A síszezon még javában tart, és ha síelni indulunk, ne felejtsünk el hóláncot is magunkkal vinni – hiszen a síparadicsomok útjain ezek gyakran kötelező tartozékai az autónak. A hóláncon nem érdemes spórolni, hiszen vészhelyzetben használjuk, és a biztonságunk múlhat rajta. Bár a kínálat hatalmas, a választás így sem egyszerű. Mutatjuk, milyen típusokból válogathat!
Manapság nem csupán a hagyományos hólánc áll az autósok rendelkezésére, ha havas, jeges utakon kell elindulni. Olyan alternatívák is léteznek, mint például hókengyel, hókarom, hópaplan, hózokni vagy akár hóláncspray. Az árak széles skálán mozognak: 10 ezertől egészen 250 ezer forintig találhatunk megfelelő megoldásokat.
Hagyományos hóláncok
A klasszikus hólánc nélkülözhetetlen kiegészítője a síelők autójának. Nemcsak elakadás esetén lehet hasznos, hanem azért is, mert téli időszakban a rendőrök gyakran ellenőrzik a meglétét a síparadicsomokhoz vezető utakon. Egyébként hazánkban is található olyan útszakasz, ahol havas időben csak hólánccal lehet közlekedni.
A legolcsóbb hóláncok ára 10 ezer forint körül kezdődik. Azonban a szakértők szerint ezek inkább csak az ellenőrzésnél nyújtanak segítséget: gyengébb anyagból készülnek, könnyen szakadnak, és nehéz őket felhelyezni. Egy elakadás esetén azonban még ezek is jobbak, mint a semmi. A jobb minőségű hóláncok 40 ezer forint körül kaphatók. Fontos, hogy a vásárlás előtt tisztában legyünk az autó gumiméretével, mivel a láncokat ehhez igazítják.
Modern megoldások
Érdekes újszerű eszköz a hópaplan vagy a hózokni. A lényeg, hogy egy erős szövet huzatot kell a kerékre húzni, amely tépőzárral könnyen rögzíthető. Felrakáskor itt is előre kell gurulni a kocsival, vagy beragadva forgatni a kereket. Van típus amelyen fémdrótokkal erősítetté a szövetet, (mintha szögesdrót lenne benne), így jégen is kapaszkodik rendesen. Áruk 20 000-35 000 Ft. Viszonylag egyszerű a felrakásuk, levételük, de erős emelkedőkhöz nem ajánlják a gyártók (ez a hókengyelekre is igaz).
Melyik országban kötelező a hólánc?
Hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet “Hólánc használata kötelező” táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsán hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos – írja a katasztrófavédelem.hu.
Ausztria: November 1. és április 15. között, személygépkocsi és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű tél gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35-től 5000 euróig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban keletkezett kárt. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok esetén 6 mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben.
Csehország: November 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
Franciaország: Általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.
Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
Németország: Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 eurós, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári gumival), 80 eurós büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téli guminak minősülnek az M+S és hópihejelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6 mm. Teherautók és autóbuszok esetében elegendő csak a meghajtott tengelyre téli gumikat felszerelni.
Olaszország: Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között kötelező a téli gumi használata.
Svájc: Nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Szerbia: November 1. és április 1. között, ha az időjárási viszonyok indokolják, Szerbiában kötelező a téli gumi vagy a hólánc használata.
Szlovákia: Személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 euró. Teherautók és autóbuszok az időjárási és útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni. Fontos! Az autópályákon mérik az előírt (70 méter) követési távolság betartását!
Szlovénia: November 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Románia: November 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
Forrás: blikk.hu Kép: YouTube
A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.…
Üres a kassza, az állami támogatásból elektromos autóra pályázó cégek mind a 30 milliárd forintra…
Márciusban minden korábbinál nagyobb ütemben bővült a zöld rendszámos autók száma Magyarországon – egyetlen hónap…
A helyi iparűzési adót most már második éve egyösszegben, május 31-ig (mivel ez a nap…
Az elmúlt 12 évben senkinek sem zárolták a taxi engedélyét olyan apróságnak tűnő probléma miatt,…
A több mint száz fő bevonásával zajló művelet központja a VII. kerületi körzeti megbízotti iroda…