Categories: Hírek

Kipukkadt a lufi?

Hegyekben állnak a magukra hagyott elektromos autók Kínában

 

Elhagyott parkolókban, gazzal benőve százával állnak Kína-szerte azok az elektromos autók, melyeket csődbe ment vállalkozások magukra hagytak. De vajon miért nem adták el őket?

Kína tavaly már az elektromos autók legnagyobb piaca lett, de míg máshol a Tesla uralja a piacot, itt a helyi gyártók és erősen képviseltetik magukat, és kezd is kialakulni melyik, mennyire sikeres. A folyamat azonban egy kaotikus kezdésből alakult ki, amikor egyszerre rengeteg kisebb vállalkozás alakult az iparágban, és az autópiacon, de leginkább az autómegosztó vállalkozások túlburjánzása hajtotta az igényt.

 

Buborékok minden szektorban

2018-ban a biciklimegosztó illetve rövidtávú bérlő iparág burjánzott túl és pukkadt ki, rengeteg csődbe ment céget és eldobott biciklit eredményezve. Ez most elérte az autómegosztó cégek piacát is, ennek eredménye az óriási kvázi roncstelepek kialakulása. A folyamat elvileg nem logikus, hisz a használt autóknak rendszerint stabil piaca van, így a csődbe menő cégeknek, vagy akár felszámolóiknak értékesíteni kellene azokat.

Ezen a ponton azonban jelentkezik egy tényező, ami a technikai fejlődéssel függ össze, valamint azzal, hogy az elektromos autók gyártása ugyan olyan túlburjánzássá alakult a nagy ázsiai országban, mint a bicikli-, és autómegosztóké, vagy épp a most összeomló ingatlanszektoré.

A folyamatot a kormány is fűtötte, miután támogatni akarták az elektromos autók gyártásának felfuttatását, mint stratégiai iparágat.

 

Kezdeti nehézségek, rövid hatótáv

Kezdetben azonban a még igen kis távot megtenni képes, szerény akkumulátorral szerelt autókra nem voltak vevők, de a gombamód szaporodó autómegosztók felvásárolták őket. A fejlődés azonban gyors volt: a 100 km-t is alig megtevő első járműveket gyorsan követték a jobb minőségű, egyre nagyobb távot megtenni képes újabb autók, így a korábbiak nem voltak vonzók, senkinek nem kellettek. Most, mikor kipukkadt az autómegosztó-lufi, ráadásul a talpon maradt cégek is jobb autókat vesznek, ezek a kezdeti elektromos járművek már senkinek nem kellenek.

 

Fejlődés és konszolidáció

A folyamatot jól mutatja, hogy 2019-ben még 500 elektromos autó gyártó cég volt az országban, mára a szám 100-ra csökkent. Mondhatjuk, hogy boldog-boldogtalan belevágott a vállalkozásba, amihez az állami támogatás nagy ösztönző erő volt. Ennyi gyártó még jó minőség mellett sem maradhatott volna fenn, bármilyen nagy is a piac. A járművek minőségének javulása, az egy töltéssel megtehető út megnövekedése meghozta a keresletet is, tavaly már minden harmadik eladott új autó elektromos vagy hibrid volt Kínában.

 

A Bloomberg szerint a világ elektromos autóinak 60 százaléka Kínában fut, sőt, a töltési infrastruktúra is itt a leginkább kiterjedt, ugyancsak állami támogatásnak köszönhetően. Az iparág konszolidálódik, de a kezdeti túlburjánzás és szerény minőség hatására kialakultak a hatalmas roncstelepek, melyekkel kezdeni kellene valamit. Van olyan város, ahol már programot hirdették szétszerelésükre és az újrahasznosításra (az akkumulátorok sok olyan értékes fémet tartalmaznak, melyek felhasználhatók az új akkumulátorok gyártásánál).

Forrás: napi.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Halványul a toyotás legenda – Az ötéves autók közül kik a legjobbak és legproblémásabbak?

Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett…

4 óra ago

Katasztrofális hír jött a magyar autósoknak, ez mindenkinél kiveri a biztosítékot

Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…

1 nap ago

Ezen a hétvégén is szabad a rakpart

Folytatódik a népszerű rakpartnyitás-sorozat: a hétvégén ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és…

1 nap ago

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

2 nap ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

2 nap ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

2 nap ago