December 15-én a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott együttműködési megállapodás, amely lefekteti a rollerkáosz megszüntetéséhez szükséges önkormányzati szabályozás kereteit Budapesten. A tervezet elfogadása után a Főváros és a kerületek által megalkotott szabályozás életbe lépésével a szolgáltatók kiszámíthatóbb, világos szabályozási környezetben működhetnek, a lakosság a főváros és a kerületek pedig rendezettebb köztereket nyernek. Az első mikroMobilitási Pontok 2022 első felében jelenhetnek meg – írja közleményében a BKK.
Más nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten is mindennaposak a közlekedéssel, parkolással, közterület-használattal kapcsolatos kihívások. Ezek egy jelentős része ahhoz a kb. 7 ezer megosztott rollerhez és kb. 2 ezer megosztott kerékpárhoz kapcsolódik, amelyek naponta segítik a fővárosban élők közlekedését. Az eszközök használata, parkoltatása jelenleg sajnos szabályozatlan, ezért sok esetben rendetlenséget, közlekedési nehézségeket okoznak Budapest utcáin.
A Fővárosi Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) eltökélt célja, hogy rendezettebbé váljon a városkép. Mindezt úgy éri el, hogy közben a lehető legjobban érvényesülnek a fenntarthatóság szempontjai a közlekedésben, bárki számára elérhető lehetőségeket biztosítva az egyéni autóhasználat helyett. Ebben komoly szerepe van a megosztott mikromobilitási módoknak önmagukban, vagy a közösségi közlekedéssel kombinálva. A megosztott szolgáltatások a saját eszközök használatát is népszerűsítik azzal, hogy lehetőséget teremtenek a városi kerékpározás és rollerezés kipróbálására.
Mit jelent az, hogy mikromobilitás és miért fontos?
Mikromobilitásnak nevezzük azoknak a közlekedési eszközöknek a használatát, amelyek a hagyományos városi közlekedési rendszereket kiegészítik. Közös jellemzőjük, hogy csendesek, kis helyet foglalnak, kicsi a súlyuk, maximális sebességük – amely jellemzően 25 km/óra – pedig illeszkedik a városi közlekedéshez. Ilyen jármű például a kerékpár és a roller, illetve ezek elektromos rásegítésű változatai.
Egy sűrűn beépített, jelentős lakosságszámmal rendelkező nagyvárosban különösen fontos, hogy elterjedjenek a mikormobilitási eszközök. Ezek a járműtípusok megfelelő közlekedési alternatívát kínálnak a városban közlekedők számára az utazás utolsó kilométereinek megtételéhez, különösen a közösségi közlekedéssel kombinálva. Ennek köszönhetően csökkenhet az autóforgalom és a károsanyagkibocsátás, nem mellesleg ezek az eszközök gyors eljutást is biztosítanak.
A megosztott mikromobilitási szolgáltatások további előnye, hogy széles kínálatból választhatunk az aktuális úti célunknak megfelelően, nem kell vásárlással elköteleződni, a parkolás és szerviz gondjai sem a felhasználót terhelik.
Az új szabályozás tervezett részletei
A Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott egy olyan szabályozási javaslatot, amely a lakosság, a szolgáltatók és a kerületek érdekeit egyaránt szolgálja.
Az új szabályozás főbb pontjai a következők:
A tervezett szabályozás minden szereplő számára komoly előnyöket jelent a jelenlegi helyzethez képest. Az újszerű megoldás kényelmes hozzáféréssel és rendezett rövid idejű parkolási lehetőséggel ösztönzi a fővárosiakat a kis helyet foglaló, fenntartható közlekedési eszközök használatára. Ennek megvalósításában hatalmasat léphet előre Budapest, ha a Fővárosi Közgyűlés támogatja a BKK javaslatait soron következő ülésén.
Cash/fotó: BKK
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…