Categories: Hírek

2025-től dízel nem kapna új taxi engedélyt

Kétféle tarifaemelés közül dönthet a közgyűlés

Csak egy zöldprogram megvalósulására tett vállalás esetén támogatja a fővárosi vezetés a taxisok tarifaemelési törekvését – mondták a vonatkozó tárgyalásokat ismerő források a VG-nek. Ennek több eleme is lenne, például a plug-in hybrid és a tisztán elektromos meghajtás kizárólagossága is felmerült, de első körben a dízelüzemű taxikról rendelkeznének – írja a vilaggazdasag.hu

A városháza tervei szerint 2025-től nem lehetne dízeles járművel szolgáltatni a fővárosban.

A már tevékenységi engedéllyel rendelkező ilyen autók a korhatár eléréséig – ez a főszabály szerint tíz év – forgalomban maradhatnak, de frissen már nem lehetne dízelüzemű taxit regisztráltatni. Forrásaink úgy értékelték, hogy a taxisközösség kénytelen lesz elfogadni ezt a feltételt, mert csak így teremthető meg a szükséges politikai támogatás. Ezzel együtt is a taxisok képviselői értetlenséggel fogadták a kikötést, arra hivatkoztak, hogy a mintegy 4500 darabos taxiállománynak mára már csak kisebbik része dízel, ráadásul a jóval nagyobb környezetterhelést okozó, a fővárosi tömegközlekedésben jellemzően használt dízelmeghajtású autóbuszokra semmiféle korlátozás nincs naprenden. „Mit segít, ha néhány száz taxival zöldül a szegmens?” – tették fel a kérdést.

Az új tarifáról értesüléseink szerint még mindig nincs döntés, noha az egyeztetések tavaly november eleje óta tartanak.

A taxisok részéről két forgatókönyv maradt az asztalon, a csütörtök délután kezdődött újabb tárgyalási fordulóban is, ezeket viszik be a városvezetés elé. Karácsony Gergely főpolgármester Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettest delegálta az ügyben, de a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin is részt vesz a tárgyalásokon.


Az egyik terv szerint a most 700 forintos alapdíj 900-ra, a 75 forintos percdíj 90-re, a 300 forintos kilométerdíj pedig 360-ra nőne, de úgy, hogy közben az úgynevezett határsebességet megszüntetnék. Jelenleg 15 kilométer per órás sebesség alatt a taxióra nem számít fel kilométerdíjat, a fölött pedig percdíjat. A változtatással ezek a tételek a haladás tempójától függetlenül megjelennének az utazás végösszegében, ez átlagosan körülbelül 40-50 százalékos emeléshez vezetne.

A másik elképzelés megtartaná a határsebességet, viszont 1000 forintos alapdíjjal, 100 forintos percdíjjal és 400 forintos kilométerdíjjal kalkulál. Így a drágulás inkább a 40 százalékhoz közelítene. Tudomásunk szerint a fővárosi vezetés inkább ezt a megoldást favorizálhatja, de forrásaink szerint a mértéket sokallni fogja, és csak jóval alacsonyabb emelést tart majd elfogadhatónak- írja a Világgazdaság.

Ha megszületik is az alku, a hatályba lépésének minimum 90 nap az átfutási ideje, a taxisoldal ezért mielőbbi megállapodást akar, és azt, hogy a Fővárosi Közgyűlés március végén már szavazzon az előterjesztésről. Ha ez sikerül, nyár elején-közepén találkozhatnak az új árszabással az utasok. Ellenkező esetben a taxis-érdekképviseletek megítélése szerint beláthatatlan időre csúszik a tarifaemelés.

A díjak 2018 júniusa óta, csaknem négy éve változatlanok – írja a vilaggazdasag.hu

Forrás: vilaggazdasag.hu

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

14 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

14 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago