Nehéz autóval könnyű belefutni egy ilyen bírságba, elég csak szabályosnak tűnő helyen megállni – írta meg a vezess.hu . Alapesetben tilos a járdán megállni (a 41. § alapján) személygépjárművel, viszont ahol egyértelműen engedi tábla vagy útburkolati jel, ott megállhatunk. Csakhogy ebben az esetben is vannak részletes szabályozások a KRESZ “nagykönyvében”, amit ha nem ismerünk, akkor a bírságot is kockáztathatjuk.
A KRESZ ez esetben egyértelműen fogalmaz: a járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
Utóbbi kivétel lehet számunkra érdekes, ugyanis manapság már nem ritka a két tonna feletti tengelyterhelésű autó. Ma már átlagos méretűnek mondható SUV-ok, Range Roverek, Toyota Land Cruiserek, a BMW X5-ösök, Audi Q7-esek, Mercedes GLE-k is mind 2,2-2,4 tonnát nyomnak, tehát tengelyterhelésük meghaladja az 1000 kilogrammot.
De nem csak a méretes szabadidő-autók esnek bele ebbe a kategóriába. A nagy teljesítményű, nehéz akkumulátort cipelő elektromos autók is bőven két tonna felett vannak.
A kívülről teljesen átlagos négyajtós prémiumszedánnak tűnő BMW i4 tömege 2290 kilogramm, egy Tesla Model S tömege pedig 2069–2166 kg között mozog.
Akinek tehát két tonna feletti kocsija van, az jobb, ha elfelejti a járdán parkolást, feltéve ha nem akarja a bírságot kockáztatni, ugyanis aki a fenti szabályokat megsérti, szabálysértést követ el. A vonatkozó kormányrendelet melléklete alapján fix összegű bírság kiszabását kell elrendelni.
Akit elér a törvény keze, az 10 000 forinttól 20 000 forintig terjedő helyszíni bírságra számíthat.
Ha pedig a mutatvány rendőrségi feljelentést von maga után, akkor a szabálysértési eljárás keretén belül ennek kétszeresére emelkedik a büntetés mértéke.
Forrás: vezess.hu kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…