Categories: HírekUncategorized

Visszatérhetnek a dobfékek az új autókba az Euro 7-nek köszönhetően

Ugyanis az új szabályozásban már a fékporokkal kapcsolatban is kibocsátási korlátozások vannak.

A jelenleg szinte minden autón használt tárcsafékek a sportautókban a 60-as években, míg az átlagos személyautókban a 70-es években jelentek meg, majd a 80-as évek végére szinte az összes elől dobfékes autó kikopott a piacról. A kizárólag hátsó dobfék jópár olcsóbb és alapvetően könnyebb modellben fennmaradt, azonban általánosságban az egyre nehezebb autók korában úgy tűnt, a dobfék kihal majd és nincs ki megmentse.

Erre itt az Euro 7.

Az Euro 7-es környezetvédelmi normák új szintre emelik az autók károsanyag-kibocsátását korlátozó intézkedéseket, az eddig ugyanis szinte kizárólag a belső égésű motorok égéstermékeivel foglalkozó előíráscsomag 2026 végétől már az autók fék- és gumipor kibocsátását is szabályozni fogja.

Az autógyártók és a különböző beszállítóik éppen ezért lázasan keresik a megoldást a fékpor-kibocsátás csökkentésére. Újabb technológiai színvonalú féktárcsák és fékbetétek használatával természetesen ez a hatás csökkenthető, de úgy tűnik, hogy a tárcsafékek túléléséhez egy speciális bevonatra vagy a szupersportautókból ismert karbon féktárcsák használatára lesz szükség. Ezek ugyan jelentősen drágábbak, de 81%-kal csökkenthetik a fékpor-kibocsátást.

A féktárcsák lázas átalakításának lehet az alternatívája a dobfékek alkalmazása, amelyek kialakításukból adódóan nem a környezetbe juttatják a kopásból adódó fékport, hanem az a dob tervezett kopásaként oszlik el. Persze a fékdobok valóban gyengébb hatásfokúak, mint a féktárcsák, ám ez a hatás az alternatív hajtásokkal történő regeneratív fékezés miatt egyre kevésbé releváns, ráadásul a dobfékek könnyebbek, olcsóbban gyárthatók, ráadásul amennyiben épp nem fékeznek, a légellenállást is csökkentik.

A dobfékek a villanyautók környékén már vissza-vissza tértek, például a Volkswagen évek óta így gyártja az ID.3-ast és az ID.4-est is, hiszen a hátsó kerekeket fékező villanymotorok fékhatásának kiegészítésére bőven elegendőnek bizonyul egy tradícionális fékdob is.

Forrás: totalcar.hu Kép: Illusztráció  

-ko

Recent Posts

Új szabályok léptek hatályba a jogosítványoknál

Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai.…

1 nap ago

Hamarosan sofőr nélkül érkezhet a Bolt-fuvarod

Európában látványosan felpörgött az önvezető autók iránti érdeklődés: egymást érik a robotaxis vagy robotfutáros bejelentések,…

2 nap ago

Örökre eltiltották a vezetéstől az ámokfutó taxist, aki Halgas Tibor halálát okozta

Végleges hatállyal eltiltották a járművezetéstől azt a taxist, aki  aki a Fradi volt focistájának, Halgas Tibornak a…

3 nap ago

Újabb államban indulhat el a Tesla Robotaxi, ami nem is igazi robotaxi

Biztonsági sofőrre továbbra is szükség van. A Tesla nem várja meg a Cybercab érkezését, és…

3 nap ago

Trükkökkel tupírozhatják fel a villanyautók eladási adatait a gyártók és a forgalmazók

A gyártók és a kereskedők saját regisztrációs forgalomba helyezéseikkel szépítik meg a teljesen elektromos (BEV)…

4 nap ago

Egy hete más összetételű üzemanyagot kapunk a benzinkutakon

Egy hete megváltozott a magyarországi üzemanyagok összetétele, de nem véglegesen, hanem február végéig. A gázolajba…

5 nap ago