Categories: Uncategorized

Imádják a San Franciscó-i utcai parkolóőrök a Waymo taxikat

Ezért aztán közel 600 büntetőcédulát gyűjtött össze a város utcáin cirkáló mintegy 300 önvezető taxi.

Bármennyire is okosodnak az önvezető rendszerek, úgy tűnik, parkolni az algoritmusoknak sem könnyű. Különösen igaz ez az autonóm taxikra. Persze nem a “parkolás úttal párhuzamosan előremenetben” vagy a “beállás várakozóhelyre jobbra hátra 90º-os szögben” című feladatokkal gyűlik meg a bajuk, hanem olyan problémák kezelésével, hogy hol álljanak meg akkor, ha a megadott úti cél közvetlen közelében nincs parkolóhely. Ezt egy hús-vér taxis csipőből kezeli.

A Waymo autóit úgy trenírozták, hogy ne sértsenek meg közlekedési szabályt. És a legtöbb helyzetben így is viselkednek. “Betartják a sebességkorlátozásokat, használják az irányjelzőt és örülnek a turistáknak” – fogalmaz a The Washington Post. Ám nem mindig: van, amikor a célfeladat felülírja a szabályt.

Jeff Bezos tulajdonában lévő lap annak kapcsán foglalkozott a San Franciscó-i taxiszolgáltatással, hogy kiderült: tavaly a cég 300 önvezetős taxija 589 parkolási büntetőcédulát gyűjtött össze, amiért összesen mintegy 65 ezer dollár bírságot kaptak. Jellemzően nem súlyos vétségeket róttak a terhükre: áthajtottak forgalomtól elzárt területen, tilosban parkoltak, akadályozták az utcatisztítást stb.

A hírt átvevő TechCrunch azért hozzáteszi: ezért a teljesítményért ők már csak azért sem ítélnék el a Waymót, mert a nyugati parti nagyvárosban nagyon könnyű büntetőcédulát szerezni. Mint a portál fogalmaz, a város úgy teríti ezeket, mintha szórólapok lennének. Tavaly például 1,2 milliót osztottak ki a közlekedési rend őrei.

A Waymo szóvivője azt nyilatkozta a The Washington Postnak, hogy dolgoznak a probléma megoldásán. De egyáltalán nem biztos, hogy lesz megoldás. A Waymo taxik ugyanis a legtöbbször akkor vétenek a parkolási szabályok ellen, amikor például egy forgalmas útszakaszon csak a céltól távol tudnák kitenni az utast. És hát az algoritmusok egyelőre még nem olyan dörzsöltek, hogy az igazi taxisokhoz hasonlóan azt is kiszámítsák, melyik helyen a legkisebb a büntetés kockázata.

Ezzel együtt is biztonságosnak tűnnek…

Az azonban már a bevezető időszakában kiderült: nagyvárosi környezetben alapvetően jól működnek a robottaxik. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni (Municipal Railway) járműveinek vezetői 2022 szeptemberétől 2023 márciusának elejéig rögzítettek minden olyan közlekedési incidenst, fennakadást, amit a Cruise és a Waymo önvezető autói okoznak.

A féléves időszak alatt mindössze 12 olyan eseményt jelentettek, ami komolyabb fennakadást okozott a tömegközlekedésben. De ezek együttesen is mindösszesen 83 perces késést okoztak.

De az is látszik, hogy a technológia messze van a tökéletestől. Tavaly a General Motors a biztonsági kockázatok és a költségek miatt el is engedte a robottaxizást, miután egyik autója súlyos, személyi sérüléssel járó baleset részese volt.

Forrás: bitport.hu Kép: YouTube

-ko

Recent Posts

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

23 óra ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

24 óra ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

2 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

3 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

4 nap ago

Dízelautója van? Készüljön fel, mert 2026-ban minden megváltozhat!

Európa gyors ütemben halad az elektromobilitás felé, és ennek az átállásnak az egyik legnagyobb vesztesei…

4 nap ago