Kevesebb mint egy év van hátra a párizsi olimpiáig, ahol a szervezők céljai szerint már elektromos légi taxik is részt vehetnek a közönség utaztatásában az egyes helyszínek között. A KPMG megnézte, mi lenne, ha csendes, a szélesebb közönség számára is elérhető személyi drónok teljesítenének szolgálatot.
A párizsi reptereket üzemeltető ADP-csoport képviselője nemrég nyilatkozott arról, hogy a 2024-ben megrendezendő párizsi olimpiára már napi működésben lévő elektromos légi taxikkal is szeretnék szállítani a közönséget.
Jelenleg még folyik a tesztelése a járműnek, valamint fokozatosan tanulmányozzák, hogy mely lokációnál lesz szükséges vertiportokat felállítani. A vertiportok tulajdonképp a leszállóhelyeket jelentik.
Ahhoz, hogy megvalósuljon a biztonságos városi légi mobilitás, szükségszerű légifolyosók, valamint leszállóhelyek kialakítása akár épületek, akár közterek mentén, figyelembe véve például a vasútállomások vagy a buszmegállók közelségét – világított rá a KPMG.
Párizs lenne az első
Ezzel az indulással Párizs lenne az első európai város, és talán az első város a világon, amely eVTOL-szolgáltatásokat kínál a vendégek számára.
Párizs után valószínűsíthetően Dubajban 2026-tól lesz választható a légitaxi-szolgáltatás, melyet négy vertipottal terveznek kiszolgálni.
A KPMG régóta nyomon követi az úgynevezett városi légi mobilitás (urban air mobility – UAM) fejlődését, társadalmi elfogadottságát és gazdasági relevanciáját, hiszen egy olyan technológiai és mobilitási innovációról van szó, mely robbanásszerűen alakíthatja át a nagyvárosi közlekedést és az emberek mindennapjait.
Azt, hogy mekkora gazdasági potenciál van ezen iparágban, mi sem szemlélteti jobban, mint a Morgan Stanley becslése, mely szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet – írja elemzésében a KPMG, hozzátéve, hogy a műszaki feltételek adottak, az üzleti modellek elkészültek, világszerte több szolgáltató teszteli már saját prototípusait a nyüzsgő nagyvárosok légterében. Ugyanakkor a nemzetközi és országspecifikus szabályok, melyek a keretet adják majd a légi taxizás működésének, jelenleg még egyeztetés és felülvizsgálat alatt állnak.
Mindenki az elektromosoktól várja a megváltást
Érdemes újfent tisztázni, hogy mit nevezünk függőlegesen fel- és leszálló légi járműnek. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency – ESEA) nagyon pontosan meghatározta ezen körbe tartozható járművek attribútumait, így többek között olyan feltételek szerepelnek ezek között, mint a több hajtómű és rendszer, a függőleges fel- és leszálló funkció és az üzembiztos rendszerek és struktúrák.
EGY, A VÁROSI LÉGI MOBILITÁSSAL KAPCSOLATOS FELMÉRÉS EREDMÉNYEKÉNT A MEGKÉRDEZETT EURÓPAI POLGÁROK 48 SZÁZALÉKA A KIBOCSÁTÁS CSÖKKENÉSÉT VÁRJA EL AZ INNOVATÍV VÁROSI LÉGI JÁRMŰVEKTŐL, így nem is kérdés, hogy a jelen lévő piaci szereplők kifejezetten az elektromos VTOL légi járműveket állítják a fejlesztések középpontjába.
Meghajtás és belső tér
A hagyományos helikopterektől az elektromos légi járműveket a motorok és a rotorok darabszáma különbözteti meg leginkább. Az elektromos légi taxik több, akár 6-8 rotorral is fel lesznek szerelve, ezáltal csökkentve a zajszennyezettségét a városnak, hiszen kisebb fordulat alatt is működtethetők a motorok azonos repülési biztonság mellett – mutatta be a jármű paramétereit a KPMG.
Kezdetben az elektromos légi taxikat pilóta vezetésével szeretnék irányítani, de megannyi kezdeményezés már célul tűzte ki az autonóm légi taxik kifejlesztését. A belső tér kialakítási koncepciójának origójában a kényelem és a biztonság helyezkedik el. Az élményt nagy üvegfelületek elhelyezésével szeretnék fokozni, melyet a fedélzeti szolgáltatások (pl. étel, ital) tehetnek felejthetetlenné.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…