Felbolydult a taxispiac az Uber magyarországi visszatérésének hírére. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint józan ésszel is kiszámítható, hogy átrendeződik a piac. A tőkeerősebb cégek még nagyobbak lesznek, a közepes és kisebb fuvarszervezők pedig a piacon maradásért küzdenek, amíg a lehetőségeik és a forrásaik erre fedezetet nyújtanak. Az Index érdeklődésére a BKK közölte: a Főtaxi partnereként érkező Uber engedélyezése még folyamatban van. Érdekesség, hogy a Főtaxi tulajdonosa tavaly ősszel még élesen kritizálta, ugyanakkor technológiai előnyeit már akkor is elismerte az Ubernek.
Február 27-én jelentették be, hogy az Uber budapesti indulását tervezi a Főtaxi-csoporttal együttműködésben. Akkor azt közölték, hogy be is nyújtotta az engedélykérelmet az F Mobilitás Kft., a Főtaxi leányvállalata. Azóta eltelt bő két hét, utánajártunk, hol tart az ügy. Az Index érdeklődésére a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) közölték, hogy az engedélyezési folyamatnak a BKK csak az egyik szereplője, az engedélyt a közlekedési hatóság adja ki.
A BKK MINT KÖZLEKEDÉSSZERVEZŐ AZ ENGEDÉLY KIADÁSÁT MEGELŐZŐEN AZT VIZSGÁLJA MEG, HOGY A SZOLGÁLAT MEGFELEL-E A FŐVÁROSI TAXIRENDELETBEN ÍRT TÖBBLETFELTÉTELEKNEK, AMENNYIBEN MEGFELEL, EZT ELŐZETESEN IGAZOLJA.
A hatóság előtt folyó engedélyeztetési eljárás időigényéről nincs információjuk, jelenleg az előzetes igazolás kiadásához szükséges vizsgálatok lefolytatása zajlik, amely a partnertől is függően néhány héten belül lezárulhat – derült ki a lapunknak küldött válaszból.
Fővárosi játékszabályok
Az utasoknak nem árt tisztában lenniük azzal, hogy a minősített fővárosi taxik esetében az alapdíj egységesen 1100 forint, a percdíj 110, a kilométerdíj pedig 440 forint. Ennek megfelelően Budapest területén a taxiutazás viteldíját a taxaméter az alapdíjból, a távolsággal arányos díjból és az idővel arányos díjból állítja össze.
A díjszámítás a beszállást követően, a taxaméter elindításával kezdődik, és a célhoz érkezéskor, a berendezés leállításával fejeződik be. A hatósági ár minden napszakban és minden szolgáltatónál azonos. A taxikban készpénzzel, valamint fizikai és digitalizált bankkártyával is lehet fizetni.
Budapesten egyelőre az alábbi társaságok rendelkeznek a fővárosi taxirendelet alapján a taxiszolgáltatás nyújtásához szükséges engedéllyel:
Teljesen felbolydult a piac
A régi-új Uber esetében a startgomb megnyomásáról tehát egyelőre jövő időben beszélhetünk, addig is a várható piaci hatásokról megkérdeztük az Országos Taxis Szövetséget (OTSZ). Metál Zoltán elnök az Index megkeresésére elmondta: már a visszatérés hírének bejelentése is felbolygatta a kisebb és nagyobb szakmai fórumokat, közösségeket.
Józan ésszel is kiszámítható, hogy átrendeződik a piac. A tőkeerősebb cégek még nagyobbak lesznek, a közepes és kisebb fuvarszervezők pedig a piacon maradásért küzdenek – addig az észszerű határig, amíg a lehetőségeik és a forrásaik erre fedezetet nyújtanak – mondta az OTSZ első embere, hozzátéve, hogy az Uber 2016-os magyarországi kivonulása óta a rendeleti szabályozás nem változott. Úgy véli, a különbség maga az Uber, hiszen „a valamikori erőszakos és illegális piaci szereplő – amely önként és dalolva vonult ki hazánkból is – úgy döntött, hogy szeretne visszatérni a piacra, de már legális és törvénytisztelő piaci szereplőként”.
Meglehetősen szokatlan felállás a Főtaxi és az Uber partnersége, utóbbi – ezt Metál Zoltán is megerősítette – többféle fúzióban is keresi a helyét a taxiszolgáltatási ágazatban bármely földrészen, de ilyen jellegű együttműködésre még nem volt példa a világban. „Hazánkban a legrégebbi taxi-fuvarszervező társaság a Főtaxi, ezért is kuriózum, hogy a több mint 110 éves cég fogja használni a leginnovatívabb platformot. Ez a garancia a szakma számára is a szabályos és törvényes működésre” – húzta alá a szövetség elnöke.
A BKK mellett az OTSZ-t is megkérdeztük az engedélyezésről, azt a választ kaptuk, hogy általában hónapokig is eltarthat egy ekkora volumenű cég elindítása, de „természetesen szükség van a jó időzítésre és az átgondolt, összehangolt marketingre, továbbá a megjelenő arculat kialakítására és megismertetésére”. Arra a felvetésünkre, hogy joggal feltételezhetjük, hogy az Uber elsősorban a Bolt babérjaira tör, amely tavaly nyáron is a támadások célpontjává vált (a védjegyhasználati gyakorlata miatt), Metál Zoltán azt felelte: az UBER bármely földrészen való piaci jelenléte vagy éppen a budapesti visszatérése egy üzleti döntés következménye. „Tavaly sem azért jelent meg Varsóban az Uber, mert Budapesten bárki támadta volna a Bolt védjegyhasználatát. Az egészen biztos, hogy komoly verseny lesz a megrendelőkért, de főleg a taxisokért a következő időszakban” – tette hozzá a szakember.
A hagyományos taxitársaságok innovációs potenciáljára, versenyképességére irányuló felvetésünkre az OTSZ elnöke kijelentette: a legrégebbi fuvarszervező a pandémia időszakában komoly beruházással a mesterséges intelligencián alapuló robotdiszpécsert fejlesztett a megújuló applikációja mellé, de az is látható, hogy vannak olyan fuvarszervezők, amelyek még mindig küzdenek a hagyományos telefonos központok humán erőforrásának fenntartásával és költséges működtetésével. Akik eddig forráshiány vagy esetleges kései üzleti döntések miatt nem fejlesztettek és emiatt nem is fejlődtek, azok már nem tudják a versenyhátrányukat leküzdeni a jelenlegi gazdasági környezetben – jelentette ki.
A Főtaxi és az Uber
A témában folytatott háttérbeszélgetéseink során az a kép rajzolódott ki, hogy nem jogi entitásként vagy taxitársaságként tér vissza az Uber, hanem mint márka, amely adja a szoftvert, de a szolgáltatás a Főtaxi diszpécserszolgálatán fut, amely számos további kérdést felvet.
Ezekkel Nagy Elek nagyvállalkozóhoz fordultunk, akinek a Lexholdingba tömörítve az érdekeltségébe tartozik a BÁV és az Inforg Zrt. mellett a Főtaxi-csoport is. Amint befutnak Nagy Elek válaszai, újabb cikket közlünk a témában, addig is érdemes felidézni, hogy az üzletember hogyan vélekedett az Indexnek tavaly októberben adott exkluzív interjúban a taxispiacról, azon belül a Boltról, illetve az Uberről.
Taxisháború az Indexen
Érdemes felidézni, hogy a taxisháború tavaly júliusban az Index hasábjain robbant ki. A Bolt védjegyhasználati gyakorlatát sérelmező beadványt küldött Budapest Főváros Önkormányzatának az Országos Taxis Szövetség, amivel egyenlő versenyfeltételeket szorgalmaztak a hagyományos taxis társaságokkal, a javaslat ugyanakkor kimondva-kimondatlanul az észt hátterű technológiai vállalat kiszorítását célozta. Egyik csata követte a másikat, interjút adott lapunknak Sabjányi László, a Bolt ügyvezetője, de reagált a BKK és az NSZ – Nemzeti Szakszervezet is.
„Emlékezzünk a Magyarországról 2016-ban kivonult Uber esetére: a lakosság számára szuper volt, egy gombnyomás az applikációban, a fuvar pedig a piaci ár feléért, legfeljebb kétharmadáért érkezett. Csak éppen, ha egy uberes karambolozott, és megsérült az utas, akkor nem volt megfelelő biztosítása, nem egy, nem két ilyen eset volt. Ezek a helyenként szabálytalanul közlekedő sofőrök ráadásul egyáltalán nem fizettek adót, versenyhátrányba hozva a taxisokat, jogosan kivívva azok haragját. Hasonló feltételekkel az Uber is maradhatott volna a magyar piacon, de abból már köszönte, akkor nem kért a cég” – fogalmazott az interjúban Nagy Elek.
Ugyanakkor nemcsak kritizált, hanem dicsért is, ami az azóta történtek fényében jelzésértékű, hiszen így folytatta: „A korrektség kedvéért meg kell jegyeznem, azóta az Uber stratégiát váltott, és nagyon nagy hangsúlyt helyez az adott országban érvényes szabályozási környezet betartására. Nem véletlenül van jelen jó pár EU-s országban. Az applikációalapú személyszállítás egyébként nem egy különleges, szofisztikált manőver. Igaz, vannak olyan finomságok, amire se a Bolt, se a Főtaxi appja nem képes tökéletesen, például méterre lekövetni az utas mozgását, ha épp egy kicsit eltávolodott időközben a rendelési koordinátáktól. Az Uberé ezt tudja.”
Tagdíj vagy jutalék?
A Főtaxi és a Taxify vonatkozásában a nagyvállalkozó kitért arra is, hogy „bár mindkét cégnél több mint másfél ezer taxi van, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy nekünk is van applikációnk, ezen bizony dolgoznunk kell. De a fő baj mégis az volt az anno Taxify néven érkezett riválisnál az első pillanattól, hogy a magyar érdekeltsége szolgáltat, miközben az észt anyacég számláz közvetlenül a taxisnak, mégpedig áfamentesen, úgy, hogy a taxisnak kellett volna az áfát befizetnie, amiről neki persze fogalma sem volt. Mostanában kapják emiatt a többmilliós bírságot a NAV-tól a Bolt-taxisok”.
Nagy Elek azzal folytatta a tavaly októberi interjúban, hogy ráadásul a hazai engedélyhez szükséges diszpécserszolgálatot sem a szabályozásnak megfelelően tartja fenn (mármint a Bolt – a szerk.). Egy hagyományos társaság jellemzően havi tagdíjat szed, ők pedig fuvaronként vonják le a jutalékot.
Megállapítása szerint ez nagyjából ugyanakkora összeg havonta a két cégnél, igen ám, de „a hónap végén az áfát csak mi fizetjük meg, a Bolt nem. Ha netán nem kell nekünk sem áfát fizetni, mi is tudunk milliárdos nyereségeket produkálni. Egyébként az induláskor ez nagyon nagy előnyt jelentett nekik, hiszen azonnal jött a többletprofit, amire égető szükségük volt a növekedéshez”.
Egyes források szerint amiatt is emelték fel hangjukat, mert a Bolt lett például a Hungaroring hivatalos taxitársasága, a Főtaxi pedig attól tart, veszélybe kerülhetnek a reptéri fuvarok is. Érdeklődésünkre az erdélyi származású üzletember akkor elismerte, hogy a Budapest Airporthoz kötődik a fuvarok durván 15-20 százaléka. „Valóban fontos a reptér, nem pusztán a forgalom, hanem a presztízs miatt is. A hazai intézmények többségét a Főtaxi szolgálja ki. Ez köszönhető annak, hogy van diszpécserszolgálatunk, ami a jogszabály szerint kötelező, de a Boltnak csak elméletileg van, operatív értelemben, gyakorlatilag viszont nincs. Pedig az ügyfelek jelentős részének még ma is fontos, hogy szükség esetén elérje telefonon a taxitársaságot. Mi a megoldás, mi is csináljunk egy céget Észtországban? Vagy inkább versenyezzünk egyenlő feltételek mentén?” – tette fel a költői kérdést.
Régi-új kezdet, tiszta lap?
Összehasonlításképp a február végi bejelentés alkalmával a Főtaxit tulajdonló Lexholding Zrt. igazgatóságának elnökeként már így fogalmazott Nagy Elek: A személyszállítás legújabb trendjei és kihívásai azt diktálják, hogy a Főtaxi élére álljon a piac megújításának. Mindezt az applikációalapú személyszállítás technológiájának úttörőjével, az Uberrel teszi. Úgyhogy cégcsoportunk ügyfelei hamarosan a Főtaxi mellett már az Uber-applikáción keresztül is igénybe vehetik szolgáltatásainkat
Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője pedig a piacra lépést ismertetve elmondta: Az Uber világszerte együttműködik taxitársaságokkal, és a visszajelzések egyértelműek: az Uber és a taxik együtt többre képesek. A partnerség mindenki számára előnyös: segíti a taxisokat, hogy többet keressenek, a lakosság utazási lehetőségei bővülnek, és a budapesti közlekedés hatékonyabbá válik. Az Uber teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy felelős partnere legyen a szolgáltatásainkra támaszkodó sofőröknek és utasoknak Budapesten.
Érdekesség, hogy az Uber-alkalmazást 2023-ban majdnem 100 ezer alkalommal nyitották meg Budapesten annak ellenére, hogy a szolgáltatás nem is volt elérhető a városban. Ahogy arra a bejelentéskor is felhívták a figyelmet: az Uber technológiájának köszönhetően a sofőrök kevesebb időt tölthetnek az utasok keresésével vagy éppen a taxiállomásokon való várakozással, és több időt tölthetnek utasok kiszolgálásával, így a városban történő közlekedés könnyebb lesz.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…