Categories: Hírek

Bécsi szelet – zöldhullámmal

Intelligens digitális forgalomirányítás

 

A biztonságosabb közlekedés és a digitális forgalomirányítási rendszerek kiépítése érdekében Bécs Városa és a Kapsch TrafficCom kísérleti projektet indított. Egy telefonos alkalmazás segítségével a kerékpárosok és autósok láthatják, mennyi ideig piros és mikor lesz zöld az előttük lévő lámpa. Így optimalizálhatják a sebességüket, ami segít a környezetterhelés csökkentésében – számol be a kísérletről az Autószektor.

A klímaválság elleni harcban kiemelt szerepe van a károsanyag-kibocsátás csökkentésének. A közösségi közlekedés fejlesztése, a járműmegosztó-szolgáltatások bővítése és az elektromobilitás ösztönzése mellett Bécs ennek érdekében most a digitalizációt is hadrendbe állítja. Az intelligens és egymáshoz kapcsolódó közlekedésirányítási rendszerek nemcsak a biztonságot növelik, de a klímavédelemben is hasznosak, hiszen elősegítik a folyamatos haladást, így csökkentve a levegőbe kerülőszennyező anyagok mennyiségét. Az ilyen rendszerek kiépítésére indította az osztrák főváros és a Kapsch TrafficCom „Verkehrsmanagement 2.0” nevű kísérleti projektjét.

A program keretében kifejlesztették a „Grüne Welle Wien” (Bécsi Zöldhullám) alkalmazást, amelynek használatával akár tizenöt százalékkal csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás. A telefonos applikáció a tesztfázisban a Ringstraße, Prinz-Eugen-Straße és a Landstraßer Gürtel körül hetvenöt közlekedési lámpával áll kapcsolatban, illetve a Duna-csatorna két oldalán tizenhét kilométer hosszan kapcsolódik a rendszerhez. Az autósok és biciklisek ezen az útvonalon haladva személyre szabottan, valós időben követhetik nyomon, milyen sebesség mellett érhetik el a következő zöld lámpát, illetve, hogy mennyi ideig lesz még piros az előttük lévő lámpa – mindezt természetesen a sebességhatárok betartása mellett.

Így a haladás kevesebb energiával – illetve a biciklisek esetében verejtékkel –, üzemanyaghatékony módon, kényelmesebben történik. Mivel az alkalmazás GPS-t használ a kommunikációhoz, kerékpározás közben apró pontatlanságok előfordulhatnak. Ha a projekt sikeres lesz, a következő években a fő közlekedési útvonalakon mind a hatszáz jelzőlámpát bekapcsolják a digitális forgalomirányításba.

A digitalizált közlekedés kiépítése érdekében a város további lépések bevezetését is tervezi a közeljövőben. A hálózatba kötött közlekedési lámpáknak köszönhetően a zöldhullámok a mindenkori forgalmi helyzet függvényében fognak változni, illetve például a piros jelzés egy közeledő villamos jöttére automatikusan zöldre vált majd. Az intelligens navigációs rendszerek pedig a dugókat, illetve érzékenyebb területeket – mint például iskolák – teljesen elkerülik, így téve biztonságosabbá ezeket a helyeket. Ennek köszönhetően nem csak a környezetterhelés lesz kisebb, de a stressz is kevesebb – olvasható a beszámolóban.

Cash/fotó: heute.at

OldA

Recent Posts

Öt tévhit az üzemanyagról, aminek még mindig sok autós bedől

Olyan idejétmúlt vagy csak simán  téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…

15 óra ago

Hallott már a 20 másodperces szabályról?

Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…

15 óra ago

Friedrich Merz bekeményített: megvétózza a benzines autók 2035-ös tilalmát

Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…

2 nap ago

A lakók és a közlekedők érdekei alapján véglegesítik az Egressy úti buszsávot

A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…

2 nap ago

Taxisok lehetnek az új hősök Budapesten – életet menthetnek majd a főtaxis sofőrök

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Főtaxi Zrt. korábbi együttműködése most új tartalmakkal egészül ki,…

2 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapest több kerületében

Futóverseny miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 10. és október 13. között Budapesten. A Budapesti…

3 nap ago