Categories: Hírek

Az új brit KRESZ védi a kiszolgáltatottabbakat

Úthasználók hierarchiája

 

Február elejétől új szabályozás lépett életbe Nagy-Britanniában. A KRESZ -t a közlekedés során kiszolgáltatottabbak – a gyalogosok, kerékpárral és lóháton közlekedők – biztonságának javítása érdekében módosították – írja az ANSA olasz hírügynökség.

A londoni Közlekedési Minisztérium által kiadott új rendelkezések a 2020 júliusa és októbere között lezajlott nyilvános konzultáció eredményei. Ennek során több mint 20 ezer válasz érkezett a lakosságtól, vállalkozásoktól és más szervezetektől.

A fő újdonság az úgynevezett „úthasználók hierarchiájának” felállítása. A piramis tetején ezúttal a közlekedők leginkább veszélyeztetett kategóriái találhatóak. Ez azonban nem helyettesíti azt az elvárást, mindenki felelősségteljesen viselkedjen, ismerje a KRESZ-t, és legyen tekintettel a többi közlekedőre.

A kódex új preferenciákat határoz meg a gyalogosok, kerékpárosok és lovaglók által közösen használt utakra és terekre. Az egyik legfontosabb szabály a gyalogosok elsőbbsége minden közlekedési szituációban. Azonban szerepel az a kitétel is, hogy a körültekintően kell közlekedniük, és nem akadályozhatják vagy veszélyeztethetik a kerékpárosok és a lovasok mozgását.

A kerékpárosok viszont nem hajthatnak el szűken és nagy sebességgel a gyalogosok és a lóval poroszkálók mellett. Szükség esetén lassítaniuk kell, és kötelesek valamilyen módon jelezni jelenlétüket, figyelembe véve, hogy a gyalog közlekedők között lehetnek siketek, vakok vagy gyengénlátók.


Pedálozás közben a sáv közepén kell haladni, a járdaszegélytől legalább 0,5 méter távolságot tartva, ha a kerékpáros forgalmas út mentén közlekedik.

Pontosabban szabályozzák a parkoló járművek melletti elhaladást: a kerékpárosoknak ügyelniük kell arra, hogy elegendő helyet hagyjanak (egy ajtó szélességet vagy 1 métert), hogy elkerüljék az ütközést, ha valaki kinyitja az autó ajtaját.

Az autósok és a nagyobb járművek sofőrjei – pontosítja az új Kódex – átléphetik a záróvonalat,  amikor olyan kerékpárost vagy lovast előznek, amelyik 30 km/h-t meg nem haladó sebességgel mozog.

Újraszabályozták azt is, hogyan előzhetik meg a kerékpárosok a kereszteződésekben vagy a lámpánál várakozó autósort: a manőver jobbra és balra is megengedett, de különösen óvatosan kell eljárni, ha a biciklizők kamionok vagy más nagyméretű járművek mellett haladnak el.

A kódex összeállítói arra kérik a kerékpárral közlekedőket, hogy fordítsanak fokozott figyelmet a kanyarodni szándékozó járművekre, mert előfordulhat, hogy azok vezetői nem érzékelik a mellettük haladó bringást.

A kódex arra is kitér, hogy az autóból kiszállni akarók mindig a távolabbi karjukkal nyissák ki az ajtót, mert így a törzsnek el kell fordulnia, így könnyebben érzékelik, ha kerékpáros közeledik – olvasható az autoszektor.hu  hírei között.

Cash/fotó: Google

Double D

Recent Posts

Fellélegezhetnek végre a magyar autósok: nagyon fontos szabályváltozás jöhet

A jövőben valamennyi, a közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgaállomáson lehet honosítási eljárást végezni, ráadásul minden…

23 óra ago

Veszélyes autógumikat találtak szakértők. Itt a lista!

ADAC négy évszakos abroncs teszt 2025 A német ADAC autóklub friss tesztjén több siralmas, egyenesen…

2 nap ago

180 fokos fordulat a kötelező felelősségbiztosításoknál

Az autósok szempontjából kedvező irányt vettek a kötelező felelősségbiztosítási díjak a Netrisk saját adatai szerint.…

2 nap ago

Adószámla értesítő – Te már megkaptad?

Június közepétől folyamatosan küldi ki a NAV az adószámla értesítőket. A tárhelyre érkező üzenetet érdemes…

3 nap ago

Életveszélyes autóalkatrészek tódultak az országba

Több ezer hamisítványt foglaltak le a NAV ellenőrei autókhoz kapcsolódóan a turbótól a felnikupakon át…

4 nap ago

Több év ígérgetés után a Tesla végre bemutatta a robottaxiját

Elon Musk először 2020-ra ígérte, és most, öt évvel később végre tényleg elindult a Tesla robottaxi-szolgáltatása.…

5 nap ago