Mi a teendő?

 

Cikkeinkben nem győzzük hangsúlyozni, hogy semmilyen levelet, értesítést ne hagyjunk figyelmen kívül, ami ügyfélkapus tárhelyünkre érkezik. Ma már a legritkább esetben kapunk postai tértivevényes ajánlott levelet a hatóságtól, ám fontos tudni, hogy az elektronikusan érkezett levelek is hasonló joghatással bírnak.

 

A tárhelyre érkező dokumentumok a megnyitásuk dátumával kézbesítettnek minősülnek. Ha nem nyitjuk meg, akkor amellett, hogy bizonyos idő múlva így is beáll a kézbesítési vélelem, még csak azt sem tudjuk, mit tartalmazott az a bizonyos levél.

Nem kell persze naponta nézegetni a tárhelyet, hiszen kivétel nélkül minden ilyen értesítésről üzenet érkezik a megadott email címünkre. Itt jegyzem meg, hogy érdemes kontrollálni, egyáltalán érvényes-e a tárhelyen megadott email cím. Sokan váltottak mostanában freemailes és citromailes címekről újabbra, ezt a változást az ügyfélkapun is át kell vezetni, különben valóban nem értesülünk a leveleinkről.

A tárhely megnyitásakor bejelentkezés után a „Szerkesztés” feliratra kattintva ellenőrizhetjük az emailcímet.

 

Leveleink fontosság szempontjából eltérőek lehetnek.

Vannak olyanok, amelyek azonnali intézkedést kívánnak. Ilyenek például a határozatok, végzések, bevallás javítására vonatkozó felhívások. Előfordulhat, hogy idézést küld a hatóság, ha személyesen – adózóként, vagy tanúként – meg kell jelenni egy hatósági eljárás során. Talán kevésbé ismert tény, hogy az ügyfélkapus tárhelyre nem csak a NAV-tól hanem egyéb hatóságoktól (rendőrség, bíróság, illetékhivatal, stb.) is érkezhetnek anyagok- ezeket szinté nem szabad figyelmen kívül hagyni.

 

A levelek egy másik csoportja „Értesítés”, vagy „Felszólítás” címmel érkezhet. Ezek is nagyrészt intézkedést igényelnek részünkről, ilyen például a hatósági eljárás megindításáról szóló értesítés, az elmaradt adófizetésről, járulékfizetésről szóló értesítés, vagy a bevallás javítására vagy pótlására való felhívás. Ezek a levelek is mind érdemesek figyelmünkre, hiszen intézkedést igényelnek.

 

Az ügyfélkapus tárhelyre érkező levelek egy újabb csoportja a „Tájékoztatás” címmel bír. Ezek általában általános értesítések különösebb teendő nincs velük. A beküldött bevallásainkat igazoló „Elfogadó nyugták” is ebbe a körbe tartoznak.

A leggyakoribb levéltípusokhoz tartozó teendők:

  • Adószámla kivonat: egyeztetés saját adatainkkal (az eddigi évek tapasztalatai alapján az esetek 99 százalékában nem a NAV tévedett…). Tartozás rendezése, vagy átvezetés kérése, ha más tételen túlfizetés van, esetleg fizetési könnyítés kérése.
  • Bevallás hibaüzenet: a bevallás javítása a hibaüzenetben feltüntetett „vonalkód” szám feltüntetésével
  • Fizetési meghagyás: illeték befizetése, szükség esetén fizetési könnyítés kérése
  • Gépjárműadóhoz kapcsolódó határozat: a gépjárműadó befizetése, esetleg mentesség bejelentése.

 

A tárhelyre érkező üzenetek alapesetben harminc napig érhetőek el. Ha úgy véljük, később fontos lehet, áthelyezhetjük a tartós tárba, itt bármikor elérhető. Amennyiben egy levelet nem nyitunk meg, a hatóság még többször felhívhatja a figyelmet kötelezettségünkre, utána a hivatalos levél kézbesítettnek minősül.

Nem érdemes ezt megvárni, mert mint fentebb említettem így esetleg lesz egy olyan kézbesítettnek („átvettnek”) minősülő levelünk, amiről azt sem tudjuk, hogy mit tartalmaz…

-oli-