December 15-én a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott együttműködési megállapodás, amely lefekteti a rollerkáosz megszüntetéséhez szükséges önkormányzati szabályozás kereteit Budapesten. A tervezet elfogadása után a Főváros és a kerületek által megalkotott szabályozás életbe lépésével a szolgáltatók kiszámíthatóbb, világos szabályozási környezetben működhetnek, a lakosság a főváros és a kerületek pedig rendezettebb köztereket nyernek. Az első mikroMobilitási Pontok 2022 első felében jelenhetnek meg – írja közleményében a BKK.
Más nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten is mindennaposak a közlekedéssel, parkolással, közterület-használattal kapcsolatos kihívások. Ezek egy jelentős része ahhoz a kb. 7 ezer megosztott rollerhez és kb. 2 ezer megosztott kerékpárhoz kapcsolódik, amelyek naponta segítik a fővárosban élők közlekedését. Az eszközök használata, parkoltatása jelenleg sajnos szabályozatlan, ezért sok esetben rendetlenséget, közlekedési nehézségeket okoznak Budapest utcáin.
A Fővárosi Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) eltökélt célja, hogy rendezettebbé váljon a városkép. Mindezt úgy éri el, hogy közben a lehető legjobban érvényesülnek a fenntarthatóság szempontjai a közlekedésben, bárki számára elérhető lehetőségeket biztosítva az egyéni autóhasználat helyett. Ebben komoly szerepe van a megosztott mikromobilitási módoknak önmagukban, vagy a közösségi közlekedéssel kombinálva. A megosztott szolgáltatások a saját eszközök használatát is népszerűsítik azzal, hogy lehetőséget teremtenek a városi kerékpározás és rollerezés kipróbálására.
Mit jelent az, hogy mikromobilitás és miért fontos?
Mikromobilitásnak nevezzük azoknak a közlekedési eszközöknek a használatát, amelyek a hagyományos városi közlekedési rendszereket kiegészítik. Közös jellemzőjük, hogy csendesek, kis helyet foglalnak, kicsi a súlyuk, maximális sebességük – amely jellemzően 25 km/óra – pedig illeszkedik a városi közlekedéshez. Ilyen jármű például a kerékpár és a roller, illetve ezek elektromos rásegítésű változatai.
Egy sűrűn beépített, jelentős lakosságszámmal rendelkező nagyvárosban különösen fontos, hogy elterjedjenek a mikormobilitási eszközök. Ezek a járműtípusok megfelelő közlekedési alternatívát kínálnak a városban közlekedők számára az utazás utolsó kilométereinek megtételéhez, különösen a közösségi közlekedéssel kombinálva. Ennek köszönhetően csökkenhet az autóforgalom és a károsanyagkibocsátás, nem mellesleg ezek az eszközök gyors eljutást is biztosítanak.
A megosztott mikromobilitási szolgáltatások további előnye, hogy széles kínálatból választhatunk az aktuális úti célunknak megfelelően, nem kell vásárlással elköteleződni, a parkolás és szerviz gondjai sem a felhasználót terhelik.
Az új szabályozás tervezett részletei
A Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott egy olyan szabályozási javaslatot, amely a lakosság, a szolgáltatók és a kerületek érdekeit egyaránt szolgálja.
Az új szabályozás főbb pontjai a következők:
A tervezett szabályozás minden szereplő számára komoly előnyöket jelent a jelenlegi helyzethez képest. Az újszerű megoldás kényelmes hozzáféréssel és rendezett rövid idejű parkolási lehetőséggel ösztönzi a fővárosiakat a kis helyet foglaló, fenntartható közlekedési eszközök használatára. Ennek megvalósításában hatalmasat léphet előre Budapest, ha a Fővárosi Közgyűlés támogatja a BKK javaslatait soron következő ülésén.
Cash/fotó: BKK
Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…
Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…
Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…
Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…
„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…
Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…