Categories: Hírek

A Lánchíd titkai

Rejtett, szivárgó zegzugok

 

A Lánchídnak is vannak titkai: a dunai átkelő utolsó láncszemei olyan föld alatti kamrában futnak össze, amely teljesen rejtve van a fővárosban közlekedők elől. Éppen ezért avatatlan szemek észre sem vehették, hogy az elmúlt időszakban milyen fontos munkák folynak a felszín alatt – írja helyzetjelentésében a beruházó.

Elkészült a pesti hídfőben a láncok föld alatti szakaszának, valamint a lehorgonyzó öntvények rozsdásodás elleni védelme. A felújítási munkák jól állnak, minden az eredeti tervek szerint halad.

Hónapokig dolgoztak a szakemberek a Lánchíd pesti oldalán lévő szűk lánccsatornában és a 14 méter mélyen lévő horgonykamrában, hogy felvigyék a szükséges korrózióvédelmi rétegeket a föld alatti láncszakaszra, valamint a lehorgonyzó öntvényre. A láncok végét a híd 1914-1915-ös átépítésekor a pesti és a budai horgonykamrákban is az eredeti hídfőtömbhöz képest további mintegy ötezer köbméter betonnal súlyozták le.

A munkák során a tucatnyi lemezből álló láncszemeket és a lehorgonyzó öntvényt is először szemcseszórással megtisztították, majd több lépésben felvitték rá az alapozó, a közbenső, végül pedig – a Lánchíd végleges, kékesszürke színét adó – fedő festékréteget. A föld alatti láncrészek korrózióvédelme már a budai oldalon is elkezdődött.

A medernyílásban a két pillér között a pályaszint alatti acélszerkezetek – vagyis a kijavított tartószerkezetek és a beépített új, ortotróp acél pályatáblák – rozsdásodás elleni védelme heteken belül kezdetét veszi. A láncok fennmaradó része a híd közepéről indulva már ezekkel a szerkezetekkel együtt újul meg.

Küzdelem a fokozott vízszivárgás ellen

A történelmi lánckamrákban mindig is gondot okozott a beszivárgó talajvíz, ezért a felújítás során mindkét hídfőben igyekeznek megakadályozni az intenzív vizesedést. A lánccsatornákat, a lejáró aknákat és a horgonykamrákat negatív víznyomás elleni szigeteléssel látják el a szakemberek. Ahol az előzetes vizsgálatok szerint különösen erős lehet a vízbeszivárgás, injektálással töltik ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, illetve repedéseket. A befecskendezett anyag megakadályozza, hogy nagyobb mennyiségű víz szivárogjon a területre.

Folyamatosan dolgoznak a hídon és környezetében

A Lánchíd felújítása az ütemtervnek megfelelően halad:

  • a medernyílás járdáinak valamennyi járdatáblája a helyére került, és már elbontották a korábbi, oldalbeömlésű víznyelőket;
  • a pesti és a budai pilon kapuzata körüli, hálóval borított állványzatról folyamatosan dolgoznak a kőfaragók, illetve ütemezetten halad a díszöntvények és rozetták (rózsaszirmokat formázó fém épületdíszek) leszerelése;
  • a pesti gyalogos-aluljáró északi oldalán is elkészült a födém, a budai oldalon pedig már tart a kész kerékpáros- és gyalogos-aluljáró alagút mellvédjének a szerelése;
  • a tervek szerint zajlanak a műhelymunkák: a kandeláberek, a hídkorlátok és az egyéb fémöntvények is készülnek, illetve megújulnak.

 

A Lánchíd felújítását 2021 tavaszán kezdte a kivitelezést elnyerő A-Híd Zrt. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart, de az útpálya már idén év végén elkészül.

A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményei pedig ezen a linken, egy idővonalon érhetők el – olvasható az összeállításban.

Cash/fotó: BKK

Double D

Recent Posts

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

23 óra ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

23 óra ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

23 óra ago

Visszamenőleges ellenőrzések – Célkeresztben a 2020-2021-es évek

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…

2 nap ago

A vállalkozás szüneteltetésének buktatói.

Sok vállalkozóval előfordul, hogy vállalkozását időnként szüneteltetni kényszerül. A főállású vállalkozóknál érdemes figyelni arra, hogy…

3 nap ago

Autópálya-matrica: szeptembertől vége!

Lépett a kormány, lehet spórolni. A kényelmi díjnak eddig nem volt semmilyen maximuma, a viszonteladók…

3 nap ago