A baranyai megyeszékhelyen úgy tervezik, hogy leszámolnak a zöld rendszámhoz kapcsolódó egyik legnagyobb ellentmondással, és csak a teljesen elektromos autóknak engedik el a parkolási díjat a városban.
Magyarországon 2016-ban vezették be a zöld rendszámot a környezetkímélőbb, részben vagy teljesen elektromos meghajtással rendelkező gépjárművek számára. Hivatalosan minden olyan jármű jogosult a megkülönböztető rendszám használatára – ezáltal pedig a vele járó kedvezményekre is – amelyik a gyári adatok alapján képes legalább 25 kilométert megtenni tisztán elektromos üzemben.
Időről-időre terítékre kerül a téma, hogy a plug-in hibrid modellektől meg kellene vonni a zöld rendszámára vonatkozó jogosultságot. A hálózatról tölthető hibridek esetében gyakran találkozhatunk olyan 3-400 lóerő feletti, kéttonnás SUV-kkal, amelyek károsanyag-kibocsátása messze meghaladhatja, és akár a duplája is lehet egyes hibrid rásegítéssel rendelkező, de zöld rendszámra nem jogosult autó emissziójához képest.
Éppen ezért Pécsen már 2020 elején megfogalmazódott az elképzelés, hogy kizárólag a tisztán elektromos hajtású modellek számára biztosítsák az ingyenes parkolás lehetőségét a belvárosban. Hogy az ötlet akkor nem valósult meg, az minden bizonnyal a koronavírus-járvány következtében, országszerte bevezetett ingyenes parkolásnak köszönhető – derül ki a Villanyautósok beszámolójából.
A javaslat azonban most ismét terítékre került. Egy friss tervezet szerint ugyanis a zöld rendszámmal rendelkező autók esetében kizárólag a tisztán elektromos modellek számára biztosítana díjmentes parkolási lehetőséget a baranyai megyeszékhely. Ehhez csupán egy egyszeri, előzetes regisztrációra van szükség az üzemeltetőnél. Így a parkolóőrök könnyedén meg tudják majd állapítani, hogy az adott zöld rendszámos jármű jogosult-e az ingyenes parkolásra, vagy sem.
Amennyiben Pécsen valóban eltörölnék az ingyenes parkolást a plug-in hibridek számára, és további városok is követnék ezt a példát, úgy az egyik legnagyobb vonzerejét veszítheti el a zöld rendszám. Természetesen mindez nem befolyásolja az olyan kedvezményeket, mint a gépjárműadó (teljesítményadó) megfizetése alóli mentesség.
Egyelőre nem tisztázott, hogyan kívánják megvalósítani Pécsen a tisztán elektromos autók regisztrációját: lehet-e majd online regisztrálni, vagy ezt csak személyesen lehet elintézni az üzemeltetőnél, illetve hogy szükség lesz-e évente megújítani a regisztrációt.
Amennyiben nem lehet majd az interneten keresztül megtenni, úgy a Pécsre utazó elektromosautó-tulajdonosok számára minden bizonnyal problémát fog jelenteni az előzetes regisztráció teljesítése. Vagyis nem marad más választás, mint kifizetni a parkolási díjat.
Jelenleg a zöld rendszámos autók száma már meghaladja a 36 ezret hazánk útjain. Ezek közül a járművek közül több mint 17 ezer tisztán elektromos, míg a tölthető hibridekből nagyjából 7500 darabot tartanak nyilván – derül ki az anyagból.
Cash/fotó: Facebook
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…