Categories: Hírek

Taxisoknak: automata elektromos töltő drosztok Bécsben

Nyolc várakozóhelyet és 56 autót alakítanak át

 

Bécsben még ma is a taxik 99 százaléka hagyományos dízel- vagy benzines autó. Ez azonban változni fog, ugyanis Ausztriában 2025-től már csak károsanyag-kibocsátás mentes járművek kaphatnak új taxiengedélyt. A Bécsi Gazdasági Kamara, a Wien Energie és egy grazi cég most új töltési technológiával próbál kedvet csinálni a taxisoknak, hogy elektromos autóra váltsanak – hívja fel a figyelmet a villanyautosok.hu.

Az új megoldás neve matrix charging technology. A módszert a grazi Easelink fejlesztette ki. Lényege, hogy a kocsi kábel helyett közvetlenül a drosztba épített töltőlemezhez csatlakoztatható, a jármű alján található töltőcsatlakozóval lehet feltölteni, gombnyomásra. A rendszer előnye, hogy a taxisoknak nem kell töltőállomást keresgélni, sőt még az autójukból sem kell kiszállniuk, helyette várakozás közben, automatikusan tölthetik fel az autójukat.

A kísérleti program keretében az elkövetkező két évben nyolc drosztot és 56 taxit fognak átalakítani az osztrák fővárosban. A töltési infrastruktúrát a bécsi energiaszolgáltató, a Wien Energie építi ki és üzemelteti, természetesen kizárólag zöldáramot táplálva a rendszerbe.

A 2024 közepéig tartó programot a Klíma- és Energiaalapból finanszírozzák, és Bécs mellett Graz is részt vesz a projektben. A projektkonzorcium tagjai: Bécsi és Stájer Gazdasági Kamara, Wien Energie, Energie Graz, Easelink GmbH, Grazi Energiaügynökség, tbw research GesmbH, Taxi 40100, Taxi 31300, vibe moves you, Quintessenz Organisationsberatung, ÖAMTC és a Hyundai.

 

Az osztrák példa adott, milyen jó lenne, ha nálunk legalább a fővárosban kialakítanának ilyen automata töltővel szerelt drosztokat, ahol az egyre több elektromos taxi áramot vételezhetne úgy, hogy a ki- és átalakítás költségeit valamely zöld programból finanszíroznák. Persze az sem lenne hátrány, ha ezeket a hivatalos fuvarozói várakozóhelyeket addig sem foglalnák el arra jogosulatlan gépjárművek és erre lenne, aki odafigyelne. Így ugyanis nincs jövője az ilyen fejlesztéseknek, hiába van a bécsinél jóval nagyobb darabszámban a budapesti utakon elektromos taxi.

Nálunk alig van használható taxiállomás, és azon a kevés droszton is vagy civil autók parkolnak, vagy „baráti csoportok” foglalják el őket. Az sem teszi lehetővé ilyen, a bécsihez hasonló fejlesztések valóra váltását, hogy a drosztok használatát bármelyik kerület megakadályozhatja, a szerződést felmondhatja. Van már jelenleg is több olyan kerület, ahol csak a fővárosi tulajdonban lévő közterületeken van taxiállomás. Vicces, de egyben nagyon szomorú is. Így viszont kidobott pénz ezekre a területekre töltőoszlopot, vagy egyéb fejlesztést telepíteni.

Cash/fotó: youtube.com

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

16 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

16 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago