Idegesítőek és haszontalanok a vezetéssegítő asszisztensek, vagy életmentő hasznos extrák? Vajon kikapcsolhatjuk ezeket a figyelmeztető funkciókat az autóban? És ha igen, van-e értelme?
A mai autókban egyre több elektronikus segéd, vezetéssegítő asszisztens jelenik meg – amelyek, valljuk be, gyakran idegesítőek, mert például:
És ez csak három példa a közelmúltból. Igen, van még mit csiszolni ezeken a berendezéseken, de az alapvető cél, hogy minél kevesebb baleset, sérülés legyen az utakon, az megkérdőjelezhetetlen.
És igen, az intelligens sebességtámogató rendszer (ISA) például már akkor figyelmeztet, ha mindössze 1 km/órával túllépjük a sebességkorlátozást. Hiszen ez a dolga. Ráadásul 2024 júliusa óta minden új, az EU-s piacra szánt autóban ez már kötelező funkció. A rendszer folyamatosan összeveti a sebességmérő állását az éppen aktuális közlekedési táblával, és ha eltérés van, sípol, zümmög és villog. Az más kérdés, hogy valóban igaza van-e.
Megbízható segítség vagy bosszantó ellenség?
Bár a rendszer célja elsősorban a biztonságunk, sajnos tévedhet is. A digitális térképek lassan frissülnek, így előfordulhat, hogy akár másfél évig is eltart, mire egy új sebességkorlátozási adat bekerül az adatbázisba. Addig a sofőr meg feleslegesen kapja a figyelmeztetéseket – akkor is, ha valójában nem is sért szabályt – írja az AutoBild.
Igen. Több autógyártó lehetőséget ad arra, hogy ideiglenesen némítsa vagy kikapcsolja a rendszert. Rendszerint ez menüből megtehető, de a jobbak dedikált fizikai gombot is feláldoztak a “jó ügy” érdekében.
Fontos tudni: egyik autómárkánál sem lehet véglegesen kikapcsolni ezt a rendszert. Minden indítás után újra aktív lesz, szóval minden egyes indulás előtt deaktiválni kell a nem kívánatos segítséget.
Egyes modellek még ennél is tovább mennek: nemcsak a sebességet, hanem a vezető figyelmét, viselkedését is elemzik. Egyes kínai vagy koreai gyártók autói például akkor is figyelmeztetnek – ez általában azt jelenti, hogy szörnyű tónusban pittyegnek –, ha nem folyamatosan, mereven az utat nézzük, hanem mondjuk lepillantunk a központi kijelzője, hiszen ott megy a navi. Ez már sok sofőr számára inkább zavaró, mint hasznos. Például ennél az autónál ez a dolog nagyon idegesítő volt.
Nyilván az asszisztensrendszerek fő célja a biztonságunk, és láthatóan évről évre fejlődnek is ezek a berendezések – de sajnos sok sofőr egy-két idegesítő, orvosolható hiba miatt hamar elveszíti a modern autókba vetett bizalmát. Pedig a vészfékasszisztens tényleg aranyat ér, ahogyan a radaros tempomat is hozzáad a kényelemhez egy hosszú úton vagy a városban történő araszoláskor.
Forrás: blikk.hu Kép: Illusztráció
Ugyanis az új szabályozásban már a fékporokkal kapcsolatban is kibocsátási korlátozások vannak. A jelenleg szinte…
A gyakorlatilag mindenki által használt GPS megoldásait adhatja át a múltnak egy új navigációs rendszer.…
A dolgozók kétharmadát utcára teszik Óriási veszteséggel zárult a Porsche nagy akkumulátor-projektje: a Cellforce-gyárban a…
A XIX. kerületi rendőrök rövid időn belül azonosították és elfogták azt a férfit és nőt,…
Az akkumulátor-ökoszisztéma kiépítését célul kitűző Toyota és Mazda megkezdi az elektromos járművek akkumulátorainak felhasználásával működő…
Európa-szerte, többek között Németországban is szinte évről évre nő a vezetői engedélyek megszerzésének ára. Német…