Categories: Hírek

Mikor és hogyan használjuk világítóeszközeinket

Közlekedésbiztonsági kérdés: látni és látszani!

 

 A látási viszonyokat nemcsak éjszaka, hanem nappal is befolyásolhatják a gyakran megjelenő pára-, és ködfoltok, a felhős, borult idő, az eső és a hó. A közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, azonban sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a menetjelző lámpa használatakor a hátsó világítás nem minden típusú autónál működik. Ezért javasoljuk, hogy a nappali menetjelző lámpa helyett a tompított világítást kapcsoljuk fel, a nappali menetjelző lámpát pedig kizárólag világosban és jó látási viszonyok esetén használjuk – írja közleményében a rendőrség.

Nem árt értelmezni, hogy ez pontosan mit is jelent: a közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nappali menetfény használatakor a hátsó világítás nem minden típusú autónál működik.

A menetfény – teljes és hivatalos nevén: nappali menetjelző lámpa – a nevéből adódóan a gépjárművek nappali kivilágítására, helyzetének megjelölésére szolgál. A 6/1990. KöHÉM rendelet 55/A §. alapján a gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával, mely színtelen, illetve fehér fényt bocsáthat ki.

A menetjelző lámpa egyik legfontosabb ismérve, hogy a tompított fényszóróhoz képest gyengébb a fényereje, ezáltal nem arra szolgál, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsa, hanem hogy a jármű helyzetét jelezze más közlekedők felé – írja a Baleset-megelőzés.

A másik nagyon fontos ismérv – amit sajnos sokan nem tudnak –, hogy kizárólag előre bocsát ki fényt, hátra azonban nem.

Éppen utóbbi jellemzője miatt van az, hogy a KRESZ szerint a nappali menetjelző lámpát kizárólag nappal és jó látási viszonyok esetében lehet alkalmazni a tompított fényszóró kiváltásaként.

Amennyiben a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, esteledni kezd, vagy éppen besötétedik), onnantól kezdve a nappali menetjelző lámpa használatának nincs helye, hiszen a hátsó lámpák ilyenkor teljesen sötétek maradnak. Ebben az esetben azonnal át kell váltani tompított fényszóróra.

A hátsó ködlámpa gyakorlati alkalmazásával is komoly problémák merülnek fel naponta. Amikor az időjárási és látási viszonyok megkívánják, használjuk, de ha nincs rá szükség, rögvest kapcsoljuk le. Időnként látni egyik-másik gépjármú, jó időben, nappal vagy korom sötétben, mint egy kivilágított karácsonyfa, díszeleg az országúton, nem egyszer zavarva ezzel közlekedő társait.

Nem árt egy kis frissítés vagy éppen jogszabályismeret-bővítés, ugyanakkor az sem hátrány, ha a gépjármű vezetője azzal is tisztában van, járműve mely kapcsolóállása, programozása, mit és hogyan befolyásol az autó világítástechnológiájában. A szakemberek azt sem tartják ördögtől valónak, ha a tulajdonos, netán alkalmi vezető, kint is ellenőrzi, mi történik a különböző utastérben bekövetkezett kapcsolásokra.

Az alapelv ugyanis továbbra is igaz, fontos: Látni és látszani!

Cash/fotó: Facebook

 

OldB

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

2 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

18 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

19 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago