Európában egyre több hibrid és elektromos gépkocsi közlekedik az utakon. Az ilyen modern autók bonyolult elektronikája, érzékeny alkatrészei, illetve számítógépes szoftverei számos meghibásodás forrásai lehetnek – hívja fel a figyelmet az Europ Assistance és az Ipsos által készített 2025-ös Mobilitási Barométer.
A manapság forgalomba helyezett modern autók egyre inkább szoftverfüggővé válnak, így a különböző frissítések esetén hibák léphetnek fel. A legtöbb jármű érintőképernyős és digitális vezérlővel rendelkezik, ami sok esetben lelassulhat, lefagyhat vagy elvesztheti az érintésérzékenységét. Emellett a vezetéstámogató rendszerek, a sávváltás-figyelés, a vészfékasszisztens, a távolságtartó tempomat, de a különböző szenzorok: a kamera és a radar is meghibásodhat.
Az érzékeny alkatrészek miatt olyan problémák is jelentkeznek, amelyek miatt az autó menetképtelenné válik. A leggyakoribb esetek közé tartozik, hogy lemerül, vagy hibás az akkumulátor. Az ADAC friss meghibásodási statisztikája szerint a legtöbb problémát évek óta az indítóakkumulátor okozza: 2024-ben a meghibásodások 44,9 százaléka lemerült akkumulátor számlájára írható.
A lefagyott fedélzeti rendszer az alapvető funkciók működését gátolhatja. A kulcs lemerülése is okozhat gondot, ha nem nyílik vagy nem indul az autó. Előfordulhat, hogy az automata váltó nem kapcsol sebességbe, vagy az elektronikus kézifék beragad. Az elektromos és hibrid autóknál a töltés vagy a töltőcsatlakozó hibája merülhet fel.
Mindezek miatt romlik az új autók megbízhatósága: míg a 2021-es kutatások szerint 100 autónként átlagosan 121 meghibásodást tapasztaltak, addig a 2025-ben már 202-re nőtt a hibaszám.Elmondható, hogy ahogy az elektromos autók száma növekszik az utakon, a villanyautók meghibásodásainak száma is emelkedik. 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki az országúti segélyszolgálatot valamilyen probléma megoldására Németországban, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest.
Forrás: 24.hu kép: illusztráció
Hatályba léptek az Európai Unió jogosítványokra, valamint a vezetéstől való eltiltásokra vonatkozó új, modernizált szabályai.…
Európában látványosan felpörgött az önvezető autók iránti érdeklődés: egymást érik a robotaxis vagy robotfutáros bejelentések,…
Végleges hatállyal eltiltották a járművezetéstől azt a taxist, aki aki a Fradi volt focistájának, Halgas Tibornak a…
Biztonsági sofőrre továbbra is szükség van. A Tesla nem várja meg a Cybercab érkezését, és…
A gyártók és a kereskedők saját regisztrációs forgalomba helyezéseikkel szépítik meg a teljesen elektromos (BEV)…
Egy hete megváltozott a magyarországi üzemanyagok összetétele, de nem véglegesen, hanem február végéig. A gázolajba…