Categories: Hírek

A modern autók mindent tudni akarnak

Az élet minden mozzanatát látják, van, ahol már a beszállás egyet jelent az adatgyűjtéshez való hozzájárulással.

 

A Mozilla Alapítvány kutatói szerint ha a személyes adatok védelméről van szó, a személyautó a legrosszabb termékkategória, amivel valaha találkoztak. Az általuk készített friss jelentés szerint a világ legnépszerűbb autógyártóinak új, internetes kapcsolattal is ellátott modelljei nem tartják be a személyes adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályokat sem.

A mai autók fedélzeti mikrofonokon, kamerákon és más érzékelőkön keresztül, a telefonos szolgáltatások programjai segítségével, de a mobilalkalmazásokon (például a Google Mapsen) és azok weboldalán keresztül is adatokat gyűjtenek, amiket, ha alkalom adódik, harmadik félnek értékesítenek.

 

A megszűnés szélén az egyik legtöbbet használt böngésző

Egy autó kiterjedt ismeretekkel rendelkezhet a vezető súlyáról, egészségi állapotáról, arckifejezéséről, arról, hogy milyen rasszhoz tartozik, és hogy merre jár, de egészen meglepő dolgok is érdekelhetik, mint az utasok szexuális élete, vagy hogy van-e az adott országra érvényes tartózkodási engedélyük. Ezzel együtt ez lett a Mozilla legösszetettebb és legrészletesebb adatvédelmi kutatása, ahol nemcsak a gyártók által alkalmazott szabályokat, adatgyűjtési pontokat, a tulajdonos által az adatgyűjtések rövidre zárásához az instrukciókat, de az eddig felmerült problémákat is összegzik.

 

A cég szeme mindent lát

A 25 gyártó adatvédelmi szabályzatát elemző vizsgálat szerint, ha az ügyfeleik adatairól van szó, a Nissan az egyik a legvérmesebb, és jogot formál az utasok pszichológiai tendenciáival, hajlamaival, viselkedésével, intelligenciájával kapcsolatos adatok gyűjtésére és az adatok bűnüldöző hatóságoknak vagy más feleknek való átadására. A japán autógyár emellett szexuális tevékenységre, egészségügyi állapotra vonatkozó, sőt genetikai adatok gyűjtésével is foglalkozik, bár nem részletezik, hogy például ez utóbbit hogyan végeznék.

A legrosszabb eredményt azonban nem ők, hanem a Tesla érte el, részben az önvezető rendszer mesterséges intelligenciájával kapcsolatos problémák miatt, részben pedig, mert idén áprilisban kiderült, hogy a Tesla-alkalmazottak járművekből származó vicces videókat küldözgettek egymásnak. A Tesla ellen adatvédelmi vizsgálat folyik Amerikában, Európában pedig a GDPR-szabályok megsértése miatt.

A Volkswagen ugyanakkor a biztonsági öv használatával és a fékpedál kezelésével kapcsolatban gyűjtöget adatokat, és ezt a vezető korával és nemével párosítja. A Kia kikötései közé tartozik, hogy megfigyelhetik az autó használóinak szexuális életét. A Mercedes-Benz olyan autókat árusít, amelyekben előre telepítve érkezik a TikTok videómegosztó, ami az adatvédelmi kérdések újabb dimenzióját nyitja meg.

 

Nincs mit leokézni

Sok autógyár csatlakozott az Alliance for Automotive Innovation (AAI) szakmai szervezet ügyfelek adatait védő alapelveihez – a Mozilla megállapításai szerint azonban az ebben megfogalmazottak csak nagy általánosságok, és főleg arra szolgálnak, hogy a vásárlók aggodalmait elaltassák.

A szervezet szóvivője, Brian Weiss ezzel nem értett egyet, és hangsúlyozta, hogy a gyártók által vállaltakat az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hatóság ellenőrzi és tartatja be.

Az AAI adatvédelmi elveihez nem csatlakozott a Tesla, illetve a Renault és a Dacia. A Mozilla szerint ugyanakkor egyedül a Renault és a Dacia az, amelyektől a tulajdonos kérheti a róla gyűjtött adatok törlését.

Az adatgyűjtéssel kapcsolatos hozzájárulás kérdése is komoly kihívás: a Subaru szerint hozzájárulásnak tekintendő, ha valaki beszáll a kocsiba. Több más gyártó ugyanakkor a vezetőre hárítja a tájékoztatás feladatát, de amint arra a Mozilla rámutatott, nem életszerű elvárás, hogy egy vezető kilencezer szavas adatkezelési tájékoztatót szavaljon el mindenkinek, aki beülne az autójába.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

12 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

12 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago