Categories: Hírek

Éktelen haragra gerjedhetnek az autósok ettől az agymenéstől

A legdrágább éves díj 48 ezer, a legolcsóbb 12 ezer forint lenne, és azt is szabályoznák, hogy egy háztartásban mennyi autó parkolhatna kedvezményesen. Szerintük a biciklizés és a zöldfelületek kialakítása mindennél fontosabb.

 

Hét civil szervezet alapjaiban szabná át a fővárosi parkolás szabályozását, 15 pontból álló javaslatuktól azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra is.

 

Állításaik szerint:

  • Az álló járművek megnehezítik a kerékpározást, sok esetben teljesen ellehetetlenítik, pedig a kerékpárhasználat előnyben részesítendő a gépjárműhasználattal szemben.
  • A parkolás díja (ha egyáltalán van) a töredékét sem fedezi a járművek által elfoglalt közterület értékének. Az ingyenesség nem tudatosítja a kedvezményezettben a neki nyújtott közterület-használat értékét.
  • Diszkriminatív, hogy a gépjárműtulajdonnal nem rendelkező, valamint a gépjárműtulajdonnal rendelkező, de annak tárolását közterületen kívül megoldó lakók hátrányára mond le az önkormányzat a közterületen tárolt gépjárművek okozta elmaradt bevételekről.

Az ingyenesség, illetve az alacsony parkolási díj nagymértékben ösztönzi a gépjárműforgalmat, szerintük.

A civilek piaci, közterület-menedzsment alapon a közterületek funkcióváltását tarifális megoldással váltanák fel, úgy, hogy ne lehetetlenüljön el a terület működéséhez, ellátáshoz szükséges forgalom, mint például a rakodás – írta meg az Index.

 

A civilek úgy látják, nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.

Mivel a közterületnek értéke van, ezért a javaslat aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását. Erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék.

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője szerint a fizetőparkolás elsősorban forgalomszabályozó eszköz, tíz kerületben (IV. illetve a XV–XXIII.) ezért egyáltalán nincs is ilyen rendszer. A távolabbról érkezők már most is sokszor P+R-ként használják a külső kerületek közterületi parkolóhelyeit.

A helyi lakosok élhető környezete és a város átszellőzésének biztosítása is megköveteli,a zöldfelületek kialakítását, amit nagymértékben nehezít, illetve sok esetben ellehetetlenít, hogy a rendelkezésre álló területeket parkolására használják.

 

Voltak és jelenleg is folynak egyeztetések a kerületekkel, de mostani levelükkel azt akarták elérni, hogy a Fővárosi Közgyűlés hozza meg a hatáskörébe tartozó rendeletmódosításokat. 

Számszerű javaslatot még nem tettek a nem helyi lakosok parkolási díjára, azonban a Levegő Munkacsoport véleménye szerint azt a jelenlegi kétszeresére kellene emelni, továbbá legalább a D kategóriájú övezetet ki kellene terjeszteni a főváros egész területére.

A helyi lakosok parkolási díjára viszont tettek javaslatot, százalékos javaslatuk így nézne ki:

  • A zóna: 2,4 millió forint/év (100 százalék)       – 48 ezer forint/év (kedvezményes)
  • B zóna: 1,575 millió forint/év (100 százalék)   – 32 ezer forint/év (kedvezményes)
  • C zóna: 900 ezer forint/év (100 százalék)        – 18 ezer forint/év (kedvezményes)
  • D zóna: 600 ezer forint/év (100 százalék)        – 12 ezer forint/év (kedvezményes)

Ezeket a parkolási kedvezményeket azonban az évek során fokozatosan csökkentenék majd, ezzel presszionálva a járműtulajdonosokat arra, hogy keressenek közterületen kívüli tárolási megoldást autójuk számára.

A javaslat legradikálisabb pontjai szerint a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt, így

  • 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak,
  • 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbal rendelkezők sem,
  • 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem. A védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani.
  • A nagy méretű (jellemzően 2 tonna feletti össztömegű) autók parkolási díjait 100 százalékkal megemelnék arra való hivatkozással, hogy azok több helyet foglalnak.

 

A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Kézi számlázás külföldi cég, vagy magánszemély esetén

Szolgáltatásunk során előfordul, hogy nem magyar cég nevében kér az utas számlát. A kézi számla…

1 nap ago

Jó hír: visszatérhetnek az olcsó, egyszerű és belső égésű motoros autók Európába

Az európai autógyártók egyre hangosabban kérik az EU-t, hogy támogassa az olcsó, egyszerű benzines kisautók…

1 nap ago

Tudja, hány autó- és motorgyártó van Kínában? El fog képedni!

Jó ideje nem titok, hogy az európai autógyártók alaposan be vannak rezelve a kínai üzemektől.…

2 nap ago

Közlekedés az Autómentes Hétvégén, szeptember 20-án és 21-én

 Autómentes Hétvégét rendeznek Budapesten szeptember 20-án és 21-én, szombaton és vasárnap. A BKK és együttműködő…

4 nap ago

Jövő héten a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a Fővárosi Taxirendelet módosítása.

Az utóbbi napokban felborzolta a taxisok hangulatát a Főváros Taxirendelet-módosítási javaslata és annak beterjesztésének módja.…

4 nap ago

Mától más módon bírságol a rendőrség, ha nincs bekötve a biztonsági öv

Sajtótájékoztatót tartott szerdán Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály osztályvezetője, ahol bejelentést tett: csütörtöktől…

5 nap ago