Categories: Hírek

A két érintett polgármester nem támogatja

Aquincumi híd:Lehet róla szavazni

 

Évtizedek óta szerepel Budapest fejlesztési és szabályozási terveiben egy új északi híd építése Aquincumnál a Pók utca és a Váci út között. Ezen a vonalon az Újpesti vasúti hídon (amelyet Északi összekötő vasúti hídként is szoktunk emlegetni) jelenleg is van vasúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolat a Duna két partja között. Ugyanakkor gépjárművel és közösségi közlekedéssel csak nagy kerülővel lehet elérni az Árpád híd és a Megyeri híd közötti, a Duna átellenes partján lévő területeket. Az emiatt kerülőre kényszerült autóforgalom elsősorban az Árpád híd vonzáskörzetét, Budán a Szentendrei út és a Vörösvári út térségét terheli,

Pesten pedig a Váci út, a Vizafogó és Angyalföld járműforgalmát növeli – mindkét parton sok ezer ember lakóhelyén jelentős forgalmat okozva. Egy új híd rövidebb, gyorsabb utazásokat tenne lehetővé Budapest északi területei között. Ez nemcsak az itt közlekedők életét könnyítené meg, hanem a felesleges kerülők megszüntetésével lehetőséget teremtene arra is, hogy további forgalomcsillapító intézkedések mellett csökkenthető legyen a most leginkább túlterhelt területek és egyben a város egészének forgalma, zaj- és légszennyezése.

A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat megbízásából most részletes megvalósíthatósági tanulmányt készít az Aquincumi híd megépítéséről, ami segít eldönteni, hogy szükséges-e egy új híd megépítése Óbuda és Újpest között, és ha igen, milyen kialakítással és kapcsolódó úthálózattal.

Az évtizedek során azonban sokat változtak a közlekedési szokásaink és a tágabb lakókörnyezetünkkel kapcsolatos elvárások is, valamint a városfejlesztés irányaira vonatkozó elképzelések. Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint nincs szükség újabb hídra ezen a területen, vagy ha van, akkor csak a fenntartható közlekedési módok (közösségi közlekedés, kerékpározás, gyaloglás) számára; az utóbbi mellett felhozott érveket is át kell gondolni. Ezért a korábbi tervek leporolása helyett szinte nulláról kellett elindítani a gondolkodást arról, hogy milyen közlekedésfejlesztési megoldással lehetne egyszerre javítani a leginkább érintett területen élők életminőségét, és egyben a város egészének közlekedését.

Ezért egy 2017-es kormányhatározat nyomán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2021 márciusában elindította az Aquincumi híd megvalósíthatósági tanulmányának készítését. A tervezési munkával párhuzamosan 2021 májusában a BKK részvételi folyamatot indított, melynek első fázisában a lakosság igényeinek, aggodalmainak megismerésén volt a hangsúly. A lakossági kérdőívből a következők derültek ki:

  • A lakosság elutasítja a nagy autóforgalmat és közösségi közlekedési kapcsolattal bíró hidat tart kedvezőnek.
  • A városszerte lakó megkérdezettek elsődlegesen az autópálya jellegű híd építésétől, zöldfelületek csökkenésétől és a lakóterületeken megjelenő P+R jellegű használattól tartank.
  • A helyi válaszolók a növekvő autóforgalom, zaj és légszennyezettség miatt aggódnak.

A tervezési munka ezt követő fázisában a lakosság és az érintett kerületek véleménye alapján elvetettek egyes változatokat, amelyek

  • az autópálya jellegű, túlzóan nagy autóforgalom lebonyolítására képes híddal és utakkal számoltak,
  • környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenek,
  • régészeti területet sértenének,
  • nem illeszkednek a város hosszútávú fejlesztési céljaihoz vagy éppen
  • túlzottan költségesek.

A Fővárosi Önkormányzat vezetése elkötelezett a fenntartható közlekedésfejlesztés mellett, ezért fontosnak tartja, hogy a híd és kapcsolódó úthálózata ne terhelje indokolatlan mértékben a közvetlenül érintett lakókörnyezetet és a kapacitások növelése által ne generáljon nagyobb autóforgalmat Budapest egészében sem. Ezért egy esetleges hídépítéshez kapcsolódóan szükség van forgalomcsillapító intézkedésekre és más kapcsolódó közlekedési fejlesztésekre, ezen belül a fenntartható közlekedési módok támogatására is. Ezek a tervezés fontos keretei, melyek a 2014-ben a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, majd 2019-ben frissített Budapesti Mobilitási Terv, valamint a 2021-ben elfogadott Otthon Budapesten – Integrált Településfejlesztési Stratégia esélyteremtő, zöld és nyitott Budapest célkitűzéseiből erednek.

A BKK által megbízott tervező, a Speciálterv Kft. a fentiekkel összhangban álló változatokat vizsgálta meg 2021 decemberéig, amelyeket 2022 tavaszán az érintett kerületek önkormányzatai számára is bemutattunk.

A következő lépés, hogy döntést kell hozni, a bemutatott változatok közül melyikből készüljön részletes tanulmányterv 2022 októberéig.

A döntés meghozatala előtt a BKK ismét lehetőséget biztosít a Budapesten közlekedő embereknek, hogy elmondják, a tervezett új híd és kapcsolódó úthálózat értékelési szempontjai közül számukra melyek a legfontosabbak, mire tennék a hangsúlyt.

A fenti célkitűzések és a lakossági igények megismerésével 2022 júniusában döntés fog születni egy változat részletes tanulmánytervi kidolgozásáról. A megvizsgált változatokat, azok hatásait, előnyeit és hátrányait ide kattintva lehet elolvasni, egyúttal a kérdőívet is ki lehet tölteni.

Szöveg/kép: BKK

 

Double D

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

6 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

22 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

22 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago