A 2023-as év a kijózanodás éveként kerülhet az autózás történetébe az elektromos autók piacát nézve. Az év elején 1200 milliárd dollár – 424 800 milliárd forint – értékű fejlesztést ígértek az autógyártók, amelynek segítségével 2030-ra érdekes újdonságból standard tömegtermékké tehették volna a villanyautókat.
Az év vége azonban arról szól, hogy több gyártó is visszafogja a beruházásait. A hagyományos autógyártók a politikusok felé fordultak, jelezve, ha utóbbiak fontosnak tartják az elektromos átállást, akkor további adófizetői dollármilliárdokat kellene betolniuk a villanyautók gyártásának támogatásába a Reuters összeállítása szerint.
Az elektromos autók iránti igények az egész világon erősödnek, de nem abban az üzemben, amire a szakemberek korábban számítottak. Egyetlen kivétel volt, a Toyota, amelyet megmosolyogtak az év elején, amikor jelezte, hogy szerinte nem lesz forradalmi az átmenet a hagyományos autózástól az elektromos meghajtás felé.
Az elektromos autók drágák és egyelőre hiányos a töltőhálózat, ami nélkül nem lehetséges a villanyautózás. A fentiek miatt a szakértők módosították várakozásaikat: 2023 végén úgy látják, hogy döcögős lesz az elektromos autók következő három-négy éve.
„A fogyasztókhoz igazítjuk a terveinket” – mondta Mary Barra, a GM vezérigazgatója nemrégiben, amikor arról kérdezték, tartja-e cége azt a tervét, hogy 2035-ben már csak elektromos autókat fog gyártani.
A Ford esetén a cég legnépszerűbb modellje az F–150 sztorija mutat rá a változásra. A kisteherautó F–150 Lightning néven futó elektromos változatának gyártását augusztusban még fel akarták pörgetni, majd októberben visszafogták, mivel rájöttek, hogy egyszerűen nincs meg a gyorsításhoz szükséges piaci kereslet. Hétszáz embert küldtek kényszerszabadságra.
A villanyautók gyártása a világon elérheti a 33,4 millió darabot 2030-ra, amivel az abban az évben előállított összes új autó harmadát képviselhetik – vélik az Auto Forecast Solutions tanácsadó cég szakértői. Ennek legnagyobb része azonban Kínában jelentkezhet, ahol a kormány erőteljesen támogatja az elektromos autók gyártását, emellett erős árversenyt vívnak egymással a cégek.
Észak-Amerikában hétmillió villanyautó kelhet el 2030-ban, ami hatszorosa lenne a jelenleginek. Ez a teljes piac 40 százaléka lehet, de elmarad a kormány céljától, amely szerint 2032-re az eladott új autók kétharmadának kellene elektromos meghajtásúnak lennie.
Elon Musk, a Tesla vezére úgy véli, hogy ha cégének lenne olyan autója, ami nem lenne drágább a Toyota RAV4-nél, akkor senki nem vásárolna RAV4-et, ám nincs ilyen Tesla-modell. Idén a RAV4 indulóára az USA-ban 28 475 dollár (10 millió forint) volt, míg a Tesla Model Y-né 43 990 dollár (15,6 millió forint). Ezt a különbséget még a kormány ártámogatása, a 7500 dolláros adókedvezmény sem kompenzálja.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Folytatódik a nagykörúti villamosvonal modernizálása: a korábbi terveknek megfelelően idén nyáron a Szent István körúti,…
Nem árulunk el újat azzal, hogy aki B osztályú vezetői engedélyt, azaz a köznyelvben B…
Komoly döntés előtt állnak azok, akik új autó vásárlását fontolgatják, de a használt piacról is…
Tisztelt Kollégáim! Ez úton tudhatom veletek, hogy Kanell István kollégánk, hosszan tartó betegséget követően, május…
Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes…
Néhány információt elárult az ORFK arról az egyelőre 17 darab autóról, amelyek közül szinte mindnek…