Februártól május végéig tart az adóbevallások időszaka. Ilyenkor a könyvelők sok érdekes, időnként megdöbbentő esettel szembesülnek. A legtöbb esetben csak egy kérdés merül fel bennük: miért…?
Egyéni vállalkozók szokásait elemezzük itt, a bt-k, kft-k már egy más kategória. Az egyéni vállalkozó háromféleképpen adózhat ha főállású, kétféleképpen ha másodos vagy nyugdíjas. Az egyik ilyen mindenki által használható adózási forma a tételes adózás, vagyis amikor bevételeinkkel szembeállítjuk a költségeinket, és a maradék után fizetünk adót, járulékot. Taxis egyéni vállalkozók esetén ez a legkevésbé célszerű forma, elenyésző számban alkalmazzák a vállalkozók, ezért itt nem is foglalkozunk vele tovább.
Marad a kata és az átalányadózás.
A kata szerinti adózást kizárólag főfoglalkozású vállalkozók alkalmazhatják, a havi közteher már 10 éve 50 ezer forint. Akkor is ennyi, ha évente kétmillió a bevételünk, és akkor is, ha tízmillió. Csak az alanyi mentes áfa-határ szab gátat a terjeszkedésnek, évente 12 milliós bevételt meghaladni nem gazdaságos (ennek okairól már többször írtunk, és nyilván lesz is róla még szó).
Átalányadózást minden taxis vállalkozó választhat. Főállású taxis esetén a minimálbér utáni járulékokat – de nem többet -, mindenképpen ki kell fizetni, személyi jövedelemadót azonban csak 8.040.000 forint bevétel felett. Felmerülhet a kérdés, hogy miért csak a minimálbér utáni járulékokat kell fizetni és nem többet.
Nos a minimálbér mértéke 2024-ben 266.800 forint havonta. Miután az átalányadózó taxisok bevételének jövedelemhányada 20 százalék, „visszafelé” számítva ezt a jövedelmet a taxis vállalkozó 1.334.000 havi bevételnél éri el. Évente tehát 16.008.000 forint bevételnél többet kellene termelni ahhoz, hogy a minimálbérnél magasabb járulékot kelljen fizetni. Ezt pedig a fentebb említett áfa-határ miatt szinte senki nem éri el. Felmerülhet egy másik kérdés, hogy mi van, ha egy-egy hónapban meghaladja a bevétel, ill. az ebből számított jövedelem a minimálbért. Akkor az adott hónapra többet kellene fizetni? Nos ezt a dilemmát már a 2023-ban életbelépett változtatással megoldotta a jogalkotó: a jövedelmeket hónapról hónapra göngyölített formában kell számítani, így nem fordulhat elő a minimálbér túllépése.
Nyugdíj melletti, vagy másodos taxis még jobb helyzetben van: számukra az idén 8.040.000 forint bevétel eléréséig sem adót, sem járulékot fizetni nem kell. Az ezt meghaladó – de 12 milliónál nem több – bevétel után számított jövedelemből a nyugdíjas személyi jövedelemadót, a másodos személyi jövedelemadót és járulékokat fizet.
Az évekkel ezelőtti, még sokkal hátrányosabb adószabályok miatt a taxisok jó része még mindig úgy véli, hogy „spórolni” kell a bevétellel. Amit nem vall be, az után nem kell közterhet fizetni. Ma ez már nagyon téves, sőt kontraproduktív gondolkodás. Miután a bevételeknek szinte száz százalékban „nyoma van”, azt eltitkolni, letagadni, nemhogy nem érdemes, hanem egyszerűen veszélyes. Ellenőrzést, adóbírságot kockáztat, aki így tesz.
Számoljunk kicsit: ha maradunk a 12 milliós áfa-határ keretein belül, akkor katásoknak eddig terjedhet az éves bevétele anélkül, hogy több közterhet kellene fizetnie. Ez a határ az átalányadósoknál is fennáll, azzal a kiegészítéssel, hogy 8.040.000 forintos bevétel fölött a jövedelemtartalom után már személyi jövedelemadót kell fizetni. Mégpedig a maximális 12 milliót elérve összesen 118.800 forintot. Arányosítsuk ezt a teljes éves bevételhez: 0,99 százalék, vagyis a teljes bevételünk nem egészen egy százaléka az, amit adóként be kell fizetnünk.
Mindezek ellenére néhányan még mindig „takarékoskodnak” a bevétellel, kockáztatva büntetést, több évre visszamenőleges adóellenőrzést, százezres, milliós adóbírságokat.
Csak egy a kérdés: Miért…?
-oli-
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…