Categories: Hírek

Döntöttek az idősek jogosítványáról! Ez a változásvárható!

Úgy tűnik, az Európai Unió végre szabályozni fogja az idősebb sofőrök kérdését, és azt, hogy szabad-e (vagy sem) autót vezetniük. Valójában salamoni döntés született.

Az elfogadott szabályozás egyebek mellett azt feltételezi, hogy létrejön egy olyan digitális jogosítvány, amelyet az Európai Unió összes országában elismernek.

Mindegyik jogosítvány csak 15 évig lesz érvényes

Ugyanakkor megállapodtak abban, hogy a személygépkocsi és motorkerékpár vezetői engedélyének érvényességi ideje 15 év lesz.

Lejár a jogosítványom. Mi lesz ezután?

2033-ra minden járművezetőnek 15 éves jogosítványa lesz. 2028-tól azonban elkezdenek lejárni a 2013-ban kiállított, 15 éves érvényességi idejű vezetői engedélyek. Mi vár az ilyen emberekre?

Nos, az Európai Unió nem döntött a kötelező orvosi vizsgálatok bevezetéséről, ezt a döntést a tagállamokra bízta. Minden ország önállóan döntheti el, hogy az új okmány megszerzésének feltétele a vezetési képességet igazoló vizsgák letétele lesz-e, vagy elég lesz-e az önértékelés és a sofőr nyilatkozata arról, hogy képesnek érzi-e magát arra, hogy a mögé üljön.

Szükségesek-e orvosi vizsgálatok a jogosítvány megújításához?

Az új szabályozás tervezetében ugyanakkor szerepel egy olyan javaslat is, amely szerint a háziorvosoknak jogosultságot – sőt esetenként kötelezettséget is kell adni – az illetékes hatóságok tájékoztatására azokról a betegekről, akiknek esetleges egészségi állapota veszélyt jelenthet a közúti forgalomban.

Egyelőre nem tudni, hogy a magyar hatóságok milyen konkrét megoldást választanak, és szükség lesz-e orvosi vizsgálatokra a jogosítványok megújításakor.

Az idősebb sofőrökre nem lesz külön szabályozás

Az uniós tárgyalások során elvetették a 70 év felettiek vezetői engedélyének 5 évre való lerövidítését. Az Európai Unió által bevezetett új szabályozás (először minden tagországnak jóvá kell hagynia, ami azonban csak formalitás) egy egységes digitális vezetői engedély bevezetését is feltételezi, amely minden EU-tagországban érvényes lesz, valamint a friss vezetőkre vonatkozó szabályok változását is, akikre az első két évben szigorúbb közúti közlekedési szabályok vonatkoznak, többek között a sebességkorlátozások tekintetében.

Forrás: blikkruzs.blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Szabad út a troliknak a Wesselényi és a Nefelejcs utcákban is

Folytatódik a trolik útvonalának felszabadítása Erzsébetvárosban. Miközben a Dohány utcában közeleg a kivitelezés befejeződése, a…

22 óra ago

Könnyen rémálommá válhat a nyaralás Horvátországban

Mélyen zsebbe kell nyúlniuk a közlekedési szabályokat megsértőknek. Az Adriai-tenger magyarok sokaságának kedvelt pihenőhelye, ám…

22 óra ago

Érdemes várni a tankolással, jelentősen csökken a benzin és a gázolaj ára

A brent olaj hordónkénti árának csökkenése miatt keddtől a benzin bruttó 7, a gázolaj ára…

2 nap ago

Németország megtört, átadja a gyárait Kínának: a Volkswagen az első áldozat, ezek a kínai autók gördülhetnek ki a német gyárakból

Nagyon közel a megállapodás. A kínai autók minden eddiginél látványosabb jelét adhatják, hogy átveszik az…

2 nap ago

Újabb dolog, amiért hamarosan többet fizetnek az autósok

2025. június 1-től módosulnak a nappali várakozási díjak és a nappali bérlet ára az őrzött…

2 nap ago

„Se tűz, se robbanás” akkumulátorszabvány lép életbe Kínában, a CATL már teljesítette is

2026 júliusától új akkumulátorszabvány lép életbe Kínában. Hőelszabadulás (thermal runaway) esetén az új egységeknek meg…

2 nap ago