Sok osztrák számára nagyon fontos a saját autó, és ennek megfelelően gondoskodnak róla – írja a Kronen Zeitung. Vajon a sógorok hisznek az elektromos autóban? És mennyit fizetnének érte? És mit gondolnak arról, hogy az EU megtiltaná 2035-től a belső égésú motorral szerelt autók forgalomba hozatalát? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kereste a választ egy felmérés, amelyet a bécsi lap ismertet.
Klímavédelem vagy sem – egy tanulmány szerint Ausztria továbbra is a belsőégésű motorokkal szerelt autókat akarja vezetni – szögezi le a Kronen Zeitung. Az emberek hevesen elutasítják a 30 km/h-s sebességkorlátozást és a CO2 kibocsátás szigorítását, nem bíznak az autonóm vezetésben, és nem szeretik a klímaaktivistákat.
Nagyon jó, ha a kocsmában a törzsvendégek asztalánál vitatkoznak korrupt politikusainkról (természetesen az ártatlanság vélelme), iskoláink különböző sérelmeiről vagy a (többnyire pocsék) időjárásról – írja a bécsi lap. A móka azonban megáll, ha az autó szóba kerül.
Amint azt a Wiener Städtische által a Gallup Intézettől megrendelt, 1000 válaszadó részvételével készült „2024-es gépjármű-tanulmány” mutatja, egyetértés van az ország garázsaiban: a megkérdezettek többsége számára az autó nagyon fontos.
A jövő a dízel- és benzinmotoroké?
Az osztrákok kétharmada továbbra is nagy jelentőséget tulajdonít autóinak. A „fiatalok” (17-30 évesek) 40 százalékának körében a státusza valóban nőtt. Azonban kevésbé, mint az elektromos autóé. Több mint fele (55 százaléka) benzinmotort, 43 százaléka dízelt hajt. Még mindig kevesen választják a hibridet (öt százalék) és az elektromos autót (3 százalék) – többnyire céges autóként. Harmaduk továbbra is benzinmotort, közel negyedük pedig dízelmotort választana.
A jövőben csak 21 százalékuk tudja elképzelni, hogy hibrid autóra váltson, 23 százalékuk pedig elektromos autóra. Indoklásként az árakat (70 százalék), a rövid hatótávot (61 százalék) és a töltési infrastruktúra hiányát (48 százalék) említik. A gyártók számára nem lényegtelen: 45 százalékuk csak maximum 20 000 eurót akar fizetni egy elektromos autóért a kereskedésben.
Még a fiatalok sem rajonganak a klímaaktivistákért
A válaszadók érzelmessé váltak, amikor az ellentmondásos klímaaktivistákról volt szó.( Ők azok, akik folyamatosan blokkolják a forgalmat, tiltakozva az autók okozta környezetszennyezés ellen. A szerk. megj.)
72 százalékuk értékeli őket negatívan, csak 15 százalékuk értékeli őket pozitívan. 91 százalékuk nem változtatott mobilitási viselkedésén a klímaaktivisták miatt – függetlenül attól, hogy autótulajdonos-e vagy sem.
És mindez annak ellenére, hogy 79 százalékuk tervez változtatni klímakárosító mozgási magatartásán, és szeretne inkább tömegközlekedésre váltani (40 százalék), gyalogolni (38 százalék), illetve kerékpárt, e-biciklit vagy robogót használni (28 százalék).
Mindössze 16 százalékuk szeretne környezetbarátabb autót vásárolni, és csak 9 százalék fontolgatja, hogy a jövőben teljesen autó nélkül marad.
Nem a CO₂ szigorításra és a belsőégésű motorok végére
Élénk vita tárgya volt a nemrég polgármesterek számára elrendelt könnyítés, hogy 30-as zónát telepítsenek a városban. 42 százalék kérdőjelezi meg az intézkedés hasznosságát (a vidéki lakosság 48 százaléka). A többség elutasítja a CO₂-szabályozás szigorítását, minden második ellenzi, mindössze 24 százalék támogatja.
A belsőégésű motorok új regisztrációjának 2035-re tervezett betiltásával a megkérdezettek több mint fele (51 százaléka) nem ért egyet. Vidéken ezt még magasabb, 59 százalék elutasítja.
A konklúzió: Ilyen gyorsan válik egy ország autóssá – az osztrák statisztikai hivatal szerint 2023-ban 1000 lakosra átlagosan 566 autó jutott – valószínűleg nem a „klíma angyalok” országa – jegyzi meg epésen a Kronen Zeitung.
Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…