December 16-ától, péntektől szabad az út a Lánchídon a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt. A Budapest életében történelminek számító útpályamegnyitást a Fővárosi Önkormányzat és a BKK – ahogy a felújítás kezdetekor is – egy közös, MOL Bubi kerékpáros áttekeréssel tette emlékezetessé. Az átkelő korszerűsítése többek között a járdaépítéssel folytatódik, ezért gyalog csak a felújítás utolsó szakaszának befejezése után, várhatóan 2023 őszén lehet átkelni rajta. Addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentesen lehet utazni.
Tizennyolc hónappal a 2021. június 16-ai teljes lezárás után pénteken megnyílt a Lánchíd megújult útpályája a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők számára. Az ideiglenes forgalmi rend szerint a személy- és egyéb gépjárművel közlekedők nem mehetnek a hídra, őket a behajtani tilos tábla figyelmezteti erre.
Az útpályát megnyitották a forgalom előtt, ugyanakkor a Lánchíd felújítása – a közlekedés biztosítása mellett – az eredeti tervek szerint halad tovább, ezért a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. A kivitelezés többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével, valamint a műemléki elemek rekonstrukciójával folytatódik.
Gyalog majd a felújítás végleges szakaszának lezárta után, előreláthatólag 2023 őszén lehet átkelni a hídon, ezért addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentesen lehet utazni.
A BKK a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. Az autóbuszok útvonaláról a közlekedésszervező korábbi közleményében írt részletesen. A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 első félévében születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével. A fővárosiak tehát megalapozottan, féléves tesztidőszak után határozhatnak arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben.
Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely a Lánchíd pénteki útpályamegnyitása alkalmából rendezett sajtóeseményen kiemelte: „Magyarország újkori történetek egyik legbonyolultabb, legösszetettebb beruházása a Lánchíd felújítása. A hídhoz – Budapest és Magyarország büszkeségéhez és szimbólumához – utoljára a nyolcvanas évek végén nyúltak hozzá. A kétezres években szinte minden évben elhangzott: a Lánchíd felújítása nem tűr halasztást. Már csak a cselekvés hiányzott – mostanáig. Ez a beruházás határidőben, a terveknek megfelelően és a költségkereten belül maradva valósul meg. Ezeknek a szavaknak azért is van súlyuk, mert Magyarországon nem ehhez vagyunk szokva. A Lánchíd színes és fordulatos történetének új, modern, nagyon is kortárs szakasza kezdődik ma. Legyen ez a fejezete is olyan, amelyik jól szolgálja a budapestieket, méltóképpen szimbolizálja a nemzet fővárosát, és ismét megfelel a nemzet közóhajának!”
„Újabb mérföldkőhöz érkeztünk, 548 nappal a teljes lezárás után befejeződött a korszerűsítés első nagy szakasza, és megnyitjuk az elkészült útpályát – hangsúlyozta dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. – Kemény munka volt, de amit a vállaltunk, azt be is tartottuk: sikerült elvégezni a kivitelezővel és a műszaki ellenőrrel az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. Ezek közé tartozott például, hogy acélelemekből álló pályalemezre cseréltük az elöregedett vasbeton pályát. De még nem dőlhetünk hátra, a felújítás természetesen nem áll meg. A munka többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével folytatódik. Az útpálya megnyitása és az ideiglenes forgalmi rend bevezetése alkalmat ad arra, hogy előnyben részesítsük a korábbinál 20 százalékkal nagyobb kapacitású közösségi közlekedést és a kis helyigényű közlekedési módokat, amelyek sokkal hatékonyabbak a szűk, történelmi belváros területén.”
A kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sal László elmondta: „Hatalmas volumenű és összetett műszaki kihívásokat tartogató munkafolyamatok állnak mögöttünk. A legnagyobb tapasztalattal rendelkező magyar hídépítő cégcsoport képviselőjeként mondhatom: nincs még egy olyan szimbolikus és nagy presztízzsel bíró projekt, mint a Lánchíd rekonstrukciója. Az első perctől tisztában voltunk azzal a felelősséggel, amit ez ránk ró. Tisztelettel, alázattal és magas szintű szakmaisággal végeztük a munkánkat, miközben törekedtünk arra, hogy értékteremtő módon és átláthatóan dolgozzunk. A munkálatok során az egész országot éreztük a hátunk mögött. Nemcsak a folyamatos figyelmet és visszajelzéseket köszönjük, hanem azt a támogatást is, amit kaptunk, és amit egy ilyen nemzeti érték felújítása megérdemel. A projekt minden résztvevője összehangolt munkájának köszönhetően 5 nappal a szerződésben vállalt határidő előtt teljesítettük az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. És nemcsak az ütemtervet tartottuk, de az elvégzett munkánk minőségét is elismeri a szakma.”
Élhetőbbé tesszük Budapestet: ütemterv szerint, költségkereten belül halad a hídfelújítás
A Lánchíd felújítása már nem tűrt halasztást, ezért 2021 tavaszán elkezdődött az A-Híd Zrt. kivitelezésében a dunai átkelő rekonstrukciója. A kivitelező többek között
Télen az időjárástól függően dolgoznak majd a munkaterületen, elsősorban a híd felszín alatti részein, az állványzaton, illetve a műhelyekben. Amint az időjárás engedi, befejezik a Clark Ádám téri körforgalomnál a növények telepítését, illetve a füvesítést is.
Ezeken kívül 2023-ban többek között
A tervek szerint 2023 őszéig tartó kivitelezéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményeit pedig ezen a linken, idővonal formájában érhetik el.
Forrás/képek: bkk.hu
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…