Categories: Hírek

Döntött a közgyűlés: zöld jelzést kapott a BKK Közlekedésbiztonsági stratégiája

A Fővárosi Közgyűlés június 28-án, szerdán elfogadta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakértői által összeállított Közlekedésbiztonsági stratégiát. Ennek köszönhetően elkészülhet az ahhoz kapcsolódó részletes cselekvési terv, és kezdődhet a terv megvalósítása. A BKK mindent megtesz, hogy a stratégiában megfogalmazott cél teljesüljön, azaz 2030-ig 50 százalékkal, 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma a fővárosban.

 

Az elmúlt 10 évben csaknem 500-an haltak meg Budapest útjain. A fővárosban a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban: arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedésben, mint Bécsben.

A BKK ezért megalkotta Budapest Közlekedésbiztonsági stratégiáját, amelynek célja – az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban –, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát a fővárosban.

„Az elmúlt tíz esztendőben az áldozatok több mint fele a legvédtelenebb úthasználók közül került ki, és a sérüléssel járó esetek kilencven százalékát járművezetők okozták – mondta el videóüzenetében dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója május 11-én, a közlekedési kultúra napján. – A BKK és a Fővárosi Önkormányzat vezetése konkrét lépéseket tesz a közlekedés veszélyeinek csökkentéséért és a »Vision Zero« megvalósításáért, hiszen az egyetlen elfogadható szám a halálos kimenetelű közúti események tekintetében a nulla. Budapest közlekedési biztonsága, kultúrája közös ügyünk; mindannyiunk együttműködésére szükség van ahhoz, hogy elérhessük céljainkat.”

A BKK a kitűzött célokkal összhangban idén áprilisra elkészítette a Közlekedésbiztonsági stratégiát, ami tartalmazza az eddigi tapasztalatokat, a szakmai elvárásokat és a sikeres nemzetközi mintákat is. A Fővárosi Közgyűlés szerdai kedvező döntésének köszönhetően elkezdődhet a stratégiához kapcsolódó cselekvési terv kidolgozása, valamint az intézkedési csomag teljes körű megvalósítása.

A stratégia olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyeken keresztül a közlekedés legfontosabb tényezői – az emberek, a járművek és az infrastruktúra – együttműködésén keresztül mérsékelhetők a közúti veszélyek. Ennek alapja többek között, hogy

  • 300 eszközből álló, éjjel–nappal működő sebességmérő hálózat épüljön ki Budapest-szerte;
  • a budapesti út- és utcahálózaton mindenhol a funkcióhoz igazodó sebességhatárokat állapítsanak meg, azaz csökkenjenek a sebességhatárok a belvárosban, és duplájára nőjön a 30-as zónával vagy a lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek mérete;
  • megvalósuljon a gyalogátkelő-megújítási program;
  • a megosztott rollerek a fővárosban csak egységes, digitális sebességkorlátozással közlekedhessenek (legfeljebb 25 kilométer per órás sebességgel);
  • a jelentős holttérrel rendelkező nagy méretű járműveket, a fővárosi tulajdonban lévő buszokat és teherautókat a legmodernebb biztonsági felszerelésekkel lássák el, valamint
  • oktatási és szemléletformáló programok induljanak felnőtteknek és gyermekeknek.

Széles körű egyeztetés kísérte a stratégia összeállítását

A Közlekedésbiztonsági stratégia elkészültét hosszas előkészítő munka és egyeztetés előzte meg. A szakmai anyag összeállítása és véglegesítése során a BKK

  • az autóval és a kerékpárral közlekedők érdekképviseleti szervezetei mellett a közlekedéssel és urbanisztikával foglalkozó civil szervezetekkel is egyeztetett a stratégia anyagáról;
  • valamennyi budapesti kerülettel megvitatta a tartalmát 2022 szeptembere és 2023 januárja között;
  • tavaly decemberben társadalmi egyeztetéstkezdeményezett Budapest közlekedésbiztonságáról, majd februárban feltöltötte honlapjára a stratégia teljes szövegét, amelyet ugyancsak bárki véleményezhetett. Az előbbi kérdőívet 788-an töltötték ki, az utóbbira 45 mélyreható visszajelzés érkezett.

„A stratégia előkészítésekor a budapestiek, a releváns szakmai szervezetek mellett minden kerület önkormányzatával is egyeztettünk, figyelembe vettük a véleményüket – nyilatkozta Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. – Az elfogadott stratégia részét képező közúthálózati és kerékpáros-úthálózati terv készítése során minden kerület önkormányzatával sikerült közös nevezőre jutnunk. Ezért biztos vagyok abban, hogy amikor majd a hálózati tervek alapján elindul a konkrét útszakaszok tervezése és megvalósítása, akkor a műszaki megoldásokban is sikerül megegyeznünk, mivel a célunk közös!”

Forrás: bkk.hu

Double D

Recent Posts

Kézi számlázás külföldi cég, vagy magánszemély esetén

Szolgáltatásunk során előfordul, hogy nem magyar cég nevében kér az utas számlát. A kézi számla…

1 nap ago

Jó hír: visszatérhetnek az olcsó, egyszerű és belső égésű motoros autók Európába

Az európai autógyártók egyre hangosabban kérik az EU-t, hogy támogassa az olcsó, egyszerű benzines kisautók…

1 nap ago

Tudja, hány autó- és motorgyártó van Kínában? El fog képedni!

Jó ideje nem titok, hogy az európai autógyártók alaposan be vannak rezelve a kínai üzemektől.…

2 nap ago

Közlekedés az Autómentes Hétvégén, szeptember 20-án és 21-én

 Autómentes Hétvégét rendeznek Budapesten szeptember 20-án és 21-én, szombaton és vasárnap. A BKK és együttműködő…

4 nap ago

Jövő héten a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a Fővárosi Taxirendelet módosítása.

Az utóbbi napokban felborzolta a taxisok hangulatát a Főváros Taxirendelet-módosítási javaslata és annak beterjesztésének módja.…

4 nap ago

Mától más módon bírságol a rendőrség, ha nincs bekötve a biztonsági öv

Sajtótájékoztatót tartott szerdán Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály osztályvezetője, ahol bejelentést tett: csütörtöktől…

5 nap ago