztetéseket végeznek, hogy a helyi igények figyelembevételével alakítsák ki a városrész végleges forgalmi rendjét.
Emellett a következő időszakban a hatóságok fokozzák az ellenőrzések gyakoriságát, a BKK a NAV-val együttműködésben pedig a taxiellenőrzések számát is megnöveli.
A BKK által nyáron végzett felmérések szerint a jelentős mikromobilitási és gyalogosforgalom mellett továbbra is problémát jelent az ott található üzletek, vendéglátóipari egységek kiszolgálása. Ennek megoldására – amennyiben a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága a szeptember 1-jén esedékes ülésén elfogadja a javaslatot – az alábbi intézkedések léphetnek életbe:
A forgalmi rend júniusi bevezetésével egy időben a parkolási rend is megváltozott Belső-Erzsébetvárosban. A tervezés során a szakemberek a helyiek érdekeit vették figyelembe, megőrizve a lakossági parkolóhelyek számát. Több utcaszakaszra továbbra is csak engedély birtokában lehet behajtani, melyeket augusztus végéig a teherforgalombudapestkozut.hu címen lehet igényelni. Az eredetileg augusztus 31-ig érvényes behajtási engedélyek automatikusan meghosszabbodnak szeptember 15-ig. A szeptember 15-ét követő időszakban érvényes szabályozásról szeptember 1. után kapnak tájékoztatást az érintettek.
A végleges forgalmi rend kialakítása után további fejlesztések is megvalósulhatnak Belső-Erzsébetvárosban. A hosszabb távú tervek között szerepel a lakossági behajtás kamerás ellenőrzési rendszerének bevezetése, valamint a védett övezet kijelölésének lehetősége, amely a napi behajtások számának korlátozását is lehetővé tenné. A forgalomcsillapítási intézkedések célja, hogy a városrész az ott élők és az oda látogatók igényeit is kiszolgálja, miközben a gazdasági szereplők működése is biztosított marad.
Forrás: bkk.hu
Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai.…
Európában látványosan felpörgött az önvezető autók iránti érdeklődés: egymást érik a robotaxis vagy robotfutáros bejelentések,…
Végleges hatállyal eltiltották a járművezetéstől azt a taxist, aki aki a Fradi volt focistájának, Halgas Tibornak a…
Biztonsági sofőrre továbbra is szükség van. A Tesla nem várja meg a Cybercab érkezését, és…
A gyártók és a kereskedők saját regisztrációs forgalomba helyezéseikkel szépítik meg a teljesen elektromos (BEV)…
Egy hete megváltozott a magyarországi üzemanyagok összetétele, de nem véglegesen, hanem február végéig. A gázolajba…