Az élet minden mozzanatát látják, van, ahol már a beszállás egyet jelent az adatgyűjtéshez való hozzájárulással.

 

A Mozilla Alapítvány kutatói szerint ha a személyes adatok védelméről van szó, a személyautó a legrosszabb termékkategória, amivel valaha találkoztak. Az általuk készített friss jelentés szerint a világ legnépszerűbb autógyártóinak új, internetes kapcsolattal is ellátott modelljei nem tartják be a személyes adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályokat sem.

A mai autók fedélzeti mikrofonokon, kamerákon és más érzékelőkön keresztül, a telefonos szolgáltatások programjai segítségével, de a mobilalkalmazásokon (például a Google Mapsen) és azok weboldalán keresztül is adatokat gyűjtenek, amiket, ha alkalom adódik, harmadik félnek értékesítenek.

 

A megszűnés szélén az egyik legtöbbet használt böngésző

Egy autó kiterjedt ismeretekkel rendelkezhet a vezető súlyáról, egészségi állapotáról, arckifejezéséről, arról, hogy milyen rasszhoz tartozik, és hogy merre jár, de egészen meglepő dolgok is érdekelhetik, mint az utasok szexuális élete, vagy hogy van-e az adott országra érvényes tartózkodási engedélyük. Ezzel együtt ez lett a Mozilla legösszetettebb és legrészletesebb adatvédelmi kutatása, ahol nemcsak a gyártók által alkalmazott szabályokat, adatgyűjtési pontokat, a tulajdonos által az adatgyűjtések rövidre zárásához az instrukciókat, de az eddig felmerült problémákat is összegzik.

 

A cég szeme mindent lát

A 25 gyártó adatvédelmi szabályzatát elemző vizsgálat szerint, ha az ügyfeleik adatairól van szó, a Nissan az egyik a legvérmesebb, és jogot formál az utasok pszichológiai tendenciáival, hajlamaival, viselkedésével, intelligenciájával kapcsolatos adatok gyűjtésére és az adatok bűnüldöző hatóságoknak vagy más feleknek való átadására. A japán autógyár emellett szexuális tevékenységre, egészségügyi állapotra vonatkozó, sőt genetikai adatok gyűjtésével is foglalkozik, bár nem részletezik, hogy például ez utóbbit hogyan végeznék.

A legrosszabb eredményt azonban nem ők, hanem a Tesla érte el, részben az önvezető rendszer mesterséges intelligenciájával kapcsolatos problémák miatt, részben pedig, mert idén áprilisban kiderült, hogy a Tesla-alkalmazottak járművekből származó vicces videókat küldözgettek egymásnak. A Tesla ellen adatvédelmi vizsgálat folyik Amerikában, Európában pedig a GDPR-szabályok megsértése miatt.

A Volkswagen ugyanakkor a biztonsági öv használatával és a fékpedál kezelésével kapcsolatban gyűjtöget adatokat, és ezt a vezető korával és nemével párosítja. A Kia kikötései közé tartozik, hogy megfigyelhetik az autó használóinak szexuális életét. A Mercedes-Benz olyan autókat árusít, amelyekben előre telepítve érkezik a TikTok videómegosztó, ami az adatvédelmi kérdések újabb dimenzióját nyitja meg.

 

Nincs mit leokézni

Sok autógyár csatlakozott az Alliance for Automotive Innovation (AAI) szakmai szervezet ügyfelek adatait védő alapelveihez – a Mozilla megállapításai szerint azonban az ebben megfogalmazottak csak nagy általánosságok, és főleg arra szolgálnak, hogy a vásárlók aggodalmait elaltassák.

A szervezet szóvivője, Brian Weiss ezzel nem értett egyet, és hangsúlyozta, hogy a gyártók által vállaltakat az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hatóság ellenőrzi és tartatja be.

Az AAI adatvédelmi elveihez nem csatlakozott a Tesla, illetve a Renault és a Dacia. A Mozilla szerint ugyanakkor egyedül a Renault és a Dacia az, amelyektől a tulajdonos kérheti a róla gyűjtött adatok törlését.

Az adatgyűjtéssel kapcsolatos hozzájárulás kérdése is komoly kihívás: a Subaru szerint hozzájárulásnak tekintendő, ha valaki beszáll a kocsiba. Több más gyártó ugyanakkor a vezetőre hárítja a tájékoztatás feladatát, de amint arra a Mozilla rámutatott, nem életszerű elvárás, hogy egy vezető kilencezer szavas adatkezelési tájékoztatót szavaljon el mindenkinek, aki beülne az autójába.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció