A városvezetés tíz hónap alatt kétszer emelt az árakon, összesen már 50 százalékkal. Eddig azt mondták, a benzinárstop kivezetését már előre bekalkulálták, most mégis erre hivatkozva drágítanak megint.
Pár óra leforgása alatt annyi minden történt a fővárosi taxispiacon, mint máskor egy teljes főpolgármesteri ciklus alatt szokott. Már szerda reggel kiszivárgott a Világgazdasághoz egy levél, amelyben szinte (ennek később még jelentősége lesz) a teljes taxiágazat arra kérte Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy támogassa őket abban, hogy a 2013-ban bevezetett hatósági áras tarifák megmaradhassanak a jövőben is.
A kérés, úgy tűnt, a semmiből jött, de aztán nem sokkal később a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) kiadott egy közleményt, amelyben bejelentették, hogy a taxiszolgáltatókat és vállalkozókat tömörítő szakmai szervezetek tudomása szerint kezdeményezések történtek a taxipiacon sikeresen működő, rögzített hatósági taxitarifák eltörlésére. Ezzel kapcsolatban a BKIK egyértelműen fogalmazott: a taxiszolgáltatások hatósági árának eltörlése visszahozná a korábbi szabályozatlan és egyenlőtlen versenyt a drosztokon, amivel mind a tisztességesen működő taxis vállalkozók, mind az utasok rosszul járnának.
Drágítás után drágítás
A közölt állítások még mindig homályosak voltak, nem derült ki, hogy pontosan ki vagy kik kezdeményezték, és kinél a fix tarifák kivezetését, de ezen nem sok idő maradt mélázni. Kora délután ugyanis a főváros arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy márciustól egységesen 10 százalékkal emelkedhetnek a taxizás tarifái Budapesten.
Ezt azzal magyarázták, hogy a kormány decemberben eltörölte az üzemanyagok ársapkáját, a taxis szervezetek (City Taxi, 6X6 Taxi, Főtaxi, NSZ, OTSZ, Taxi 4) pedig díjemelésre vonatkozó javaslattal fordultak a fővárosi közgyűléshez.
„Az ársapka eltörlése ugyanis érezhető és nem kigazdálkodható költségemelkedés a taxisok számára” – húzták alá. A közgyűlés a szerdai ülésén jóváhagyta az egységes taxistarifa, vagyis az alapdíj, a távolsággal arányos egységdíj és az idővel arányos egységdíj 10-10-10 százalékos emelését tavasztól. Ez azt jelenti, hogy március 6-tól az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re, a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra drágul.
Hogy mennyi?
Ezzel rögtön két baj is van. Az egyik, hogy az utasok azzal szembesülnek, hogy bő fél év leforgása alatt a főváros másodjára emeli meg a taxitarifákat. Tavaly május 9-étől lépett hatályba az első emelés, akkor az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőtt, ami most 1100, 440 és 110 forintra ugrott fel. Vagyis 10 hónapon belül összesen
százalékkal drágult. Ez a mérték minden, csak nem normális árképzés.
Ezt már egyszer mondták
Ráadásul határozottan visszás a városvezetésnek az az állítása, hogy a mostani drágítást az üzemanyagárstop kivezetése indokolja. Ezt az érvelést ugyanis egyszer már elsütötték, éppen a 2022. tavaszi drágításkor. Akkor azzal magyarázták a 35 százalékos emelést – miközben a saját kimutatásaik szerint csak 20 százalékkal nőttek a vállalkozások költségei –, hogy előre beárazták a benzinárstop kivezetését.
Látható, hogy mennyire.
A taxisok se örülnek
A másik probléma pedig az, hogy a 10 százalékos emelésről a Világgazdaságnak nyilatkozó taxisok egyértelműen azt mondták, hogy az semmire nem elég, és nem ezt kérték. Szerintük a 10 százalékos emelés decemberben lett volna aktuális, és csak úgy lett volna elfogadható, ha a tavasszal azt még egy korrekció követi.
Csakhogy decemberben ezt be se vitték a közgyűlés elé.
Ezért a taxisok a januári tárgyalásokra már egy 1500-410-110 forintos egyszeri emelés kérésével érkeztek, azzal megfejelve, hogy legyen egy 1000 forintos kiállási díj is. Ezt azonban figyelmen kívül hagyta a városvezetés, és inkább a decemberi javaslatot tűzte napirendre a január végi közgyűlésre. Ebben pedig kizárta annak a lehetőségét, hogy további emelésről lehessen egyeztetni 2023-ban.
Tehát az utas rosszul jár, és a taxis is becsapva érzi magát– ezt sikerült most tető alá hoznia a fővárosnak.
Forrás: vg.hu Kép: illusztráció
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…