Categories: HírekUncategorized

Visszatérhetnek a dobfékek az új autókba az Euro 7-nek köszönhetően

Ugyanis az új szabályozásban már a fékporokkal kapcsolatban is kibocsátási korlátozások vannak.

A jelenleg szinte minden autón használt tárcsafékek a sportautókban a 60-as években, míg az átlagos személyautókban a 70-es években jelentek meg, majd a 80-as évek végére szinte az összes elől dobfékes autó kikopott a piacról. A kizárólag hátsó dobfék jópár olcsóbb és alapvetően könnyebb modellben fennmaradt, azonban általánosságban az egyre nehezebb autók korában úgy tűnt, a dobfék kihal majd és nincs ki megmentse.

Erre itt az Euro 7.

Az Euro 7-es környezetvédelmi normák új szintre emelik az autók károsanyag-kibocsátását korlátozó intézkedéseket, az eddig ugyanis szinte kizárólag a belső égésű motorok égéstermékeivel foglalkozó előíráscsomag 2026 végétől már az autók fék- és gumipor kibocsátását is szabályozni fogja.

Az autógyártók és a különböző beszállítóik éppen ezért lázasan keresik a megoldást a fékpor-kibocsátás csökkentésére. Újabb technológiai színvonalú féktárcsák és fékbetétek használatával természetesen ez a hatás csökkenthető, de úgy tűnik, hogy a tárcsafékek túléléséhez egy speciális bevonatra vagy a szupersportautókból ismert karbon féktárcsák használatára lesz szükség. Ezek ugyan jelentősen drágábbak, de 81%-kal csökkenthetik a fékpor-kibocsátást.

A féktárcsák lázas átalakításának lehet az alternatívája a dobfékek alkalmazása, amelyek kialakításukból adódóan nem a környezetbe juttatják a kopásból adódó fékport, hanem az a dob tervezett kopásaként oszlik el. Persze a fékdobok valóban gyengébb hatásfokúak, mint a féktárcsák, ám ez a hatás az alternatív hajtásokkal történő regeneratív fékezés miatt egyre kevésbé releváns, ráadásul a dobfékek könnyebbek, olcsóbban gyárthatók, ráadásul amennyiben épp nem fékeznek, a légellenállást is csökkentik.

A dobfékek a villanyautók környékén már vissza-vissza tértek, például a Volkswagen évek óta így gyártja az ID.3-ast és az ID.4-est is, hiszen a hátsó kerekeket fékező villanymotorok fékhatásának kiegészítésére bőven elegendőnek bizonyul egy tradícionális fékdob is.

Forrás: totalcar.hu Kép: Illusztráció  

-ko

Recent Posts

Kötelező EU-s funkció, amit mindenki utál? Ezért sípol folyamatosan az autója

Idegesítőek és haszontalanok a vezetéssegítő asszisztensek, vagy életmentő hasznos extrák? Vajon kikapcsolhatjuk ezeket a figyelmeztető…

2 óra ago

Kezdhetjük temetni a GPS-t? Itt a PEnG, ami sokkal, de sokkal pontosabb

A gyakorlatilag mindenki által használt GPS megoldásait adhatja át a múltnak egy új navigációs rendszer.…

2 óra ago

Beismerték: orbitális bukás lett a patinás autógyártó elektromos forradalma

A dolgozók kétharmadát utcára teszik Óriási veszteséggel zárult a Porsche nagy akkumulátor-projektje: a Cellforce-gyárban a…

1 nap ago

Megütöttek és kiraboltak egy taxist Budapesten

A XIX. kerületi rendőrök rövid időn belül azonosították és elfogták azt a férfit és nőt,…

2 nap ago

Az elektromos autók akkumulátorait használná energiatároló-rendszerként a Toyota és a Mazda

Az akkumulátor-ökoszisztéma kiépítését célul kitűző Toyota és Mazda megkezdi az elektromos járművek akkumulátorainak felhasználásával működő…

2 nap ago

Súlyos helyzet kezd kialakulni a jogosítványszerzésnél – egyre többen csalnak Németországban

Európa-szerte, többek között Németországban is szinte évről évre nő a vezetői engedélyek megszerzésének ára. Német…

3 nap ago