Categories: Hírek

Változhatnak a jogosítványokra vonatkozó szabályok

Nem támogatták az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, hogy elkerüljék a hátrányos megkülönböztetést. A tapasztalatlan járművezetőknek pedig legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük.

 

Az uniós parlament 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezete azt célozza, hogy a járművezetők felkészültebbek legyenek a valós vezetési helyzetekre, és tisztában legyenek a kockázatokkal, a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és az elektromos rollerek használóival kapcsolatban – írja az MTI.

 

A tervezet szerint a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga részének kell lennie a hóban és csúszós körülmények közötti vezetésnek, a biztonságos telefonhasználatnak vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek használatának és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitásának is.

Az EP-képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok, és személygépkocsik esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. Nem támogatták viszont az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, hogy elkerüljék a hátrányos megkülönböztetést.

 

Magyarország mellett a legtöbb európai országban felső korhatár nélkül kiadható a vezetői engedély, amennyiben a járművezető egészségi állapota nem zárja ki, hogy a közúti forgalomban vezessen. Néhány ország már most szigorúbb szabályokat alkalmaz az idősekre. Itt tudhatja meg, hogy hol, milyen szabályok vannak >>>

Véleményük szerint a járművezetőknek a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguknak kellene értékelniük a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bíznák annak eldöntését, hogy az önértékelést elfogadják-e, vagy orvosi vizsgálatot is kell-e végezni. A vizsgálatnak a többi között a járművezetők látására és szív- és érrendszeri állapotára is kiterjedne.

A jogosítvány meghosszabbítása és az orvosi alkalmassági vizsgálat tíz évente lenne szükséges, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, és 70 év felett pedig 2 évente.

 

A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük. Ez időszak alatt bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, és szigorúbb büntetéseket kapnának a nem biztonságos vezetésért.

A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében viszont a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Emellett a 17 éveseknek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket.

 

Az EP-képviselők szorgalmazták azt is, hogy az EU vezessen be a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedélyt.

Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezet ügyét a június 6. és 9. között esedékes európai parlamenti választások után megalakuló, új összetételű Európai Parlament viszi tovább.

 

Korábban arról is írtunk, hogy Brüsszel hét nap alatt elvenné a jogsit, mert a jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással. Ezen a rendszeren változtatna az Európai Parlament. Itt olvashat erről többet >>>

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció

 

Double D

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

4 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

1 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

1 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

2 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

3 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

4 nap ago