Categories: HírekUncategorized

Visszatérhetnek a dobfékek az új autókba az Euro 7-nek köszönhetően

Ugyanis az új szabályozásban már a fékporokkal kapcsolatban is kibocsátási korlátozások vannak.

A jelenleg szinte minden autón használt tárcsafékek a sportautókban a 60-as években, míg az átlagos személyautókban a 70-es években jelentek meg, majd a 80-as évek végére szinte az összes elől dobfékes autó kikopott a piacról. A kizárólag hátsó dobfék jópár olcsóbb és alapvetően könnyebb modellben fennmaradt, azonban általánosságban az egyre nehezebb autók korában úgy tűnt, a dobfék kihal majd és nincs ki megmentse.

Erre itt az Euro 7.

Az Euro 7-es környezetvédelmi normák új szintre emelik az autók károsanyag-kibocsátását korlátozó intézkedéseket, az eddig ugyanis szinte kizárólag a belső égésű motorok égéstermékeivel foglalkozó előíráscsomag 2026 végétől már az autók fék- és gumipor kibocsátását is szabályozni fogja.

Az autógyártók és a különböző beszállítóik éppen ezért lázasan keresik a megoldást a fékpor-kibocsátás csökkentésére. Újabb technológiai színvonalú féktárcsák és fékbetétek használatával természetesen ez a hatás csökkenthető, de úgy tűnik, hogy a tárcsafékek túléléséhez egy speciális bevonatra vagy a szupersportautókból ismert karbon féktárcsák használatára lesz szükség. Ezek ugyan jelentősen drágábbak, de 81%-kal csökkenthetik a fékpor-kibocsátást.

A féktárcsák lázas átalakításának lehet az alternatívája a dobfékek alkalmazása, amelyek kialakításukból adódóan nem a környezetbe juttatják a kopásból adódó fékport, hanem az a dob tervezett kopásaként oszlik el. Persze a fékdobok valóban gyengébb hatásfokúak, mint a féktárcsák, ám ez a hatás az alternatív hajtásokkal történő regeneratív fékezés miatt egyre kevésbé releváns, ráadásul a dobfékek könnyebbek, olcsóbban gyárthatók, ráadásul amennyiben épp nem fékeznek, a légellenállást is csökkentik.

A dobfékek a villanyautók környékén már vissza-vissza tértek, például a Volkswagen évek óta így gyártja az ID.3-ast és az ID.4-est is, hiszen a hátsó kerekeket fékező villanymotorok fékhatásának kiegészítésére bőven elegendőnek bizonyul egy tradícionális fékdob is.

Forrás: totalcar.hu Kép: Illusztráció  

-ko

Recent Posts

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

22 óra ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

22 óra ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

2 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

2 nap ago

Taxisok lehetnek az új hősök Budapesten – életet menthetnek majd a főtaxis sofőrök

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Főtaxi Zrt. korábbi együttműködése most új tartalmakkal egészül ki,…

3 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapest több kerületében

Futóverseny miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 10. és október 13. között Budapesten. A Budapesti…

3 nap ago