Havonta 400-600 ezer forint költsége van egy taxis vállalkozásnak, ha a saját autóját használja, a bekerülési és amortizációs költséget nem is számolva. A piaci áras üzemanyaggal ez tovább nőhet. A szakszervezet ezért újabb tarifaemelést javasol, a taxisok elnöke viszont egyelőre kivár. Van, ahol azonnal megemelhetik a viteldíjat.
„Számítottunk rá, de inkább a hónap végére vártuk a bejelentést” – mondta a Világgazdaság megkeresésére Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a kormány azon döntésével kapcsolatban, hogy kedden 23 órától megszűnt a hatósági áras üzemanyag, így mostantól a taxisok is 640, illetve 699 forintért tankolhatnak attól függően, benzines vagy dízeles autót használnak munkavégzéshez.
Mint korábban megírtuk, szerda kora délután a Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége (FESZSZ) levelet írt Orbán Viktor miniszterelnöknek, amelyben rendkívüli konzultációra hívta.
A taxisok érdekeit is képviselő FESZSZ elküldte a kormányfőnek a javaslatait, köztük a sürgős, kisebb tarifaemelésről szólót.
Metál ennek ellenére azt mondta, ameddig nem ismert és nyilvános a tárgyalópartnerek álláspontja, addig nem lenne szerencsés előreszaladni és konkrét számokról beszélni.
„Az sem biztos, hogy a következő hetekben az üzemanyag iránti kereslet csökkenni fog – jegyezte meg Metál. – Ha mégis csökkenne, akkor a piaci ár is lejjebb menne, ez pedig befolyásolja a tárgyalások kimenetelét.”
Arról is beszámoltunk, hogy májustól harmadával drágult a taxitarifa Budapesten, noha a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) megállapítása szerint a legutóbbi emelés óta, 2018 és 2022 eleje között „csak” 20 százalékkal nőttek a taxis vállalkozások költségei.
Ennek következményeként a 2018 júliusától érvényben lévő díjtételek emelkedtek: a 700 forintos alapdíj, a 300 forintos távolságarányos díj, valamint a 75 forintos időarányos díj május 9-től 1000, 400, illetve 100 forintra ugrott.
A BKK már tavasszal figyelembe vette az akkori állás szerint május 15-ig hatályos kormányzati üzemanyagárstop kivezetését, amelyre végül több mint fél évvel később, december 6-án került sor. A fővárosi cég a rögzített ár prognosztizálható megszüntetésével indokolta a 33 százalékos bevételkompenzálást a taxisoknak.
Azokon a településeken – mint például Budapest –, ahol a már megszűnt hatósági ár miatt van önkormányzati szerepvállalás a szolgáltatás szabályozásában, ott a kamara, valamint a szakmai szervezetek felveszik a kapcsolatot az önkormányzat vezetőivel, és kezdeményezni fogják a mihamarabbi egyeztetéseket – közölte az Országos Taxis Szövetség elnöke. Tehát ott, ahol az önkormányzatoknak nincs szerepvállalásuk a helyi tarifa megállapításában, akár azonnal dönthetnek a magasabb viteldíjak bevezetéséről.
Metál arról is beszélt, hogy bár a taxisok száma az elmúlt egy évben nem csökkent, de közben nem is emelkedett: 7500 taxis van az országban, ebből 5000 Budapesten rendelkezik engedéllyel.
„Nem érzünk változást az utóbbi esztendőkhöz képest” – válaszolta a szakember arra a kérdésre, hogy a fővárosban állandósul dugók, parkolási nehézségek enyhültek-e.
Metál Zoltánnak arról sem volt tudomása, hogy negatív megkülönböztetés érte volna-e a taxisokat azért, mert a kormány döntése értelmében a magántulajdonú gépjárművek és a mezőgazdasági erőgépek mellett kedden 22.59-ig kedvezményes, literenkénti 480 forintos áron tankolhattak üzemanyagot.
Az elnök végezetül elmondta:
„Havonta 400-600 ezer forint költsége van egy taxis vállalkozásnak, ha a saját autóját használja, a bekerülési és amortizációs költséget nem is számolva.”
További kiadásokat pedig az jelent számára, ha bérli vagy lízingeli a járművet.
Forrás: vg.hu Kép: illusztráció
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…