A síszezon még javában tart, és ha síelni indulunk, ne felejtsünk el hóláncot is magunkkal vinni – hiszen a síparadicsomok útjain ezek gyakran kötelező tartozékai az autónak. A hóláncon nem érdemes spórolni, hiszen vészhelyzetben használjuk, és a biztonságunk múlhat rajta. Bár a kínálat hatalmas, a választás így sem egyszerű. Mutatjuk, milyen típusokból válogathat!
Manapság nem csupán a hagyományos hólánc áll az autósok rendelkezésére, ha havas, jeges utakon kell elindulni. Olyan alternatívák is léteznek, mint például hókengyel, hókarom, hópaplan, hózokni vagy akár hóláncspray. Az árak széles skálán mozognak: 10 ezertől egészen 250 ezer forintig találhatunk megfelelő megoldásokat.
Hagyományos hóláncok
A klasszikus hólánc nélkülözhetetlen kiegészítője a síelők autójának. Nemcsak elakadás esetén lehet hasznos, hanem azért is, mert téli időszakban a rendőrök gyakran ellenőrzik a meglétét a síparadicsomokhoz vezető utakon. Egyébként hazánkban is található olyan útszakasz, ahol havas időben csak hólánccal lehet közlekedni.
A legolcsóbb hóláncok ára 10 ezer forint körül kezdődik. Azonban a szakértők szerint ezek inkább csak az ellenőrzésnél nyújtanak segítséget: gyengébb anyagból készülnek, könnyen szakadnak, és nehéz őket felhelyezni. Egy elakadás esetén azonban még ezek is jobbak, mint a semmi. A jobb minőségű hóláncok 40 ezer forint körül kaphatók. Fontos, hogy a vásárlás előtt tisztában legyünk az autó gumiméretével, mivel a láncokat ehhez igazítják.
Modern megoldások
Érdekes újszerű eszköz a hópaplan vagy a hózokni. A lényeg, hogy egy erős szövet huzatot kell a kerékre húzni, amely tépőzárral könnyen rögzíthető. Felrakáskor itt is előre kell gurulni a kocsival, vagy beragadva forgatni a kereket. Van típus amelyen fémdrótokkal erősítetté a szövetet, (mintha szögesdrót lenne benne), így jégen is kapaszkodik rendesen. Áruk 20 000-35 000 Ft. Viszonylag egyszerű a felrakásuk, levételük, de erős emelkedőkhöz nem ajánlják a gyártók (ez a hókengyelekre is igaz).
Melyik országban kötelező a hólánc?
Hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet “Hólánc használata kötelező” táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsán hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos – írja a katasztrófavédelem.hu.
Ausztria: November 1. és április 15. között, személygépkocsi és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű tél gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35-től 5000 euróig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban keletkezett kárt. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok esetén 6 mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben.
Csehország: November 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
Franciaország: Általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.
Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
Németország: Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 eurós, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári gumival), 80 eurós büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téli guminak minősülnek az M+S és hópihejelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6 mm. Teherautók és autóbuszok esetében elegendő csak a meghajtott tengelyre téli gumikat felszerelni.
Olaszország: Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között kötelező a téli gumi használata.
Svájc: Nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Szerbia: November 1. és április 1. között, ha az időjárási viszonyok indokolják, Szerbiában kötelező a téli gumi vagy a hólánc használata.
Szlovákia: Személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 euró. Teherautók és autóbuszok az időjárási és útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni. Fontos! Az autópályákon mérik az előírt (70 méter) követési távolság betartását!
Szlovénia: November 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Románia: November 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
Forrás: blikk.hu Kép: YouTube
A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…
Egy joghézagot kihasználva online rendszer épült ki azoknak az autósoknak, akik már közel állnak a…
Az Európai Unió új szabályozást fogadott el a vezetői engedélyek érvényességére vonatkozóan, amely 2033-ig minden…
Zűrzavar uralkodott el csütörtök reggel Németország autópályáin. Olyat mutatott a Google Maps, amilyenre nem nagyon…
A férfi késsel próbálta meg elvinni a sofőr pénzét és kocsiját Havannatelepen. A taxis azonban…
Biztosan vannak még most is olyanok, akik azért, hogy megspóroljanak néhány deci üzemanyagot, a klíma…