Categories: Hírek

Kipukkadt a lufi?

Hegyekben állnak a magukra hagyott elektromos autók Kínában

 

Elhagyott parkolókban, gazzal benőve százával állnak Kína-szerte azok az elektromos autók, melyeket csődbe ment vállalkozások magukra hagytak. De vajon miért nem adták el őket?

Kína tavaly már az elektromos autók legnagyobb piaca lett, de míg máshol a Tesla uralja a piacot, itt a helyi gyártók és erősen képviseltetik magukat, és kezd is kialakulni melyik, mennyire sikeres. A folyamat azonban egy kaotikus kezdésből alakult ki, amikor egyszerre rengeteg kisebb vállalkozás alakult az iparágban, és az autópiacon, de leginkább az autómegosztó vállalkozások túlburjánzása hajtotta az igényt.

 

Buborékok minden szektorban

2018-ban a biciklimegosztó illetve rövidtávú bérlő iparág burjánzott túl és pukkadt ki, rengeteg csődbe ment céget és eldobott biciklit eredményezve. Ez most elérte az autómegosztó cégek piacát is, ennek eredménye az óriási kvázi roncstelepek kialakulása. A folyamat elvileg nem logikus, hisz a használt autóknak rendszerint stabil piaca van, így a csődbe menő cégeknek, vagy akár felszámolóiknak értékesíteni kellene azokat.

Ezen a ponton azonban jelentkezik egy tényező, ami a technikai fejlődéssel függ össze, valamint azzal, hogy az elektromos autók gyártása ugyan olyan túlburjánzássá alakult a nagy ázsiai országban, mint a bicikli-, és autómegosztóké, vagy épp a most összeomló ingatlanszektoré.

A folyamatot a kormány is fűtötte, miután támogatni akarták az elektromos autók gyártásának felfuttatását, mint stratégiai iparágat.

 

Kezdeti nehézségek, rövid hatótáv

Kezdetben azonban a még igen kis távot megtenni képes, szerény akkumulátorral szerelt autókra nem voltak vevők, de a gombamód szaporodó autómegosztók felvásárolták őket. A fejlődés azonban gyors volt: a 100 km-t is alig megtevő első járműveket gyorsan követték a jobb minőségű, egyre nagyobb távot megtenni képes újabb autók, így a korábbiak nem voltak vonzók, senkinek nem kellettek. Most, mikor kipukkadt az autómegosztó-lufi, ráadásul a talpon maradt cégek is jobb autókat vesznek, ezek a kezdeti elektromos járművek már senkinek nem kellenek.

 

Fejlődés és konszolidáció

A folyamatot jól mutatja, hogy 2019-ben még 500 elektromos autó gyártó cég volt az országban, mára a szám 100-ra csökkent. Mondhatjuk, hogy boldog-boldogtalan belevágott a vállalkozásba, amihez az állami támogatás nagy ösztönző erő volt. Ennyi gyártó még jó minőség mellett sem maradhatott volna fenn, bármilyen nagy is a piac. A járművek minőségének javulása, az egy töltéssel megtehető út megnövekedése meghozta a keresletet is, tavaly már minden harmadik eladott új autó elektromos vagy hibrid volt Kínában.

 

A Bloomberg szerint a világ elektromos autóinak 60 százaléka Kínában fut, sőt, a töltési infrastruktúra is itt a leginkább kiterjedt, ugyancsak állami támogatásnak köszönhetően. Az iparág konszolidálódik, de a kezdeti túlburjánzás és szerény minőség hatására kialakultak a hatalmas roncstelepek, melyekkel kezdeni kellene valamit. Van olyan város, ahol már programot hirdették szétszerelésükre és az újrahasznosításra (az akkumulátorok sok olyan értékes fémet tartalmaznak, melyek felhasználhatók az új akkumulátorok gyártásánál).

Forrás: napi.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Taxisokat is érintő változások a Belső-Erzsébetvárosban

2025. június 22. napján jelentős forgalmirend-változás lép életbe Belső-Erzsébetvárosban. A változás célja, hogy a terület…

8 óra ago

Mellbevágó adat: kiderült, hány méterről látja az autót a traffipax Magyarországon

Nem célszerű arra játszani, hogy előbb kiszúrjuk a traffipaxokat, mint ahogy azok lefotóznának minket. Az…

2 nap ago

Szüneteltetik az M7-es felújítását nyáron

A nyári csúcsidőszakra egészen szeptember 1-ig szüneteltetik az M7-es autópálya felújítását. Leállítják nyárra az M7-es…

2 nap ago

Fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség hétfőtől

Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…

3 nap ago

Vagyonokra büntetnek, ha így zuhanyzol a népszerű nyaralóhelyen

Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…

3 nap ago

Egy éve Budapesten: hajós városnézéssel és vidéki terjeszkedéssel ünnepel az Uber

Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…

3 nap ago