Categories: Hírek

A taxis is piacon vásárol – már ha van miből

Élelmiszer és üzemanyag drágult tavaly legjobban

 

Az élelmiszerek és üzemanyagok több mint 10, a szolgáltatások 5,5 százalékkal drágultak 2022 februárjában az előző évihez képest. A tartós fogyasztási cikkekért 8,3 százalékkal kell többet fizetni – adta közre a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Igazán kevés munkakör van ahol négy éve nem történt semmilyen béremelés, korrekció vagy cafeteria-kompenzáció. No, a taxi sajnos ezek közé tartozik. Pedig a fuvarozó is a piacon vásárol, már, ha van miből. A világjárvány olyannyira taccsra vágta a szakmát, hogy a COVID-19 ötödik hullámának levonulását követően is 1500-2000 taxis hiányzik csak a fővárosból. A tendencia tőlünk nyugatabbra is hasonló, de az legyen az ő gondjuk.

A legutóbbi tarifaemelés óta, csak az üzemanyagárak 40 százalékkal emelkedtek a KSH adatai alapján. Most – ideig-óráig – hatósági áron kelnek a nafták, már mennyiségi korlátokkal. Ne legyenek senkinek illúziói, a választásokat követően ebből olyan 600-700 forintos árak lesznek, hogy ihaj.

Itt az orosz-ukrán háború, ez is árfelhajtó. A tárgyalások ugyan zajlanak a tarifaemelésről, de egy 30-40 százalékos ugrás esetén sem tudni a pillanaton kívül, mennyire lesz időálló. (Bár – kétségtelen – már ez is magasnak tűnik az utas szempontjából.) Évente ilyen arányokról nem lehet beszélni, még akkor sem, ha például a biztosítási díjak duplázódtak. Minden taxinak ott kötelező, e mellé többnyire a casco, az autó életkorát előíró jogszabály, a fővárosban a sárga matrica, az autókra vonatkozó emissziós és méret-előírások, továbbá az adóhatóság által előírt méreg drága kütyük tömege, meg a többi „apróság”. Takarítani is kell a verdát kívül-belül, meg a szervizköltségek is mennek felfelé, mint a lift. De nem is sorolom tovább. Lépni kellene…

Közben az infláció is páros lábbal rugdossa a plafont. Egy üzletbe betérve nézek, mint a vett malac, mert hetente 5-10 forintok lopakodnak az árcédulákra, itt és most nem a „csirkefarhátra” gondolok, bár dolgoztam szociális munkásként olyan területen, ahol az ott élők ebből főztek gulyást, de ezt hagyjuk…

A KSH februári adatai szerint 11,3 százalékkal fizetünk többet az élelmiszerekért, mint tavaly. Második helyen 10,8 százalékkal az üzemanyag és egyéb gyűjtőfogalom alá eső termékek tartoznak.

Harmadik helyre a tartós fogyasztási cikkeket sorolták és most nem böngészem tovább a táblázatot, akit mélyebben érdekel, az megteheti itt is vagy a KSH honlapján.

Addig is, amíg jobb hírek nem jönnek, küzdök sorstársaimmal, mint disznó a jégen, egy jobb élet reményében.

k.z.t./fotó: KSH, MTI

Double D

Recent Posts

Régiónként eltérő ütemben zajlik, de feltartóztathatatlan az akkumulátoros elektromos autók globális térnyerése

A JATO új, átfogó elemzéséből kiderül, hogy a globális átállás az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV)…

17 óra ago

Nem röhög! „Év végéig az amerikai lakosság felének elérhető lesz a Robotaxi”

Musk már sokszor mondott nagyot, de a mostani az extrémebb ígéretek közé tartozik Elon Musk…

17 óra ago

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

2 nap ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

4 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

4 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

5 nap ago